Віктор Вільчинський, директор з розвитку бізнесу ФК Activitis
Факторинг – це послуга, яка полягає у фінансуванні підприємства шляхом продажу своїх невиконаних рахунків-фактур фактору – факторинговій компанії, банку або фінансовій компанії, що має відповідну ліцензію. Суть факторингу полягає у фінансуванні дебіторської заборгованості.
За допомогою факторингу підприємство може одержати миттєву фінансову підтримку, відступивши, тобто продавши, свої рахунки-фактури, не очікуючи на їх оплату клієнтами.
Аби зрозуміти що таке факторинг на практиці, змоделюємо наступну ситуацію зі світу мережевих покупців та постачальників:
Є компанія, яка займається постачанням солодощів регіональним торговельним мережам Київської області. Першого лютого компанія підписує договір постачання молочного шоколаду з лісовими горішками на суму 100 000 гривень мережі з 10 продуктових магазинів.
Згідно умов договору постачання, покупець, тобто мережа, має заплатити за відвантажений молочний шоколад не пізніше 60 дня від моменту поставки. Таким чином, орієнтовно у квітні кошти мають надійти постачальнику.
Водночас, таких договорів із відтермінуванням оплати у компанії – постачальника близько 80%. За таких умов компанія – постачальник повинна щоразу очікувати по 2 місяці поки надійдуть кошти для подальшої закупівлі товару.
Саме факторинг виступає можливістю мати в постійному обігу необхідні компанії кошти.
Фактор викупить у компанії – постачальника неоплачені рахунки за виконаними зобов’язаннями поставки та відразу перекаже кошти за вирахуванням комісії (згідно з наведеним прикладом, сума переказу складатиме, умовно, 95 000 гривень), а 60 днів потому отримає 100 000 гривень згідно умов договору поставки.
Що маємо у результаті?
- Покупець не зазнає змін, отримуючи товар та сплачуючи за нього згідно умов договору.
- Постачальник миттєво отримує кошти та починає новий цикл діяльності, збільшуючи тим самим об’єм реалізації своєї продукції та кількість покупців, маючи обігові кошти.
- Фактор шляхом регулярного фінансування покращує оборотність постачальника в 3 рази та отримує свій комісійний дохід.
Повний triple win.
Як розвиватиметься торговий факторинг в Україні?
Торговий факторинг застосовується щодо будь-яких торгових операцій та найефективнішим є для фізичних осіб-підприємців або юридичних осіб, які регулярно здійснюють реалізацію товарів із відтермінуванням оплати.
Розвиток ринку торгового факторингу, який наслідуватиме приклад країн ЄС, активізує економічне відновлення України. Хоча класичний торговий факторинг існує в країні ще з початку 90-х, рівень його проникнення в економіку залишається дуже низьким порівняно з показниками європейських країн.
Середній рівень проникнення факторингових послуг в ЄС складає близько 11% від національних ВВП, а в Україні, за даними FCI, обсяг факторингу в 2021 році становив близько 0,18% ВВП, ще до повномасштабного вторгнення РФ.
У сусідньої Польщі, наприклад, цей показник сягнув 62,8 млрд євро, що складає майже 11% ВВП та відповідає середнім показникам у ЄС. Водночас його приріст відбувся майже удвічі, сформувавшись протягом останніх 6 – 7 років.
На щастя для мікро-, малого та середнього бізнесу, та й для української економіки в цілому, активне використання торгового факторингу є неминучим.
Визначений євроінтеграційний вектор змусить покращувати й оптимізовувати функціонування державних систем.
Протягом останніх декількох років усвідомлення необхідності факторингу зростає. НБУ у Стратегії розвитку фінансового сектору України зафіксував плани розвитку ринку факторингу до 2025 року, що є дійсно потужним сигналом для бізнесу та фінансового сектору.
Станом на сьогодні є декілька вагомих завдань, що постають перед Україною для формування реально ефективного ринку торгового факторингу:
- Створення дворівневої системи управління інвойсами та реєстру факторингових угод шляхом побудови ІТ-інфраструктури, яка включатиме систему цих інвойсів (Electronic Invoicing system) та Реєстр (Trade Financing Documents Registry), зберігаючи інформацію про дебіторську заборгованість та сплачені електронні рахунки. Це дозволить отримати прозору систему, що унеможливить шахрайство. Сьогодні ЄС має значний досвід у розробці та запуску єдиних систем, і цей досвід буде корисним для нас.
- Просвітницька місія щодо фінансової обізнаності учасників. Це надто важливо, адже за даними опитування постачальників, проведеного Prozorro в 2021, більше 90% опитаних представників українського бізнесу ніколи не намагались отримати послуги факторингу.
- Обов’язкове нормативне врегулювання розмежування торгового факторингу та придбання проблемних кредитів.
- Відкриття ринку факторингу для малих та середніх підприємств в державних закупівлях. У зв’язку з війною держава виступає основним замовником і найкращим дебітором для фінансового сектору, який має значну ліквідність через небажання брати класичні кредитні ризики, в існуючих умовах.
Який досвід наслідуватиме Україна у розвитку факторингу?
Говорячи про релевантний приклад для наслідування, Україні необхідно покликатись тільки на той досвід країн, в яких факторинг вже розвинений та врегульований, перехідні ж моделі будуть неефективні. Очевидно, що досвід країн саме з подібною до української економічною структурою та правовою системою – найдієвіший варіант, на кшталт згаданого в Польщі, де факторингова індустрія дуже розвинена.
Факторинг в Польщі пройшов через кілька етапів, ключовими з яких були:
- Створення асоціації факторингових компаній для розвитку галузі та підвищення її прозорості.
- Ухвалення законодавчих актів, які регулюють факторингову діяльність та сприяють підвищенню довіри до галузі.
Цікавим є й досвід Німеччини, де сформовано високі стандарти в частині регулювання факторингової діяльності, а законодавчу базу спрямовано на захист прав клієнтів та забезпечення стабільності ринку.
Низькі вимоги до фактора у Польщі сприяли появі на ринку багатьох небанківських факторингових компаній у загальному обороті, що, зі свого боку забезпечило виникнення технологічних рішень. У випадку Німеччини спостерігаємо високі вимоги до капіталу факторингових компаній, де підтвердження достовірності звітності є основними заходами з контролю, втім учасники ринку залишаються законодавчо захищеними.
Враховуючи, що повоєнний розвиток України буде сформований за кошти світових інвестфондів, для яких контроль та ефективність є важливими чинниками, – приклад Німеччини постає найбільш релевантним для сьогоднішніх реалій. Саме німецька модель спроможна стимулювати появу якісних факторингових компаній, які матимуть прозору бізнес-модель і зможуть залучати фінансування на розвиток своїх продуктів від інституціональних інвесторів, таких як IFC, USAID чи DFC.
Україні варто формувати регулювання ринку факторингу шляхом його цифровізації та впровадження ІТ-систем задля зниження корупції.
Як реформування ринку факторингу допоможе українському бізнесу?
Зараз внутрішньому B2B ринку факторингу важко досягти швидкого відновлення через високі ризики несплати, але, водночас, відкриваються можливості для B2G – факторингу в державних закупівлях та B2I – міжнародного або експортного факторингу.
В Україні Експортно-кредитне агентство (ЕКА) за активної підтримки західних партнерів отримало друге життя. За даними ЕКА 80% українських експортерів регулярно стикаються з дефіцитом фінансування при здійсненні експортних угод.
Тож саме пропозиція експортного факторингу допоможе українському бізнесу розвиватись й нарощувати потенціал, а не виживати.
Факторинг у форматі B2G та B2I допоможе бізнесу поповнювати оборотні кошти та ліквідовувати касові розриви. Крім того, факторингове фінансування надається без застави, що неодмінний плюс.
Конкретні дії щодо регулювання ринку факторингу відбуваються вже зараз: Національний банк України закликав фінансовий сектор обговорити Концепцію реформування регулювання факторингу. Водночас з 2024 року набуває чинності новий Закон України “Про фінансові послуги та фінансові компанії”, який розширить можливості факторингових компаній щодо залучення фінансування, а також надасть змогу поліпшити регулювання факторингу, зокрема серед небанків.
Розвиток торгового факторингу зараз – це шанс на гіперрозвиток повоєнної України завтра.