Станом на 1 вересня всі платоспроможні банки виконували норматив адекватності регулятивного капіталу (H2). Середній норматив H2 серед банків, який визначає рівень їх платоспроможності та за нормативом має становити мінімум 10%, сягнув чергового історичного максимуму — 24,94%.
Як зазначив парламентар та очільник комітету парламенту з питань фінансів, податкової та митної політики Данило Гетманцев, рекордний норматив H2 в Україні є оберненою стороною такої ж рекордної прибутковості банків, що була забезпечена переважно внаслідок операцій з державними цінними паперами.
Нагадаємо, банки за січень-серпень 2023 року отримали 95,1 млрд грн чистого прибутку. Найсуттєвіший приріст у доходах, який став результатом зростання ставок НБУ, показала категорія процентних доходів. Суттєве підвищення процентної дохідності у 2022 році дозволило банкам зафіксувати рекордний прибуток в умовах війни.
На думку Гетманцева, така “бізнес-модель” разом з регулюванням Національного банку виконала свою місію — забезпечила платоспроможність банківської системи попри повномасштабну війну. Він наголосив, що питання про додаткове оподаткування банків було порушено їх комітетом і НБУ тільки після того, як ці тенденції остаточно закріпились.
У серпні парламентарі почали розробляти законопроєкт про додаткове тимчасове оподаткування для банків. Загалом парламентарі розглядали два базових варіанти: з додатковим податком на усі чисті процентні доходи банків за відносно невеликою чи середньою ставкою, або з оподаткуванням усіх прибутків за високою ставкою.
У НБУ підтримали ініціативу. За словами голови НБУ Андрія Пишного, вони наразі бачать фінансові та юридичні підстави — банки протягом цього періоду отримали майже безоплатну ліквідність. Також він відзначив дуже повільне сприйняття банками повідомлення-імпульсів від НБУ щодо необхідності запропонувати ринку справедливу чесну відсоткову ставку.
Раніше члени парламентського комітету хотіли впровадити на три роки додаткову ставку 5% від обсягу чистого процентного доходу. Згодом Національний банк та комітет з питань фінансів попередньо узгодили ідею вдвічі збільшити — з 18% до 36%, ставку податку на прибуток банків на два роки — протягом 2024-2025 року, але без права зарахування збитків минулих періодів.
У разі прийняття законопроєкт дозволить забезпечити додаткові надходження до бюджету для фінансування воєнних витрат. Фіскальний ефект від впровадження вищого оподаткування очікується в розмірі плюс 10 млрд грн в рік до бюджету.
Також, за словами Гетманцева, державний “Укрексімбанк”, який раніше був у списку “порушників” нормативів, на 1 вересня збільшив норматив H2 вище мінімуму — до 10,05%. Раніше проблеми банку з адекватністю капіталу відзначали в НБУ та припускали потребу докапіталізації.
Станом на 1 вересня у розрізі окремих установ всі нині платоспроможні банки були адекватно капіталізовані. Лише “Укрбудінвестбанк”, якого 7 вересня, тижнем пізніше подачі звітності, було визнано неплатоспроможним, порушував норматив адекватності капіталу.
У серпні НБУ відніс “Укрбудінвестбанк” до категорії проблемних. Підставою для такого рішення, за версією регулятора, стало невиконання банком без обґрунтованих причин рішення НБУ про обмеження здійснення окремих видів операцій. Згодом фінансовий стан банку нібито суттєво погіршився, а менеджмент та власники істотної участі не вжили належних заходів для запобігання настання неплатоспроможності. Тоді правління Нацбанку віднесло “Укрбудінвестбанк” до категорії неплатоспроможних.
Вже на початку жовтня Нацбанк ухвалив рішення про відкликання банківської ліцензії та ліквідацію “Укрбудінвестбанку”. Фонд гарантування вкладів фізичних осіб розпочав процедуру ліквідації, яка триватиме з 6 жовтня 2023 року до 5 жовтня 2026 року включно. Нині Фонд вже розпочав процес відшкодування коштів вкладникам “Укрбудінвестбанку”.