Дослідницька компанія Gradus Research представила оновлене дослідження споживчих та культурних трендів українців під час війни. Результати показують, як змінилася поведінка покупців після трьох років повномасштабної війни.
Найпомітнішим трендом стала переорієнтація українців на турботу про себе. Понад половина опитаних (52%) зазначають, що тепер догляд за собою потребує більше зусиль, ніж до війни. Це пов’язано з тривалим стресом, який відчувають близько 90% громадян.
Економічна ситуація суттєво вплинула на купівельні пріоритети. Більшість українців (64%) надають перевагу дешевшим брендам, і тільки 25% можуть дозволити собі дорожчі товари. Цікаво, що молодь із поколінь Z та Y поступово виявляє готовність витрачати більше на преміальні продукти.
Після тривалого періоду обережного планування споживачі знову почали робити спонтанні покупки. У 2025 році частка імпульсивних покупців зросла до 21%, особливо серед молоді. Структура витрат також змінилася – українці збільшили видатки на харчові продукти, ліки та комунальні послуги, натомість економлять на розвагах та побутовій техніці.
“Ми спостерігаємо глибоку переоцінку цінностей у всіх сферах життя: від щоденних витрат до великих мрій. Війна сформувала новий тип українця — гнучкого, уважного до себе й близьких, а також критичного до вибору”, — підсумувала засновниця та директорка Gradus Research Євгенія Близнюк.
Нагадаємо – за даними групи компаній EVO, у 2024 році українці витратили на онлайн-покупки 239 млрд грн, що на 25% більше порівняно з 2023 роком. Частка електронної комерції в роздрібній торгівлі України становить 10%, що вдвічі менше, ніж у Польщі та США.