Національний банк та парламентський комітет з питань фінансів, податкової та митної політики попередньо узгодили параметри тимчасового оподаткування надприбутків банків. Регулятор та комітет пропонують вдвічі збільшити ставку податку на прибуток банків — з 18% до 36%, на два роки.
Як зазначає Forbes Ukraine, НБУ виступив проти запровадження нового податку з базою лише чистих процентних доходів.
Раніше члени парламентського комітету хотіли впровадити на три роки додаткову ставку 5% від обсягу чистого процентного доходу. Загалом парламентарі розглядали два базових варіанти: з додатковим податком на усі чисті процентні доходи банків за відносно невеликою чи середньою ставкою, або з оподаткуванням надприбутків за високою ставкою.
За прогнозами законодавців, у випадку ухвалення даного законопроєкту ефект для держбюджету міг скласти 10 млрд грн на рік.
У профільному комітеті погодився з варіантом Національного банку щодо збільшення ставки на прибуток, оскільки запровадження нового податку могло б створити багато питань з адмініструванням. НБУ виступив за збільшення ставки до 38%, але комітет попередньо зупинився на 36%, збільшенні податку на прибуток банків рівно вдвічі.
Як уточнив голова комітету Данило Гетманцев, з цього питання ще тривають дискусії, остаточного рішення немає.
Збільшену ставку пропонується провадити на період протягом двох років. НБУ пропонує, щоби банки сплачували збільшений податок за підсумками 2023–2024 років. Профільний комітет виступає проти оподаткування “заднім числом”. Припускається, що збільшений податок на прибуток працюватиме за фінансовими результатами банків у 2024–2025 роках.
Нардепи очікують від збільшення податку на прибуток банків отримати додатково у бюджет 10-11 млрд грн на рік.
Національний банк підтримав ініціативу тимчасового оподаткування надприбутків банків. За словами голови НБУ Андрія Пишного, вони наразі бачать фінансові та юридичні підстави, як і з точки зору соціальної справедливості.
За словами Пишного, банки протягом цього періоду отримали колосальні ресурси, майже безоплатну ліквідність, а також дуже повільно сприймали повідомлення-імпульси від НБУ щодо необхідності запропонувати ринку справедливу чесну відсоткову ставку.