Світовий фінансовий сектор переживає зміни. Ряд юрисдикцій впроваджують регулювання криптовалют, центробанки тестують власні CBDC, а популярність цифрових активів у світі зростає. Особливо помітною є зацікавленість банків і фінансових компаній у стейблкоїнах, зокрема у випуску власних “стабільних монет”. На тлі регуляторних зрушень, популярності стейблкоїнів на ринках, що розвиваються, компанії прагнуть отримати вигоду від зростаючого тренду.
Стейблкоїни діють як фактичний резерв суверенної валюти, переважно доларів США, а платежі цифровими монетами дозволяють компаніям і споживачам дешево та миттєво отримувати доступ до фіатної валюти за межами банківської системи. Одним із найбільш перспективних напрямів використання стейблкоїнів називають транскордонні перекази. Тож не дивно, що “золота лихоманка стейблкоїнів” серед гравців фінансового сектору набирає обертів.
Станом на зараз у світі випущено близько $210 млрд стейблкоїнів, з яких близько $142 млрд емітовані компанією Tether, а $57 млрд – компанією Circle під торговими марками USDT та USDC відповідно.
Згідно з даними Visa, минулого місяця обсяги транзакцій зі стейблкоїнами зросли до $710 млрд порівняно з $521 млрд за той же період минулого року, а кількість унікальних адрес стейблкоїнів зросла до 35 мільйонів, що на 50% більше, ніж рік тому.
SpaceX Ілона Маска використовує стейблкоїни для репатріації коштів від продажу супутників Starlink в Аргентині та Нігерії. А ScaleAI пропонує співробітникам своїх закордонних підрядників можливість отримувати оплату цифровими токенами.
Тож які банки та фінтехи планують випустити власні стейблкоїни?
Один із найбільших банків США Bank of America планує випустити власний стейблкоїн, забезпечений доларами, якщо законодавці США приймуть відповідне законодавство. Нагадаємо, що голова банківського комітету Сенату Тім Скотт зобов’язався прийняти Genius Act – законопроєкт, спрямований на регулювання стейблкоїнів, протягом перших 100 днів адміністрації Трампа.
Ще один міжнародний фінансовий гігант Standard Chartered також оголосив про плани випустити власний стейблкоїн, забезпечений гонконгським доларом (HKD). Банк співпрацює з Animoca Brands, лідером у сфері блокчейну та ігор, і HKT, телекомунікаційним гігантом, для розробки цього стейблкоїна. Як зазначили в Standard Chartered, цей крок націлений на спрощення транскордонних транзакцій, підвищення прозорості та зменшення вартості.
Восени минулого року про намір випустити власний стейблкоїн заявив і фінтех-гігант Revolut. При цьому компанія вже надає криптопослуги мільйонам своїх клієнтів. Запустивши власний стейблкоїн, Revolut прагне розширити свої криптовалютні пропозиції та стати “безпечним місцем” для криптоспільноти.
Випередивши інших, власний стейблкоїн PYUSD ще в серпні 2023 року запустив платіжний гігант PayPal. Монета прив’язана до долара США. Клієнти компанії можуть переказувати PYUSD між PayPal і зовнішніми гаманцями, найпоширенішими біржами та Web3-застосунками, що підтримують його, а також оплачувати стейблкоїном покупки товарів і послуг або конвертувати будь-яку з підтримуваних PayPal криптовалют у PYUSD і навпаки. А в листопаді 2024 року PayPal оголосив, що надасть можливість використовувати власний стейблкоїн PayPal USD (PYUSD) для розрахунків за транскордонні грошові перекази, здійснені за допомогою платформи Xoom.
На початку 2025 року ще один відомий фінтех Stripe оголосив про завершення угоди з купівлі Bridge Network за $1,1 млрд. Ця угода означає, що Stripe готовий зробити велику ставку на стейблкоїни, адже Bridge зосереджується на тому, щоб компаніям було легше приймати платежі в стейблкоїнах без безпосередньої роботи з цифровими токенами. Stripe щодня обробляє мільйони транскордонних транзакцій, і цей сегмент щорічно зростає на 50%. В компанії зазначають, що стейблкоїни можуть суттєво знизити витрати та спростити ці транзакції порівняно з традиційними фінансовими мережами.