У грудні NovaPay, що входить до групи компаній Nova, презентувала власний мобільний застосунок, у якому українці можуть відкрити платіжний рахунок, оформити віртуальну картку та відразу почати нею користуватись. Це перший такий продукт від небанківської фінансової установи в Україні. FinTech Insider запитав директора з інновацій NovaPay Олексія Рубана про перші результати запуску застосунку та бачення фінтех-майбутнього.
- Наприкінці 2023 року ваша компанія першою серед небанків запустила власний платіжний застосунок. Поділіться, будь ласка, першими проміжними результатами та планами щодо розвитку продукту на 2024 рік.
Ми не поспішаємо підбивати підсумки, адже запуск відбувся не так давно, і поки ще рано робити якісь ґрунтовні висновки. Застосунок побачив великий світ 13 грудня минулого року, до того ми декілька місяців тестували його всередині NovaPay та в групі компаній Nova (Нова пошта) – здійснювали різні платежі, почали зараховувати зарплатню на власні картки. За першими відгуками та статистикою користування додатком співробітниками групи, можу зробити такі висновки:
- всі відзначають, що онбординг в додатку дійсно простий і швидкий;
- зрозумілий інтерфейс та UX – у користувачів не виникло питань, де і що знаходиться;
- звичайно, популярні функції переказу коштів, поповнення мобільного тощо – це стандартні та звичні для користувачів речі;
- мене здивувало користування сервісом “посилка в кредит” – можливо, через те, що більшість користувачів приєднались до нас перед святами, тож зручно купували подарунки близьким та рідним в кредит;
- користувачі задоволені рівнем сервісу та швидкістю реакції нашої клієнтської підтримки.
Далі – тільки розвиток. Нові фічі, продукти, сервіси – плануємо робити крупні релізи мінімум щомісяця.
- Чи плануєте ви ставати суперапом?
На мою думку, суперап – це, скоріше, маркетинговий термін, ніж про технологічний – важко провести межу між НЕсуперапом та суперапом. В Україні вже є додатки, в яких користувач може закрити багато своїх фінансових і не тільки потреб. Але NovaPay не планує в найближчі роки бути таким. Наразі ми сконцентруємося на своїй ключовій функції – платежі та перекази, на легкій доставці грошей – спочатку в Україні, а коли це буде можливо – і всім світом. Ми – про те, щоб гарно робити те, що вміємо, – тобто доставляти гроші.
- Як ви вважаєте, чи слід очікувати від інших небанків, фінтех компаній запуску власних застосунків/карток у 2024 році?
Думаю, що в 2024 році ми не побачимо нових гравців на ринку. Наш досвід показує, що шлях формування команди, отримання потрібних ліцензій, розгортання відповідної інфраструктури, додатку тощо займає більше року. Наскільки мені відомо, цей шлях, окрім нас, ще ніхто не розпочав. Також варто враховувати вартість цього всього – в поточній ситуації такі інвестиції зможуть собі дозволити лише великі учасники ринку.
- Фінтехи і банки – конкуренти чи партнери? І яке ваше ставлення до екосистем як світового тренду?
На мій погляд, в нинішньому світі доречно говорити про колаборацію між банками і фінтехами, хоча, звісно, вони і конкурують між собою за свій “шматок пирога”. Але, звісно, виграє від того клієнт – бо йому пропонують цікавіші ціни на послуги і кращий сервіс.
Щодо екосистем, то ми бачимо дуже багато прикладів, коли успішний бізнес розширює свою модель новими напрямами, іноді зовсім не властивими корбізнесу. Так і формуються нові екосистеми та нові продукти та їхні якості – на мій погляд, це чудово, коли бізнес розширює світогляд і кращі успішні практики.
- Банк майбутнього – який він?
Не потрібно очікувати революцій, скоріше, мова йтиме про еволюційний шлях розвитку, хоча й швидкого. Колись не було інтернету, і отримати фінансові послуги можна було тільки у відділеннях, потім зʼявилися комп’ютери, поширення інтернету стало більшим, і банк з’явився у веб. Потім – смартфони, і ми побачили мобільні додатки. Тож банкінг еволюціонує разом із технологіями.
І про футурологію. Можна припустити, що в короткостроковій перспективі ми побачимо у звичному банкінгу елементи ШІ. Маю на увазі автоматизацію спілкування контакт-центрів, передбачення поведінки клієнта. Вже бачимо нагадування про сплату комуналки, налаштування автоматичної сплати. Звичні POS-термінали повсякчасно заміняться смартфонами – в кав’ярнях, на парковках. Зменшаться банкомати – бо аж занадто вони громіздкі для сучасного диджитал світу. Також зміняться підходи до верифікації та ідентифікації клієнтів – це й про вимоги фінмоніторингу, і про питання фроду, тому і надалі розвиватимуться технології розпізнавання обличчя, пальця тощо. Окрім того, ймовірно, зменшиться кількість відділень, особливо великих – скоро це буде певний архаїзм, бо більшість побутових фінансових операцій можна зробити онлайн. Але великі обсяги готівки так само будуть отримувати у відділеннях фінустанов.