Парламент прийняв закон, який передбачає посилення фінансового моніторингу PEP (Politically exposed person, політично значущих осіб). Під час установлення ділових відносин із РЕР та їх обслуговування суб’єкти первинного фінмоніторингу зобов’язані застосовувати ризик-орієнтований підхід і нестимуть відповідальність за його неналежне застосування.
Як зазначає пресслужба Національного банку, закон повертає PEP пожиттєвий статус, який попередньо було обмежено часом перебування на публічній посаді та трьома роками після звільнення з такої посади. Пожиттєвий статус PEP, за словами представників НБУ, відповідає міжнародним стандартам та європейським нормам у сфері фінансового моніторингу.
PEP в Україні вважаються люди, які обіймають чи обіймали важливі державні посади (президенти, прем’єри, міністри та їхні заступники, депутати, політичні діячі вищих рангів, високопосадовці судової системи, правоохоронних органів, юстиції, оборони, керівництво Національного банку тощо), члени їхніх сімей та пов’язані особи (наприклад, ділові та бізнес-партнери).
Водночас за формальний підхід з необґрунтованим установленням високого рівня ризику або безпідставною відмовою в обслуговуванні чи навпаки з ігноруванням належності клієнта до PEP може застосуватися захід впливу до суб’єктів первинного фінмоніторингу у вигляді штрафу. Небанківським фінансовим установам загрожує штраф в розмірі до 1,7 млн грн, а до банків застосовується інший розмір штрафу — до 10 млн грн.
У законі також передбачено, що в разі, коли з часу припинення виконання РЕР визначних публічних функцій пройшло більше ніж дванадцять місяців і суб’єкт первинного фінансового моніторингу переконається в тому, що така особа більше не несе ризику, притаманного РЕР, а також немає інших ризиків, суб’єкт первинного фінансового моніторингу не вживатиме щодо неї, членів її сім’ї та осіб, пов’язаних із нею, певних заходів. Зокрема, щодо отримання дозволу керівництва на встановлення / продовження ділових відносин з РЕР, установлення джерел статків (багатства) та джерел коштів, здійснення поглибленого моніторингу ділових відносин.
У листопаді 2022 року Верховна Рада внесла зміни до AML/CFT-закону, якими депутати обмежили термін визнання PEP трьома роками. Ці зміни не відповідають міжнародним зобов’язанням України з ЄС та МВФ. Довічний статус PEP є вимогою до українського уряду від МВФ, які зараз співпрацюють над чотирирічною програмою розширеного фінансування (EFF) на $15,6 млрд, під яку “підвʼязана” допомога інших донорів на $115 млрд.
У вересні цього року парламент ухвалив у першому читанні доопрацьовану версію законопроєкту щодо фінмоніторингу PEP. Проте в жовтні більшість членів комітету з фінансів підтримала введення довічного фінмоніторингу PEP лише після вступу в ЄС. Через це було ініційовано повторне засідання комітету для перегляду редакції законопроєкту до другого читання.
Згодом парламент ухвалив у другому читанні закон про фінмоніторинг PEP за міжнародними стандартами AML/CFT. Затверджена до другого читання редакція, за словами депутата, нині відповідає стандартам AML/CFT та буде зарахована як виконання вимог МВФ, а також це останній крок для початку перемовин про членство України у ЄС.