В серпні цього року PayPal представив власний стейблкоїн PayPal USD (PYUSD), прив’язаний до долара США, який використовуватиметься в транзакціях між продавцями та клієнтами. Це не перший крок платіжного гіганта у криптосекторі – у 2014 році компанія дозволила клієнтам купувати та продавати певні криптоактиви на своїй платформі, а потім і здійснювати окремі платежі у цих криптоактивах. Але власний стейблкоїн демонструє амбіції PayPal стати лідером не лише фіатних, а й криптовалютних платежів. Що змінить запуск PYUSD та чи вийде у PayPal те, що не вийшло у Цукерберга?
Навіщо PayPal власний стейблкоїн
PayPal USD випускається нью-йоркською криптокомпанією Paxos Trust і повністю забезпечений депозитами в доларах США, короткостроковими казначейськими облігаціями та подібними грошовими еквівалентами. Стейлбкоїн можна обміняти на долари США 1:1 у будь-який час.
PayPal має намір зробити PYUSD ключовою частиною своєї платіжної інфраструктури. Клієнти компанії можуть переказувати PYUSD між PayPal і зовнішніми гаманцями, найпоширенішими біржами та Web3-застосунками, що підтримують його, а також оплачувати стейблкоїном покупки товарів і послуг або конвертувати будь-яку з підтримуваних PayPal криптовалют у PYUSD і навпаки. “Перехід до цифрових валют вимагає стабільного цифрового інструменту, який легко підключається до фіатної валюти, як-от долар США”, — каже Ден Шульман, президент і генеральний директор PayPal, який, до слова, в кінці цього року йде на пенсію.
Капіталізація ринку криптовалютних стейблкоїнів становить $124 млрд, на ньому домінують два гравці – Tether з ринковою капіталізацією в $83 млрд, за яким слідує випущений Circle USD Coin з ринковою капіталізацією в $26 млрд. Обидва гравці підтримали нещодавно запущений стейблкоїн PayPal. Головна перевага платіжного гіганта на ринку стейблкоїнів – наявність регульованого бізнесу онлайн-платежів з широкою інфраструктурою. Тобто PayPal може зробити PYUSD доступним за межами своєї екосистеми.
PayPal є першою великою фінансовою компанією США, яка випустила власний стейблкоїн, забезпечений доларами США. Хоча, якщо бути точними, JPMorgan був першою великою фінансовою установою, яка запустила стейблкоїн під назвою JPM coin у 2019 році. Але монета JPM доступна лише для інституційних клієнтів банку. PayPal, в свою чергу, прагне донести свій стейблкоїн до широких мас, використовуючи при цьому традиційну фінансову екосистему.
Регулювання стейблкоїнів
Запускаючи власний стейблкоїн, PayPal заявила, що одним із ключових напрямків діяльності буде тісна співпраця з регуляторами. PayPal розуміє необхідність традиційного фінансового регулювання та комплаєнсу – це важливо для встановлення довіри споживачів.
У липні комітет із фінансових послуг Палати представників США прийняв сім законодавчих актів, спрямованих на створення нормативної бази для платіжних стейблкоїнів, а також захист цифрових активів. У документах визначено кілька регулятивних шляхів для схвалення та регулювання емітентів стейблкоїнів, що забезпечить надійний захист споживачів.
Більше того, законодавці впевнені, що “стейблкоїни — якщо вони випущені відповідно до чіткої нормативної бази — обіцяють стати опорою платіжної системи 21-го століття”. А запуск PYUSD від одного з найпопулярніших у світі платіжних процесорів може стати вирішальним поштовхом, необхідним регуляторам.
PayPal USD vs. Libra від Facebook
Facebook, а нині Meta Platforms, представила власну криптовалюту Libra в червні 2019 року. Та, як відомо, проєкт не став успішним – компанія закрила його в січні 2022 року. Чи чекає стейблкоїн від PayPal така ж доля? Колишні чиновники, керівники компаній та аналітики пояснюють, що PayPal займає сильнішу позицію, ніж Facebook, а регулятори й політики нині краще знайомі зі стейблкоїнами, ніж у 2019 році. Розробка федеральних норм щодо стейблкоїнів також допомогла підвищити їх легітимність в очах законодавців.
На відміну від Facebook, гіганта соціальних медіа, який перебував під пильною увагою через проблеми з конфіденційностю та втручання Росії у вибори, PayPal є відомим фінансовим оператором у Вашингтоні. За даними OpenSecrets, минулого року компанія витратила $1,13 млн на федеральне лобіювання, і, як свідчать записи, лобіює криптовалюти протягом кількох років.
Запуск PYUSD викликав дуже стриману реакцію у Вашингтоні. PayPal заявив, що за його планами, стейблкоїн використовуватиметься переважно американськими клієнтами для купівлі та продажу інших криптотокенів на платформі компанії. А от коли Facebook запустив Libra та заявив про плани революціонізувати світову фінансову систему, це викликало негативну реакцію з боку політиків. Вони були стурбовані тим, що Libra може дати Facebook занадто великий контроль над грошовою системою та порушити конфіденційність користувачів.
Запуск PayPal USD: місяць потому
Втім, через місяць після запуску стейблкоїн PayPal стикнувся з обмеженим впровадженням, незважаючи на лістинг на кількох великих криптобіржах. Максимальна пропозиція монет PYUSD може скласти $44,37 млн. Водночас станом на початок вересня в обігу перебуває лише $6,5 млн PYUSD, тобто менше 20%. Це дуже мало, враховуючи, що з моменту запуску стейблкоїна минуло більше місяця. Якщо порівняти зі ще одним нещодавно запущеним стейблкоїном Aave GHO, то його пропозиція зросла до $25 млн за аналогічний період.
Багато хто очікував, що стейблкоїн, який підтримується таким платіжним гігантом, як PayPal, складе жорстку конкуренцію відомим аналогам – Tether (USDT) і Circle (USDC). Слабкий успіх можна пояснити відсутністю новин про PYUSD до моменту запуску. Однак Bank of America у своєму звіті зазначив, що не очікує зростання PayPal USD у найближчій перспективі, пояснюючи це тим, що ключові стейблкоїни, які існують на ринку, і так приносять дохід інвесторам. Також у звіті вказують на несумісність з гаманцями, відсутність торгових пар і відсутність нових функцій як причини повільного впровадження PYUSD.