За офіційними даними, протягом воєнного 2022 року гравці ринку мікрокредитування видали майже втричі меншу суму позик, аніж роком раніше, а кількість укладених договорів на місяць зменшилася вдвічі. Як ще змінилося цифрове кредитування під час повномасштабної війни – чи змінився профіль клієнта, чи складніше стало впроваджувати інновації тощо? Про це FinTech Insider запитав у Сергія Сінченка, генерального директора компанії Moneyveo.

1. Як змінилася поведінка клієнта
За словами Сергія Сінченка, основні зміни стосуються свідомості – як позичальника, так і кредитора. Клієнти стали відповідальніше ставитися до своїх кредитних зобов’язань. “Платіжна дисципліна покращилася порівняно з довоєнним періодом – більше, ніж на 40%”, – зазначає CEO Moneyveo. Очевидною є і зміна клієнтських потреб: якщо раніше користувачі брали кредити на покупку гаджетів, то зараз вони звертаються по гроші на придбання джерел автономного світла і тепла, потужних ліхтарів тощо.
Також Сергій констатує звуження аудиторії. “Але водночас ми спостерігаємо покращення динаміки повернення кредитних коштів та зменшення частки проблемної заборгованості”, – зазначає керівник компанії та додає: “Наразі концентруємося на розробці інновацій, які б підвищили якість наших продуктів та спростили для наших користувачів виконання їхніх зобов’язань. Власне, на мою думку, саме в цьому і полягає ефективна і довготривала співпраця з клієнтом”.
2. Як змінився скоринг
За словами Сергія Сінченка, компанії вимушені були зробити оцінювання більш жорстким, щоб убезпечити клієнтів від непосильного боргового навантаження та знизити для бізнесу ризики, пов’язані з неповерненням кредитів. Це дало змогу забезпечити власну життєстійкість у складних ситуаціях.
“У випадку Манівео, ми досить швидко адаптували скоринг до нових умов, оскільки всі процеси у прийнятті кредитних рішень автоматизовані. Крім того, наша команда переналаштувала маркетинговий скоринг, щоб пропонувати клієнтам саме те, що їм необхідно. Ми дбаємо про доступність кредитних послуг для усіх, хто їх потребує”, – зазначає CEO Moneyveo.
3. Як змінились темпи впровадження інновацій
За словами Сергія Сінченка, зараз рішення приймаються швидше, змін відбувається більше, проте їхній масштаб значно нижчий, ніж до війни.
Компанія Манівео під час війни додатково переглянула всі обмеження та регламенти, які могли заважати або навіть гальмувати впровадження ефективніших інструментів в нових умовах. Одним з таких етапів стало виявлення черг та обсягів незавершених робіт. Це дозволило зосередитися на процесах, які допомагають мінімізувати втрати та витрати.
“Реалії довкола і умови, в яких ми провадимо бізнес, весь час змінюються – і ми щоразу маємо адаптуватися”, – зазначає Сінченко.
Наразі команда Moneyveo зосереджена як на оптимізації поточного продукту, так і на підвищенні його якості, побудові щільнішої комунікації з клієнтом на всіх етапах взаємодії з ним. “Ми продовжуємо багато експериментувати, тому що це одна з найважливіших складових загального удосконалення клієнтського досвіду”, – додає глава фінкомпанії.
4. Як змінився процес реалізації нових продуктів
За словами пана Сінченка, під час війни, коли ресурси обмежені, продукти, які не приносили доходу і були на стадії розвитку, поставлені на паузу.
“Разом з цим ми бачимо нові можливості та здійснюємо розробку нових продуктів, які, сподіваюся, будуть мати попит та суттєво розширять нашу аудиторію”, – зазначає CEO Moneyveo.
5. Як змінилися часові рамки планування порівняно з довоєнним часом
“Війна – це жорстокий коуч з кризового та тайм-менеджменту”, – каже Сергій. Треба не тільки дуже оперативно реагувати на будь-які зміни, але й намагатися дивитися на кілька кроків вперед та мати декілька планів в залежності від розвитку ситуації. При цьому складно говорити про ефективне довгострокове планування. Тому в компанії Манівео зосередилися на квартальних оперативних планах.
“Водночас стратегія розвитку бізнесу існує, і ми вперто йдемо до мети. Велику частину часу я особисто і члени моєї команди присвячуємо допомозі українській армії. Це один з напрямків нашої КСВ, в рамках якого реалізуємо низку проєктів. Це ті досяжні плани, які ми стовідсотково реалізуємо у короткостроковий період. І вони додають натхнення та мотивації, бо ми отримуємо відгуки наших військових. Кожне звільнене місто, кожна перемога дає поштовх розвитку бізнесу в тих містах, додатковий бюджет в економіку держави”, – поділився Сергій Сінченко.
За його словами, український фінтех-ринок чекає не просто повернення до довоєнних об’ємів, а саме якісне оновлення, яке буде на користь і споживачам, і бізнесу, і державі.