Європейські банки починають скорочувати персонал на тлі впровадження інструментів штучного інтелекту. Італійський BPER Banca оголосив про плани звільнити близько 2000 співробітників, що становить 10% персоналу, до 2027 року. Банк пояснює своє рішення тим, що має намір “оптимізувати та автоматизувати процеси з підтримкою штучного інтелекту, зокрема генеративного ШІ”.
Італійський кредитор – не єдиний, хто робить ставку на традиційний і генеративний штучний інтелект для підвищення ефективності та скорочення витрат. Citigroup заявив, що ця технологія, ймовірно, замінить більше робочих місць у банківській галузі, ніж у будь-якому іншому секторі. При цьому сприятиме підвищенню прибутковості сектору в усьому світі на $170 млрд протягом наступних кількох років.
Як штучний інтелект впливає на персонал, зокрема банківський?
Зміни, спричинені штучним інтелектом у банківській сфері, окрім звільнень, призвели також до нових викликів найму. Оскільки впровадження ШІ потребує певного набору навичок, які не обов’язково є у наявного персоналу. Банк BPER, про який йшлося вище, насправді планує звільнити близько 3100 осіб, але при цьому найняти 1100 нових спеціалістів, зокрема у сфері ШІ, протягом того ж періоду.
Аналіз ЄЦБ показує, що близько 25% працівників у європейських країнах працюють у професіях, які сильно піддаються автоматизації під впливом штучного інтелекту, а ще 30% мають середній ступінь впливу. Інші дослідження показують, що такі сфери, як фінанси та страхування, реклама, консультації та ІТ, найімовірніше постраждають від ШІ.

Навесні цього року очільниця МВФ Крісталіна Георгієва заявила, що в найближчі два роки штучний інтелект, ймовірно, вплине на 60% робочих місць у розвинених країнах і 40% робочих місць у всьому світі. На її думку, це може принести як величезне підвищення продуктивності, так і більшу нерівність в суспільстві.
Серед інших прогнозів – експерти Goldman Sachs кажуть про те, що ШІ здатний перебрати на себе роботу 300 мільйонів людей у розвинених країнах, а масове використання систем на кшталт ChatGPT може призвести до зростання продуктивності, яка збільшить щорічний світовий ВВП на 7% протягом 10 років.
Як банки використовують штучний інтелект?
Ось лише декілька прикладів використання ШІ європейськими банками. UBS Group розробила інструмент ШІ, що допомагатиме пропонувати клієнтам потенційні угоди M&A та здатний проаналізувати базу даних із понад 300 000 компаній менш ніж за півхвилини. Deutsche Bank використовує штучний інтелект для сканування портфелів заможних клієнтів. ING перевіряє потенційних неплатників, а необанк Bunq використовує ШІ для виявлення шахрайства. Іспанський BBVA, у свою чергу, активно розробляє приблизно 100 сценаріїв використання генеративного штучного інтелекту для підвищення продуктивності, оптимізації процесів і сприяння інноваціям.
Загалом, за даними Infosys Bank Tech Index, витрати банків на ШІ зростають швидше, ніж на будь-які інші технології. Витрати європейських банків на штучний інтелект зросли на 5,9% у другому кварталі (для світових банків цей показник становив 6,3%) – і це більший приріст витрат, ніж на кібербезпеку, хмарні обчислення, відкритий банкінг і блокчейн.

Перспективні напрямки застосування ШІ: думка експертів
Раніше FinTech Insider опитав експертів україських банків – Ощадбанку, Sense Bank, OTP Bank і ПУМБ. На основі відповідей ми виділили найбільш перспективні напрямки застосування штучного інтелекту для банків:
- Аналіз фінансової поведінки клієнтів – це дозволить запускати персоналізовані пропозиції й послуги.
- Прогнозування фінансових ризиків та оптимізація управління активами.
- Кібербезпека та виявлення шахрайських дій у реальному часі.
- Автоматизований скоринг для оцінки кредитоспроможності клієнта.
- Вдосконалення процесів внутрішнього аудиту.
- Покращення обслуговування, вирішення клієнтських запитів у режимі 24/7 за допомогою чат-ботів та віртуальних асистентів.
- Оптимізація бізнес-процесів та автоматизація рутинних завдань.
- Забезпечення дотримання регуляторних вимог через автоматизацію перевірок і моніторинг транзакцій за допомогою ШІ.