Національний банк оновив нормативно-правові акти з питань фінансового моніторингу щодо обслуговування клієнтів з категорії політично значущих осіб (РЕР). Регулятор уніс відповідні норми до положення про здійснення банками фінансового моніторингу та положення про здійснення установами фінансового моніторингу.
Як зазначається у релізі НБУ, зокрема, якщо з часу припинення виконання РЕР визначних публічних функцій пройшло понад дванадцять місяців і суб’єкт первинного фінансового моніторингу переконається, що така особа більше не має ризику, притаманного РЕР, а також інших ризиків, він не вживатиме щодо цієї особи, членів її сім’ї та осіб, пов’язаних із нею, певних заходів, передбачених Законом України “Про запобігання та протидію легалізації (відмиванню) доходів, одержаних злочинним шляхом, фінансуванню тероризму та фінансуванню розповсюдження зброї масового знищення”.
Для ухвалення такого рішення фінансова установа має здійснити аналіз фінансових операцій РЕР, членів її сім’ї та осіб, пов’язаних з нею, з дня припинення виконання нею визначних публічних функцій.
У разі відмови клієнту, який є РЕР, від встановлення або підтримання ділових відносин, або проведення фінансової операції фінансова установа зобов’язана протягом п’яти робочих днів надати клієнту пояснення з обґрунтуванням причини відмови. Таке пояснення установа має надати клієнтові з власноручним підписом чи накладанням КЕП керівника установи.
Національний банк також уточнив обов’язок банків щодо моніторингу ділових відносин у разі перевищення максимальної суми фінансових операцій, заявленої клієнтом.
Це зроблено з метою імплементації вимог Закону України “Про внесення змін до Закону України “Про запобігання та протидію легалізації (відмиванню) доходів, одержаних злочинним шляхом, фінансуванню тероризму та фінансуванню розповсюдження зброї масового знищення” щодо політично значущих осіб”. Законом № 3419-IX статус PEP установлюється пожиттєво, але водночас розроблено механізми для унеможливлення формального підходу суб’єктів первинного фінмоніторингу до обслуговування клієнтів, які мають такий статус.
В ухваленому парламентом законі визначено, що під час установлення ділових відносин із РЕР та їх обслуговування суб’єкти первинного фінмоніторингу зобов’язані застосовувати ризик-орієнтований підхід.
У листопаді 2022 року Верховна Рада внесла зміни до AML/CFT-закону, якими депутати обмежили термін визнання PEP трьома роками. Ці зміни не відповідають міжнародним зобов’язанням України з ЄС та МВФ. Довічний статус PEP є вимогою до українського уряду від МВФ, які зараз співпрацюють над чотирирічною програмою розширеного фінансування (EFF) на $15,6 млрд, під яку “підвʼязана” допомога інших донорів на $115 млрд.
У вересні парламент ухвалив у першому читанні доопрацьовану версію законопроєкту щодо фінмоніторингу PEP. Проте в жовтні більшість членів комітету з фінансів підтримала введення довічного фінмоніторингу PEP лише після вступу в ЄС. Через це було ініційовано повторне засідання комітету для перегляду редакції законопроєкту до другого читання. Згодом законопроєкт пройшов друге читання у редакції, яка відповідає міжнародним стандартам боротьби із відмиванням коштів і боротьби з тероризмом.
У регуляторі підкреслили, що ухвалення Закону № 3419-IX є виконанням одного зі структурних маяків Меморандуму МВФ. Закон спрямований на імплементацію міжнародних стандартів FATF та норм європейського законодавства в сфері фінансового моніторингу в законодавство України. Це сприяє наближенню України до набуття членства в ЄС.