Обсяг ринку електронної комерції у світі за підсумками 2024 року досяг $5,5 трлн, а за деякими оцінками – $6 трлн. Темпи зростання, згідно зі звітом Shopify, складають приблизно 9% на рік. Тож, за прогнозами, до 2030 року глобальний e-commerce ринок сягне $9-10 трлн.
При цьому частка e-commerce у роздрібній торгівлі в середньому складає близько 20%, тоді як у таких країнах, як Велика Британія і Китай це вже 30-45%. Очікується, що до 2030 року такий самий рівень встановиться у всьому світі.
Про це в рамках конференції Ukrainian eCommerce Day, що відбулася минулого тижня, розповів Євген Лісняк, старший директор, голова департаменту стратегічних партнерств, фінтеху та спільних проєктів Visa в країнах Східної та Південно-Східної Європи, Центральної Азії та Кавказу. Він також поділився ключовими трендами в електронній комерції, які, за оцінками Visa, вплинуть на стрімкий розвиток e-commerce у найближчі п’ять років.
1. Штучний інтелект, автоматизація і персоналізація
ШІ-інструменти дедалі глибше інтегруються в електронну комерцію, від рекомендацій товарів до чат-ботів і генерації контенту. ШІ використовується активно в маркетингу – 60% брендів планують інвестувати в ШІ-дизайн товарних зображень.
Цей тренд також включає розвиток VR/AR (віртуальна реальність і доповнена реальність) та інтерактивного шопінгу, що дозволяє створити абсолютно новий досвід покупця.
Це також розвиток ШІ-агентів, які можуть здійснювати покупки від імені споживача. Саме таке рішення нещодавно представила Visa – програма Visa Intelligent Commerce націлена на створення ШІ-агентів, що трансформують комерцію та забезпечать покращений досвід покупця. Boston Consulting Group прогнозує темпи зростання ринку ШІ-агентів на рівні близько 45% щорічно до 2030 року.
2. Мобільна комерція
Споживачі все частіше здійснюють покупки через смартфони. Близько 60% транзакцій (а за деякими даними близько 70%) здійснюються через мобільні пристрої. І ця тенденція продовжуватиме зростати. Обсяг світової m-commerce вже складає близько $3 трлн. В майбутньому перехід на мобільні пристрої буде лише посилюватися, зазначив Євген Лісняк.
Він також додав, що в Україні понад 70% респондентів у 2024 році використовували смартфони для шопінгу.
3. Голосова комерція
Популярність голосових асистентів зростає. За різними оцінками, близько 20% світового населення використовувало голосовий пошук. А в США понад 153 млн людей (близько 45% населення) щодня користуються голосовими помічниками.
В період 2024-2025 голосова комерція може зрости на близько 22% у США. Це змушує ритейлерів оптимізувати контент під запити зі смартфонів і розумних колонок. Фінансовому сектору також треба готувати платіжні сервіси для голосових пристроїв. Це зручні голосові гаманці, аутентифікація за голосом, голосові інтерфейси.
4. Соціальна комерція
Платформи соцмереж стають все більш популярними для покупок. Зростають продажі через такі мережі, як TikTok, Instagram, Facebook з інтеграцією функції покупок “тут і зараз”, безпосередньо в додатках.
Глобальні продажі у соціальних мережах збільшуються приблизно на 30% щорічно і складають уже зараз близько трильйона доларів. Рішення, що дозволяють здійснювати миттєві покупки під час перегляду контенту, привертають увагу маркетологів. Останні зазначають, що близько 50% гравців ринку бачать соціальну комерцію як ключову сферу зростання у 2025 році.
5. B2B-комерція
Ринок B2B-комерції дуже швидко нарощує оберти. В США фіксується зростання на близько 22% щорічно. Цей тренд включає автоматизацію закупівель, інтеграцію ERP-систем з платформами постачальників, використання електронних торговельних майданчиків. Зростання цього сегменту також відкриває для фінансового сектору нові можливості: бізнес-кредити, торговельне фінансування, розвиток корпоративних платіжних рішень.
6. Q-commerce, або quick commerce
Покупці прагнуть отримувати замовлення “тут і зараз”. Тому інновації в логістиці – це ключ до успіху в електронній комерції. Фокус в першу чергу повинен бути на надшвидку та автоматизовану доставку.
Нині в світі будується багато мікродистрибуційних центрів в містах, розвиваються сервіси доставки дронами, а також B2B-платформи, які консолідують замовлення – так званий краудшипінг. Автономні склади (як у Amazon) скорочують час обробки замовлень на 30-50%.
За прогнозами, у 2025-2030 роках витрати на роботизацію складів та автоматизацію так званої останньої милі будуть одним із ключових напрямків у галузі.
7. Моделі підписки, або subscription commerce
Розвиток моделей підписки на товари та послуги забезпечує стабільний дохід компанії та зручність для споживачів. Відомий приклад – Amazon Prime.
8. Resale commerce, або вторинна комерція
Зростання популярності платформ продажу вживаних товарів – це відповідь на тренд стійкого споживання.
9. Транскордонна комерція
Розвиток цього тренду демонструє поступове стирання кордонів між країнами. Українські компанії повинні розуміти: їм необхідно конкурувати не лише між собою на локальному ринку, а й з глобальними компаніями. Географія продажів розширюється, і цей тренд актуальний не лише для України, а й для всього світу.
10. Sustainable commerce
Зміни в свідомості споживачів і у вимогах регуляторів змушують e-commerce вендорів впроваджувати “зелені” рішення. Це і використання екопакування, і нейтралізація вуглецевого сліду під час доставки. Все більше покупців, згідно з дослідженнями, готові доплачувати за екологічну доставку. Уряди, в свою чергу, вводять нормативи для зниження викидів. Все це створює можливості для розвитку “зелених” стартапів – у сфері перевезень, енергомодернізації складських комплексів тощо.
11. Омніканальні стратегії
Клієнт всюди: в онлайні, офлайні, соціальних мережах. Вже зараз і в найближчому майбутньому омніканальність, тобто безшовна інтеграція онлайн і офлайн каналів, є і буде обов’язковою. Ритейлерам потрібно охоплювати клієнтів через сайти, мобільні додатки, соціальні мережі, фізичні магазини, кіоски, VR/AR та ін.
Дані показують, що бізнеси активно переходять до омніканального маркетингу, аби забезпечити єдиний наскрізний досвід покупця і пом’якшити наслідки економічних коливань. Коли у вас уніфікована система управління запасами та даними, синхронізація цін, залишків, єдиний чекаут-досвід – все це дозволяє направляти клієнтів у той канал, який економічно вигідний на даний момент часу. Омніканальність передбачає також персоналізовані пропозиції незалежно від того, в якому каналі клієнт взаємодіє з брендом.
12. Інтелектуальні платіжні рішення
Саме такі рішення впроваджує Visa. Зокрема, Visa Tap to Phone дозволяє досягти омніканальності, про що йшлося вище. Це рішення забезпечує фізичну оплату, але якщо інтегрувати його в системи мерчанта, це стане важливою підтримкою саме омніканальності, дозволить укріплювати зв’язок банку з МСБ і утримувати клієнтів у банківській екосистемі.
Visa Acceptance Cloud – це інструмент, який забезпечує можливість приймання платежів будь-якими пристроями, зокрема дзеркалами в магазинах.
Visa Cybersource – унікальний інструмент для мерчантів, особливо тих, які планують вихід на міжнародний ринок. Єдина інтеграція з глобальною мережею VisaNet сприяє стабільності та безперебійності онлайн-платежів.
Click2Pay та Visa Passkey – це рішення, спрямовані на зменшення часу при чекауті. Дослідження показують, що близько 40% людей кидають оформлення покупки на етапі кошика. Якщо їм надати максимально безшовний досвід чекауту, на що і націлені Click2Pay та Visa Passkey, це допоможе збільшити конверсію.
Криптоплатежі – це ще один важливий напрям у платежах. Нещодавно Visa заключила партнерство з компанією Stripe, що дозволило інтегрувати стейблкоїни у стандартну платіжну інфраструктуру.
Visa Intelligent Commerce – це платформа, яка дозволяє делегувати ШІ-асистенту рутинні завдання при здійсненні онлайн-шопінгу: пошук, порівняння, оформлення замовлення, оплата. Це дозволить зекономити час, при цьому фінальне рішення про покупку все одно залишається за споживачем.
E-commerce в Україні
За словами Євгена, в Україні ринок електронної комерції демонструє ще більшу динаміку. З 2022 року темпи зростання складають 17-20% щорічно. Станом на 2024 рік обсяг ринку e-commerce в Україні складав близько 210 млрд грн. Водночас частка електронної комерції в роздрібній торгівлі в Україні досі складає всього 10%, тобто потенціал зростання величезний. “Україна – це остання європейська країна, де можливий бум електронної комерції. У нас є всі шанси на це”, – зазначив експерт.