Роздрібна торгівля – одна з найшвидше зростаючих і найдинамічніших галузей у світі. Компанії, що прагнуть досягти в ній успіху, постійно стикаються з жорсткою конкуренцією та роблять все для того, щоб завоювати прихильність споживачів. Але, як ми знаємо, споживча поведінка постійно змінюється. Тож ритейлерам потрібно використовувати сучасні технології для забезпечення найкращого клієнтського досвіду та оптимізації складних процесів.
Термін Retail 4.0 з’явився для опису масштабної цифрової трансформації в галузі роздрібної торгівлі. Він охоплює сучасні інструменти та методи, які роздрібні торговці використовують для покращення досвіду покупок у всіх точках взаємодії з клієнтом. Нижче розглянемо детальніше, які ж інновації змінюють ринок у 2024 році.
1. Персоналізація рекомендацій
Залишаючись непомітними, механізми рекомендацій виконують важливу роботу. Персоналізовані рекомендації – один із найважливіших сучасних трендів роздрібної торгівлі. Механізми рекомендацій часто працюють за допомогою ШІ та алгоритмів машинного навчання. Деякі системи обробляють масив покупок клієнтів, елементів списку бажань і пошуків (рекомендації на основі контенту). Інші роблять розумні пропозиції на основі вподобань інших клієнтів, які належать до тих же вікових, географічних і культурних груп (спільна фільтрація).
Як приклад, Amazon представив технологію персоналізованих рекомендацій. Результатом стало зростання доходів на 29%.
2. ESG
Споживачі дедалі більше турбуються про стійкість, екологічну свідомість і соціальну обізнаність. Тож ритейлери не можуть ігнорувати цей важливий тренд. Серед можливих напрямків реалізації ESG-стратегії:
- цифрові чеки замість паперових;
- сенсорні рішення для розумного споживання енергії та води;
- електромобілі в логістиці;
- реверсивні вендингові автомати;
- технології свідомого споживання (Carrefour, наприклад, застосовує блокчейн для відстеження споживання молока).
3. Кібербезпека та захист даних
Багато споживачів не знають про те, що здійснюючи покупки в інтернеті, вони залишають такі дані про себе, як геолокаційні дані, історія покупок, платіжні дані, демографічні ідентифікатори тощо.
Конфіденційність даних стала важливою проблемою, тож компанії намагаються дотримуватися нових норм GDPR і CCPA. Відповідно до звіту Deloitte, 73% роздрібних торговців вже розробили хоча б якусь стратегію захисту конфіденційності даних споживачів. Ритейлери інформують користувачів про те, які дані вони збирають, і пропонують можливість затверджувати або відхиляти це.
Кібербезпека – ще один актуальний тренд 2024 року. Власникам необхідно захищати свій бізнес і персональні дані клієнтів від зловмисників. Найкраще для цього залучити фахівців з кібербезпеки.
4. IoT-пристрої
IoT-пристрої дозволяють гравцям галузі роздрібної торгівлі оптимізувати операції і скоротити ручну працю. Серед них:
- автоматизовані каси
- роботи-співробітники, особливо на складах
- “розумні” полиці
- автоматизація складів, ланцюжків поставок тощо.
Дослідження показує, що у 2023 році кількість IoT-пристроїв перевищила позначку в 50 мільярдів. Технологія IoT покращує керування магазином, забезпечує покращений досвід клієнтів, швидше обслуговування, оптимізоване розміщення продуктів та багато іншого.
5. Електронні гаманці та цифрові платежі
У минулому онлайн-платежі стосувалися даних кредитної картки, багатоетапної перевірки та тривалої обробки транзакцій. Тепер це радше про покупки в один клік, часто активовані за допомогою Touch ID або розпізнавання обличчя. Онлайн-платежі перетворилися на інтегровані системи для управління перевагами, балами лояльності клієнтів тощо – все це доступно в цифрових гаманцях. Вони забезпечують клієнтам більше зручностей і вищу швидкість. Продавці, в свою чергу, отримують нижчі комісії за транзакції та максимальну безпеку даних.
6. Голосові помічники
Нині кожен п’ятий дорослий житель США звертається до голосових помічників, взаємодіючи з магазинами. Google Home, Amazon Alexa та Siri від Apple стали широко поширеними помічниками в автомобілі та вдома. Тож ритейлерам нічого не залишається, як адаптуватися до цієї тенденції, оптимізувавши свої товари та послуги для голосового пошуку.
Голосовий пошук пропонує швидший, доступніший спосіб пошуку без використання рук. Проте не слід забувати і про такі обмеження, як недоліки обробки природної мови та складнощі з переглядом інформації через величезний обсяг результатів пошуку.
7. Штучний інтелект і чат-боти
За даними Juniper Research, щорічні витрати на штучний інтелект у роздрібній торгівлі склали $7,3 млрд у 2022 році. Більшість рішень ШІ та машинного навчання в роздрібній торгівлі орієнтуються на досвід клієнтів. Зокрема вони можуть:
- розробляти персоналізовані рекомендації;
- допомагати підбирати правильний розмір одягу;
- спростити навігацію магазином;
- вимірювати вподобання клієнтів тощо.
Окрім взаємодії з клієнтами, штучний інтелект у роздрібній торгівлі може:
- Покращувати логістику та управління запасами.
- Вимірювати маркетингові дані.
- Приймати оптимальніші бізнес-рішення.
Вже зараз цілком очевидно, що штучний інтелект буде частиною ландшафту роздрібної торгівлі, як і інших сфер, протягом наступних десятиліть.
8. Інструменти відстеження та управління запасами
Роздрібні торговці постійно шукають способи підвищення ефективності та оптимізації операцій. Останні тенденції в технологіях управління запасами дозволяють це зробити. Зокрема йдеться про:
- Автоматичне управління ланцюгом поставок.
- Системи управління замовленнями на базі ШІ.
- Постановку задач за допомогою голосового управління.
- Прогнозування продажів.
- Аналітика акцій у реальному часі.
- Системи Pick-to-light, put-to-light (сортувальний стелаж комплектується програмним забезпеченням).
Усе це актуально особливо для великих роздрібних підприємств.
9. Автономна доставка
Безпілотні технології відкривають нову еру автономної логістики. DHL тестує безпілотні вантажівки на складах і в портах. Google запускає безпілотні автомобілі, щоб конкурувати з Amazon Prime. Багато роздрібних торговців наслідують приклад Amazon, UPS і Uber. Вони інвестують у дрони для доставки на невеликі дистанції.
Однією з переваг є те, що рішення без водіїв не обмежені робочим часом. Вони також можуть компенсувати дефіцит кваліфікованих водіїв.
10. Доповнена реальність (AR) і віртуальна реальність (VR)
Часто споживачі вагаються з покупкою онлайн, не розуміючи, як вибрані товари виглядатимуть у реальному житті. Використання доповненої реальності та віртуальної реальності у роздрібній торгівлі вирішує цю проблему для онлайн-покупців.
Наприклад, роздрібний продавець окулярів Specsavers представив Frame Styler. Це інструмент доповненої реальності, який дозволяє клієнтам приміряти та вибрати окуляри. Компанія L’Oreal також вирішила скористатися AR-технологіями, щоб надати своїм клієнтам можливість побачити, як виглядатиме макіяж, зроблений за допомогою косметики цього бренду.
Технології доповненої реальності та віртуальної реальності підвищують рівень залучення клієнтів. Набирають популярності віртуальні примірочні та віртуальні шоуруми. Вони забезпечують більш захоплюючий цифровий досвід, дозволяючи клієнтам переглядати 3D-зображення товарів замість звичайних 2D-картинок.