Компанія Gradus Research та навчальний центр “Біржовий університет” провели дослідження, в ході якого опитали українців щодо їхнього ставлення до інвестування. Дослідження дало змогу зрозуміти, як змінився дохід опитаних після старту повномасштабної війни, чи мають вони фінансові подушки та пасивний дохід, як ставляться до фондового ринку тощо.
Джерела доходу та фінансова подушка
За даними дослідження, для 58% опитаних заробітна плата є основним джерелом доходу, для 11% респондентів основний дохід — державна допомога, 10% отримують прибутки від роботи на фрилансі, а лише 3% відзначили, що мають дохід від бізнесу. У розрізі по статі жінки частіше, ніж чоловіки, зазначали про державну допомогу та допомогу від родичів як основне джерело доходу.
59% учасників опитування зазначили, що після початку повномасштабного вторгнення їхній дохід зменшився на понад 25%, і лише у 13% — дохід зріс.
Економічна ситуація, яка виникла внаслідок повномасштабного вторгнення, змусила опитаних задуматися про додаткові джерела заробітку. Загалом 35% респондентів відповіли, що мають пасивний дохід: 20% вказали на наявність депозитів у банку, 9% заробляють на здачі житла в оренду, 8% 一 отримують дохід від інвестицій у криптовалюту. Респонденти віком 25-34 р. частіше за інші вікові групи говорили про інвестиції у цінні папери, криптовалюту та заробіток на біржі як джерела пасивного доходу.
У 28% людей, які взяли участь в дослідженні, відсутня фінансова подушка на випадок непередбачуваних ситуацій. Проте 21% респондентів вказують, що в них є фінансові резерви, яких вистачить на 3 місяці життя без доходу, а 22% мають подушку, яка розрахована на 6 місяців життя. Ці результати свідчать про необхідність підтримки та розвитку проєктів із фінансової освіти українців. Важливо розвивати в населення правильні фінансові звички, які допоможуть накопичувати кошти та почуватися спокійно в умовах економічної нестабільності.
Як змінилося ставлення українців до інвестування?
Війна та зміни в доходах змусили населення переоцінити ставлення до інвестування. Чимало людей втратили роботу й основне джерело доходу, отже, отримання додаткового пасивного прибутку дуже «на часі».
42% опитаних відповіли, що наразі не можуть виділити кошти на інвестиції. З іншого боку, 33% респондентів виявили готовність інвестувати до 10% свого прибутку, а чверть опитаних готові відкладати 10-20% і навіть більше. Це свідчить про те, що попри труднощі та обмеження, населення вбачає можливості забезпечення майбутнього шляхом інвестування.
Третина опитаних не мають жодних знань на тему фондового ринку та інвестицій у цінні папери. 43% респондентів чули про фондовий ринок, але не знають деталей про нього, 20% мають базові знання і всього 4% добре розбираються та можуть інвестувати за потреби. Це свідчить про те, що тема загалом є цікава населенню і час від часу виринає в інфопросторі.
Перешкодою для початку вкладень коштів 41% опитаних вбачають брак грошей, а 37% — дефіцит інформації.
66% опитаних у ході дослідження хочуть більше знати та отримувати інформацію про інвестиції, зокрема в цінні папери, а серед тих, хто має дохід вище середнього 一 77%. Лише 34% учасників опитування не виявили бажання детальніше ознайомитися з цією темою, однак цей показник є вищим (42%) серед людей із доходом нижче середнього.
Кому українці готові довірити свої інвестиції?
21% опитаних довіряють свої інвестиції відомим фінансовим установам, по 17% довіряють порадам фінансових експертів та стратегіям успішних інвесторів. Фінансовим консультантам довіряють трохи менше – 14%, онлайн-ресурсам для аналізу – 12% опитаних. 11% зазначили, що керують інвестиціями самостійно, а 9% – що довіряють команді аналітиків для управління інвестиціями. 41% опитаних не змогли визначитись, кому вони довіряють/довірили б свої інвестиції.
Щодо джерел інформації про фінанси, то найбільша частка опитаних – 37% – отримує її з фінансових блогів та статтів у Телеграмі, 31% – з блогів в Інстаграмі. 24% надають перевагу новинам на таких вебсайтах, як Bloomberg, Financial Times, Reuters тощо, 10% відвідують фінансові курси та вебінари, 9% читають книги з фінансової тематики, а 8% консультуються у фінансових експертів.
Опитування у період 23-25 листопада 2023 року провела дослідницька компанія Gradus Research методом самозаповнення анкети в мобільному застосунку Gradus.app. Онлайн-панель Gradus відображає структуру населення міст із кількістю мешканців понад 50 тисяч (за виключенням ТОТ та територій активних бойових дій) у віці 18-60 років за статтю, віком, розміром населеного пункту та регіоном. Участь в опитуванні взяли 1065 респондентів.