Ми стоїмо на порозі технологічної революції, яка може підвищити продуктивність, прискорити глобальне зростання та підвищити доходи в усьому світі. Проте вона також може замінити робочі місця та поглибити нерівність. Про це йдеться у статті Крісталіни Георгієвої, глави Міжнародного валютного фонду. Нижче – переклад матеріалу.
Швидкий розвиток штучного інтелекту захопив світ, викликавши хвилювання та тривогу, а також поставивши важливі питання щодо його потенційного впливу на світову економіку. Чистий ефект важко передбачити, оскільки ШІ впливатиме на економіку комплексними способами. Що ми можемо сказати з впевненістю, так це те, що потрібно буде розробити набір політик, що сприятимуть безпечному використанню потенціалу ШІ на благо людства.
Переформатування природи праці
У новому аналізі спеціалісти МВФ вивчають потенційний вплив ШІ на світовий ринок праці. Багато досліджень передбачають ймовірність того, що робочі місця будуть замінені ШІ. Проте, як відомо, в багатьох випадках штучний інтелект може доповнювати роботу людини. Аналіз МВФ враховує обидві ці сили.
Висновки вражають: майже 40% зайнятих у світі можуть піддатися впливу ШІ. Історично склалося так, що автоматизація та інформаційні технології, як правило, впливали на рутинні завдання. Проте ШІ відрізняється своєю здатністю впливати на висококваліфіковані робочі місця. Як наслідок, країни з розвиненою економікою стикаються з більшими ризиками, пов’язаними зі штучним інтелектом, але також мають більше можливостей використовувати його переваги порівняно з країнами, що розвиваються.
У країнах з розвиненою економікою близько 60% робочих місць можуть бути піддані впливу ШІ. Приблизно половина представлених робочих місць може виграти від інтеграції ШІ, що підвищить продуктивність. Для іншої половини програми штучного інтелекту можуть виконувати ключові завдання, які зараз виконують люди, а це може знизити попит на робочу силу, призвести до зниження заробітної плати та скорочення найму. Деякі з робочих місць можуть навіть зникнути.
Ринки, що розвиваються, і країни з низьким рівнем доходу, в свою чергу, наразі стикаються з меншим впливом штучного інтелекту. У той же час багато з цих країн не мають інфраструктури або кваліфікованої робочої сили, щоб скористатися перевагами ШІ. Це підвищує ризик того, що з часом ця технологія може погіршити нерівність між країнами.
ШІ також може вплинути на нерівність доходів і багатства всередині країн. Працівники, які можуть використовувати штучний інтелект, відзначають підвищення продуктивності та заробітної плати, а ті, хто не може – відстають. Дослідження показують, що ШІ може допомогти менш досвідченим працівникам підвищити свою продуктивність.
Вплив на трудові доходи значною мірою залежатиме від того, наскільки штучний інтелект доповнюватиме високооплачуваних працівників. Якщо це доповнення буде суттєвим, це може призвести до непропорційного зростання їхніх трудових доходів. Крім того, зростання продуктивності в компаніях, які використовують штучний інтелект, підвищить їхню прибутковість, що також може сприяти зростанню зарплатні високооплачуваних співробітників. Обидва ці явища можуть посилити нерівність.
У більшості сценаріїв штучний інтелект, найімовірніше, погіршить загальну нерівність. І це тривожна тенденція, яку політики повинні активно вирішувати, щоб запобігти подальшому розпалюванню соціальної напруги через ШІ. Країнам вкрай важливо створити комплексні системи соціального захисту та запропонувати програми перепідготовки для незахищених працівників. Тоді перехід до ШІ буде більш інклюзивним.
Інклюзивний світ, керований ШІ
Штучний інтелект інтегрується в бізнес по всьому світу з надзвичайною швидкістю. Щоб допомогти країнам впровадити правильну політику МВФ розробив індекс готовності до штучного інтелекту, який вимірює готовність у таких сферах, як цифрова інфраструктура, політика щодо людського капіталу та ринку праці, інновації та економічна інтеграція, а також регулювання та етика.
Компонент політики щодо людського капіталу та ринку праці, наприклад, оцінює такі елементи, як роки навчання та мобільність на ринку праці, а також частку населення, охопленого соціальним захистом. Компонент регулювання та етики оцінює адаптованість законодавчої бази країни до цифрових бізнес-моделей і наявність сильного управління для ефективного правозастосування.
За допомогою індексу співробітники МВФ оцінили готовність 125 країн. Отримані дані показують, що заможніші економіки, як правило, більше підготовлені до впровадження ШІ, ніж країни з низьким рівнем доходу. Найвищі бали у рейтингу мають Сингапур, Сполучені Штати та Данія – вони показали високі результати у всіх чотирьох відстежуваних категоріях.
Керуючись даними Індексу готовності до штучного інтелекту, країни з розвиненою економікою повинні надавати пріоритет інноваціям та інтеграції штучного інтелекту, розробляючи надійну нормативну базу. Такий підхід створить безпечне та відповідальне середовище для розвитку штучного інтелекту й допоможе зберегти довіру громадськості. Для країн, що розвиваються, пріоритетом має бути закладення міцного фундаменту шляхом інвестицій у цифрову інфраструктуру та компетентну робочу силу.