Штучний інтелект змінює світ, і галузь фінансових послуг не є винятком. Підприємства в цьому секторі прагнуть прискорити аналіз інформації, швидше реагувати на зміни, точніше прогнозувати та покращити досвід роботи з клієнтами – і ШІ вже їм у цьому допомагає. Використання штучного інтелекту у сфері фінансів дозволяє компаніям оптимізувати основні бізнес-процеси, одночасно запускаючи інноваційні продукти та послуги, які покращують досвід клієнтів.
Нещодавно ми дізнавалися, як ШІ змінює українські банки. У цьому матеріалі розглянемо, чи застосовують цю інноваційну технологію небанківські фінансові установи в Україні, та якими є перспективи використання ШІ у фінтеху. Своїм досвідом та прогнозами поділилися компанії NovaPay, Moneyveo, RozetkaPay та UAPAY.
ШІ в фінтех-компаніях
З огляду на розширені можливості штучного інтелекту та велику кількість даних, доступних для фінтех-компаній, на основі яких можна робити прогнози або генерувати нову інформацію, моделі штучного інтелекту можуть бути використані для кількісного аналізу, оптимізації операційних процесів, управління ризиками, взаємодії з клієнтами та покращення кібербезпеки.
Аналізуючи кейси українських фінансових компаній, можна виділити такі ключові напрямки використання ШІ:
- автоматизація рутинних задач та ряду операційних процесів
- аналіз поведінки клієнтів для запуску персоналізованих рішень
- покращення обслуговування клієнтів, зокрема завдяки чат-ботам
- запобігання шахрайству, кібербезпека.
Розглянемо детальніше кейси опитаних компаній.
NovaPay: чат-боти та розрахунок кредитного ліміту
Як розповів FinTech Insider Олексій Рубан, директор з інновацій NovaPay (група компаній NOVA), ШІ не є новацією для фінансового ринку, проте на тлі активізації OpenAi і ChatGPT він знову “на хайпі”. NovaPay, зокрема, використовує інструменти штучного інтелекту в таких напрямках:
- чат-боти – для приватних і бізнес-клієнтів;
- розпізнавання обличчя при вході в застосунок;
- розрахунок кредитного ліміту для тих, хто хоче скористатись послугою «Посилка в кредит».
“Я не з тих людей, хто пророкує один суцільний ШІ, але схиляюсь до думки, що масові позиції в фінтеху, де переважають повторювані дії, штучний інтелект таки забере на себе. Звісно, мова йде не про 100%, а десь про 25%, як приклад, це можуть бути функції контакт-центру”, – каже Олексій Рубан. Але при цьому наголошує, що фінанси – це історія про довіру. “А довіряти людина може тільки людині”, – вважає експерт. Тому взаємодія human to human залишиться. Тож компаніям важливо правильно користуватися ШІ.
Moneyveo: формування рейтингів та розробка ПЗ
За словами СЕО Moneyveo Сергія Сінченка, штучний інтелект для його компанії – це не просто модний тренд, а стратегічний інструмент, який допомагає у прийнятті важливих рішень та покращенні якості фінансових послуг.
Moneyveo використовує ШІ з моменту свого заснування у 2013 році. Зокрема скорингова система компанії аналізує дані про клієнтів для формування оцінок або рейтингів, що дозволяє швидко та ефективно приймати рішення. Крім того, команда використовує когнітивні послуги для обробки зображень і документів, що значно скорочує час на опрацювання заявки та зменшує потребу у верифікаторах.
Алгоритми ШІ також допомагають компанії в автоматичному пошуку фото клієнтів у базах даних шахраїв, що дозволяє вчасно виявляти та запобігати можливим шахрайським діям. “Ми також застосовуємо аудіотранскрипцію та аналіз розмов для обробки аудіозаписів, визначення тем дзвінків та збору метаданих. Це значно покращує якість обслуговування клієнтів”, – каже Сергій Сінченко.
Ще одним напрямком використання ШІ в Moneyveo є маркетингова активність. Штучний інтелект дозволяє створювати цільові рекламні кампанії та персоналізовані пропозиції для клієнтів. А в розробці програмного забезпечення ШІ використовується для автоматизації тестування коду, виявлення вразливостей та генерування документації, що підвищує безпеку продуктів, зазначає CEO.
На думку Сергія Сінченка, розвиток ШІ у фінансовому секторі принесе істотні позитивні зміни, зокрема сприятиме появі нових інноваційних продуктів та сервісів, які будуть відповідати реальним потребам клієнтів. Як приклад – впровадження віртуальних помічників та інтелектуальних систем підтримки, що дозволить забезпечити клієнтам цілодобову підтримку та надавати персоналізовані рекомендації з управління фінансами. Крім того, використання ШІ може допомогти у розробці точніших та надійніших методів прогнозування, що зробить фінансові рішення більш обґрунтованими та ефективними, зазначає Сінченко.
“Прогнозується, що світовий ринок ШІ у фінансовій сфері зростатиме на 16,5% річних до 2030 року. Це свідчить про широке застосування фінансовими установами алгоритмів на основі ШІ для оптимізації своєї діяльності та покращення обслуговування”, – розповідає CEO Moneyveo та додає, що це дозволить задовольняти сучасні вимоги ринку та впроваджувати інноваційні рішення для удосконалення фінансових послуг, підвищить конкурентоспроможність компаній та знизить витрати.
Проте, як і будь-яка нова технологія, інструмент ШІ має свої виклики та неоднозначності, каже Сергій Сінченко. “Тому важливо підходити до його використання з усією увагою та обачністю, завжди пам’ятаючи про потенційні ризики і етичні питання”.
RozetkaPay: створення контенту та боротьба з шахраями
Олександр Лапко, CEO платіжного сервісу RozetkaPay, розповідає, що ChatGPT допомагає команді у створенні контенту та розробці програмного забезпечення. Також RozetkaPay освоює ШІ-методи для боротьби з шахраями, адже вони активно використовують алгоритми машинного навчання.
“Персонально мені ChatGPT допомагає опрацьовувати великі масиви інформації, я прошу чат виокремити з великого тексту для мене ключові тези. Також використовую чат для створення презентацій та написання текстів”, – каже Олександр Лапко.
Серед найбільш перспективних напрямків використання ШІ в фінансових компаніях Олександр зазначає в першу чергу глибоке вивчення поведінки клієнта. Це дозволить побудувати ефективну систему боротьби з шахраями, яка не тільки убезпечить від проблем, а й не зіпсує клієнтський досвід. “Наприклад, перевірка 3D Secure – це коли при оплаті карткою приходить смс. Ми, звичайні клієнти, маємо витрачати час, щоб отримати та ввести смс, тим самим знизити ймовірність шахрайських дій. Змінити цей процес можна тільки, якщо добре знаєш поведінку свого клієнта”, – каже CEO RozetkaPay.
Ще однією сферою використання ШІ, за його словами, є кастомізовані пропозиції та системи прийняття рішень. “Оцінювати клієнта та прогнозувати його дії ми маємо не на масових моделях, як це зараз працює, а на даних про цього клієнта. В результаті наша пропозиція буде персоналізована, і конверсія в цільову дію зросте”, – розповідає Олександр. Яскравий приклад: клієнту потрібен кредит на ремонт. ШІ-помічник може поспілкуватися з ним, дізнатися, які плани у цього клієнта, і на базі цього прийняти рішення про видачу кредиту, а також порадити, як краще розподілити цю суму.
UAPAY: оптимізація звітів та роботи кол-центрів
Як розповіла FinTech Insider Юлія Федосюк, CEO UAPAY, компанія активно досліджує та впроваджує інструменти штучного інтелекту для оптимізації своєї діяльності. Зокрема зараз UAPAY використовує ШІ для оптимізації звітів, що дозволяє підвищити точність та швидкість обробки даних. Крім того, команда застосовує ці технології для підготовки баз знань для своїх кол-центрів, що значно покращує обслуговування клієнтів, забезпечуючи швидкий та точний доступ до необхідної інформації.
ШІ може значно підвищити ефективність багатьох процесів, каже Юлія. Зокрема, йдеться про автоматизацію рутинних завдань, покращення обслуговування клієнтів, управління ризиками та підвищення безпеки даних. “Наприклад, автоматизація процесів аналізу транзакцій дозволяє швидше і точніше виявляти шахрайські операції, що є критично важливим для забезпечення безпеки фінансових операцій”, – зазначає CEO UAPAY.
Також, за її словами, є великий потенціал у використанні ШІ для розробки персоналізованих фінансових рішень для клієнтів. Завдяки аналізу великих масивів даних та поведінкових моделей компанії можуть пропонувати клієнтам індивідуальні фінансові продукти та послуги, які найкраще відповідають їхнім потребам.
“Ми переконані, що подальший розвиток та впровадження ШІ допоможуть нам стати ще більш конкурентоспроможними та запропонувати інноваційні рішення на ринку фінансових послуг”, – каже Юлія Федосюк.