Очільник Комісії з цінних паперів і бірж США Гері Генслер вважає, що швидке впровадження штучного інтелекту у фінансовому секторі може створити значні ризики для фінансової стабільності та призвести до чергової фінансової кризи протягом наступного десятиліття. Генслер закликає регуляторів приборкати ризики ШІ для фінансової стабільності.
Як зазначив глава SEC в інтерв’ю Financial Times, концентрація влади в руках кількох домінуючих платформ ШІ створює небезпечні системні ризики, які можуть спровокувати кризу вже наприкінці 2020-х років. За словами Генслера, “майже неминуче”, що ШІ спровокує фінансову кризу протягом десятиліття.
Регуляторів турбує потенціал стадної поведінки, якщо багато фірм покладатимуться на одні й ті ж базові моделі ШІ та агрегатори даних. Наприклад, іпотечні кредитори можуть використовувати систему штучного інтелекту від однієї технологічної компанії для оцінки кредитоспроможності. Якщо ця модель має недоліки, це може призвести до сплеску дефолтів і поставити під загрозу ринок житла.
Генслер додав, що “економіка мереж” ШІ робить цей сценарій ймовірним. Чим більше компаній використовують систему штучного інтелекту, тим кращими стають її прогнози на основі більшої кількості даних. Це створює середовище, де переможець отримує все, де одна або дві моделі ШІ домінують в галузі.
Американські регулятори зараз вивчають питання міжвідомчої координації та нових механізмів нагляду для моніторингу системних ризиків ШІ, хоча прогрес у цьому напрямку повільний. Генслер порушував це питання в міжнародних органах, таких як Рада з фінансової стабільності.
Ще одне занепокоєння викликає консолідація поставок ШІ серед великих технологічних компаній. Такі компанії, як Google, Amazon і Microsoft, мають потужну хмарну інфраструктуру для розміщення складних моделей ШІ та продажу їх як послуги фінансовим установам. Така концентрація створює єдині точки відмови. Якщо у моделі ШІ на серверах Amazon виникнуть проблеми, це може вплинути на багато банків, страхових компаній і торгових фірм, які покладаються на неї.
Коли американські регулятори все ще вивчають ризики, пов’язані зі штучним інтелектом, Європа вдалася до більш рішучих дій. Цього року ЄС має намір ухвалити законодавство, яке встановлює суворі вимоги щодо прозорості, конфіденційності даних та зменшення упередженості в системах ШІ.
Комісія з цінних паперів і бірж США має амбітний регуляторний порядок денний, що охоплює питання розкриття інформації про зміну клімату, нагляду за криптовалютами та правил приватного капіталу — всі вони стикаються з юридичними проблемами. Очікується, що забезпечення стабільності ШІ може стати одним з найскладніших випробувань для американських регуляторів у найближчі роки.
На початку серпня стало відомо, що Україна розпочала роботу над правовим регулюванням штучного інтелекту. Міністерство цифрової трансформації планує регулювати штучний інтелект, там зібрали сотню експертів, аби вислухати пропозиції та способи регулювання ШІ.
Загалом існує кілька можливих стратегій регулювання ШІ. Перша стратегія — імплементація AI Act, який планують прийняти в Європейському Союзі. Його мають ухвалити в березні 2024 року, можливо, швидше. Другий варіант — розробка власного регулювання. Третій підхід — британська модель: не робити окреме регулювання, а внести зміни, що стосуються штучного інтелекту, до відповідних законів. Останній варіант — індуктивний підхід, створення “пісочниці”, описання основних принципів, аналіз, що заважає, що допомагає, і поступовий рух.
Нещодавно Мінцифри презентувало дорожню карту з регулювання штучного інтелекту. В основі впровадження регулювання штучного інтелекту виклали bottom-up підхід, який передбачає рух від меншого до більшого. Спочатку бізнесу надаються інструменти для підготовки до майбутніх вимог, а після цього буде ухвалено закон.
Очікується, що підготовка закону розпочнеться у 2024 році, після прийняття акта в ЄС. Серед можливих таймлайнів імплементації регулювання ШІ в Україні зазначаються 2026–2027 роки.