Платіжна платформа Payoneer опитала 3 575 представників малого та середнього бізнесу з 15 країн, зокрема з України, про їхні плани щодо розвитку, амбіції та виклики, з якими ті стикаються. Попри повномасштабну війну, українські підприємці активніші на міжнародному ринку та мають вищі показники зростання доходів.
72% опитаних підприємців у світі вважають транскордонну експансію засобом збільшення клієнтської бази та доходів. Втім, як свідчать дані, у 2022 році МСБ отримали від експорту лише 61% доходів. Водночас торік опитаним українським МСБ експорт приніс 77% доходів. Варто зазначити, що до повномасштабної війни, у 2021 році, завдяки експорту у відсотковому співвідношенні вони заробили навіть менше — 71% від загального доходу.
Щодо частки закордонних клієнтів, то в опитаних МСБ з 15 країн вона складає 41,5% проти 58,5% місцевих, що не свідчить про їхню активну транскордонну експансію. При цьому у портфоліо українських МСБ наразі 75% іноземних клієнтів.
Якщо говорити про регіони, які становлять найбільший інтерес у малих і середніх бізнесів, що планують виходити на міжнародний ринок, то найпопулярнішим нині є Європа та Центральна Азія. 35% опитаних МСБ зазначили, що в наступні п’ять років вкладатимуть найбільше ресурсів в експансію саме до цієї частини світу. На другому місці Північна Америка — шукати успіху там планує п’ята частина респондентів (20%).
«Малий і середній бізнес є рушієм зростання та інновацій у всьому світі, і Україна не виключення. Ба більше, нині їхню роль у розвитку нашої країни важко переоцінити. Їм вдається не лише підтримувати економіку, забезпечувати роботою мільйони людей у кризовий час війни та допомагати армії, а і постійно розвиватися та зростати. Наше опитування показало: за минулі два роки, 2021 та 2022, середньорічний приріст доходів українських МСБ склав 8%. Водночас середній показник у світі вдвічі менший», — прокоментувала Любов Даниліна, генеральна директорка Payoneer в Україні.
Також у дослідженні зазначається, що диджиталізація сприяє глобалізації, хоча рівень диджиталізації залежить від галузі. E-commerce продавці з усього світу отримують 91% своїх доходів онлайн, порівняно з секторами фінансових послуг та освіти (77% та 71% відповідно). Малі та середні підприємства гуртової торгівлі, сільського господарства, гірничодобувної промисловості, виробництва, архітектури та інженерії відстають у цифровізації свого бізнесу, отримуючи менше ніж 25% їхніх доходів онлайн.
Попри зростання обсягів міжнародних платежів, МСБ продовжують стикатися зі значними проблемами при здійсненні транскордонних платежів. До трійки найпоширеніших проблем, які часто (або завжди) стають на заваді транскордонної торгівлі для глобального МСБ, входять курси обміну валют, комісії за переказ коштів та повільний час проведення транзакцій.
Також зазначається, що більшість МСБ позитивно ставляться до інноваційних технологій та диджиталізації. Зокрема, 61% опитаних МСБ планують використовувати штучний інтелект протягом наступних двох років або вже тестують його.