Наприкінці 2022 року генеративний штучний інтелект розпочав нову еру розвитку та став потужнішим, ніж будь-коли раніше. ChatGPT від OpenAI відкрив нові можливості для компаній, водночас створюючи загрозу для багатьох професій. Минулорічні дослідження Goldman Sachs показали, що інструменти генеративного ШІ можуть вплинути на 300 мільйонів штатних робочих місць у всьому світі, викликавши “суттєві збої” на ринку праці.
Згідно з аналізом McKinsey, опублікованим у липні минулого року, до 2030 року майже 12 мільйонів американців з професіями, на які скорочується попит, можуть змінити роботу. Штучний інтелект є ключовою причиною цьому — за оцінками McKinsey, до 2030 року 30% робочого часу в США можна буде автоматизувати.
Business Insider представив список професій, які мають найвищий ризик заміни на ШІ. Нижче ми зібрали ключове з дослідження.
Технічні вакансії: кодер, програміст, інженер ПЗ, аналітик даних
Кодування та комп’ютерне програмування є затребуваними навичками, але цілком можливо, що ChatGPT і подібні інструменти ШІ можуть у найближчому майбутньому задовольнити попит. Технології ШІ вже зараз здатні виконувати значну частину роботи таких спеціалістів, як розробники програмного забезпечення, веброзробники, програмісти та спеціалісти з обробки даних. Інструменти на кшталт ChatGPT можуть створювати код швидше, ніж люди, а це означає, що роботу можна виконати з залученням меншої кількості співробітників. Зокрема, компанія OpenAI, виробник ChatGPT, уже розглядає можливість замінити інженерів програмного забезпечення штучним інтелектом.
Проте є й інша точка зору – штучний інтелект допоможе програмістам і розробникам, а не замінить їх.
Робота в медіа: створення контенту, реклама, журналістика
ChatGPT і подібні форми штучного інтелекту можуть вплинути на роботу, пов’язану зі створенням контенту. Генеративний ШІ здатний аналізувати та інтерпретувати величезні обсяги текстових даних.
Медіаіндустрія вже почала експериментувати з контентом, створеним штучним інтелектом. Сайт технічних новин CNET використовував інструмент ШІ, схожий на ChatGPT, для написання десятків статей. А BuzzFeed використав технологію від OpenAI для створення нових форм контенту.
Проте експерти наголошують – наразі більшість роботи, яку виконують творці контенту, не є автоматизованою.
Вакансії в юридичній галузі: помічники юристів
Згідно з березневим звітом Goldman Sachs, генеративний штучний інтелект може вплинути на працівників юридичної галузі в США. Це пов’язано з тим, що ці професії були сильно піддані автоматизації ще до появи нових інструментів ШІ.
Подібно до медіа, ряд професій в юридичній галузі, наприклад помічники юристів, відповідають за аналіз великої кількості інформації, синтезування того, що вони дізналися, а потім перетворення цих даних у певний юридичний висновок. Як відомо, структуруванням інформації займається генеративний ШІ.
Але знову ж таки, штучний інтелект не зможе повністю автоматизувати ці роботи, оскільки для розуміння того, чого хоче клієнт або роботодавець, потрібна людська оцінка.
Вакансії у сфері фінансів: фінансові аналітики, персональні фінансові консультанти, трейдери
Штучний інтелект може визначати тенденції на ринку, висвітлювати, які інвестиції в портфелі працюють краще, а які гірше, відповідно давати рекомендації щодо інвестування та найефективніших активів.
Цим і займаються аналітики та персональні фінансові консультанти, тож небезпідставно саме ці професії перебувають під загрозою через їх можливу заміну на ШІ.
Власне, робота трейдерів також базується на прогнозуванні та моделюванні – і для цього вже залучається штучний інтелект.
Графічні дизайнери
У публікації Harvard Business Review, опублікованій у грудні 2022 року, троє професорів вказали на DALL-E, інструмент штучного інтелекту, який може генерувати зображення за лічені секунди, як на потенційного руйнівника індустрії графічного дизайну.
Водночас такі інструменти штучного інтелекту, як ChatGPT, можуть допомогти працівникам у креативних галузях, таких як мистецтво та графічний дизайн, створювати якіснішу роботу. Щоправда, зазначають експерти, це вплине на рівень заробітних плат у галузі.
Агенти з обслуговування клієнтів
У сучасному світі кожному доводилося хоч раз звертатися до відділу обслуговування клієнтів будь-якої компанії та отримувати відповідь від робота. ChatGPT і пов’язані технології продовжують цю тенденцію.
Дослідження компанії Gartner у 2022 році передбачило, що до 2027 року чат-боти стануть основним каналом обслуговування клієнтів для приблизно 25% компаній.