Майже через рік після того, як Марк Цукерберг перейменував Facebook у Meta Platforms, заявивши про курс компанії на метавсесвіт, стало зрозуміло, що досягнення зазначених амбіційних цілей стане довгим та складним процесом. Meta зіткнулася з технічними складнощами, низькою зацікавленістю користувачів та відсутністю ясності щодо того, як досягти успіху в обраній стратегії.
Спочатку Meta ставила за мету залучити 500 000 активних користувачів свого метавсесвіту Horizon Worlds до кінця цього року, але останніми тижнями зменшила ціль до 280 000. Наразі кількість користувачів платформи становить менше 200 000. При цьому база користувачів скорочується з весни, а більшість відвідувачів не повертається після першого місяця користування.
Для порівняння, соціальні медіа-продукти Meta, що включають Facebook, Instagram і WhatsApp, разом охоплюють понад 3,5 мільярда користувачів щомісяця, це майже половина населення світу.
Horizon – це розгалужена колекція інтерактивних віртуальних просторів або світів, у яких користувачі, точніше їхні аватари, можуть робити покупки, проводити вечірки та працювати. Проте згідно з внутрішньою статистикою Meta, лише 9% світів відвідують щонайменше 50 людей. А більшість локацій взагалі залишаються без відвідувачів.
Доступ до Horizon можливий через гарнітури віртуальної реальності Meta Quest, які пропонують ряд ігор і активностей. Статистика, на жаль, і тут не демонструє успіху: більше половини гарнітур Quest (початкова модель коштує близько $400) не використовуються через шість місяців після покупки.
В чому причина низької зацікавленості користувачів? В ході опитування, проведеного Meta серед 514 клієнтів, останні повідомили, що вони не можуть знайти всесвіти, які б їм подобалися, і не можуть знайти людей, з якими їм було б цікаво спілкуватися. Також користувачі скаржилися на те, що аватари “не виглядають справжніми” і що в них немає ніг. Останній недолік компанія вже виправила, представивши ноги для цифрових аватарів декілька днів тому.
Більше того, минулого місяця віцепрезидент Meta з метавсесвіту Вішал Шах повідомив, що і співробітники Meta недостатньо активно користуються Horizon. “Якщо нам це не подобається, то чому ми очікуємо, що це сподобається нашим користувачам”, – зазначив Шах.
Ще одне питання, яке постійно задають користувачі Horizon: як заробляти гроші в метавсесвіті? На таких популярних платформах, як TikTok і Instagram, інфлюенсери та автори контенту можуть заробляти, серед іншого, на рекламі брендів. Нічого подібного в метавсесвіті поки немає. Хоча багато брендів просувають у метавсесвіті цифровий одяг, алкогольні напої, а найбільш інноваційні агенти продають віртуальну нерухомість.
Щоб впоратися з труднощами та скаргами користувачів, Meta перевела минулого місяця Horizon в режим “локдауну”, тобто призупинила запуск нових функцій, доки команда не покращить поточний досвід користувачів.
Виклики компанії в метавсесвіті співпали у часі з проблемами на інших фронтах, зокрема зростаючим тиском на бізнес цифрової реклами та конкуренцією з боку TikTok. За минулий рік акції Meta впали більш ніж на 60%. Компанія втратила понад $700 млрд ринкової вартості з моменту піку у вересні 2021 року.
На нещодавній конференції Meta Connect, крім ніг аватарів, Цукерберг представив нову гарнітуру віртуальної реальності під назвою Quest Pro, яка спрямована на полегшення роботи архітекторів, інженерів і дизайнерів у метавсесвіті. Проте з ціною в $1500 пристрій явно не розрахований на пересічного споживача.
Рольф Ілленбергер, виконавчий директор компанії VRdirect, що займається програмним забезпеченням для віртуальної реальності, зазначає, що Horizon Worlds має певні проблеми, але попросив критиків набратися терпіння, адже галузь тільки починає розвиватися. “Ми намагаємося висадитися на Місяць, а люди скаржаться, що кавова машина не працює”, — прокоментував він в одному з інтерв’ю. Те, що інші технологічні гіганти, як-от Microsoft і Apple, також розробляють продукти у сфері метавсесвіту, свідчить про перспективність цього напрямку.