Відповідно до Постанови Кабміну 894, що набрала чинності з 1 січня 2023 року, торговці повинні забезпечити можливість здійснення безготівкових розрахунків за продані ними товари, включаючи дистанційний продаж. З початку 2023 року це зобов’язання почало застосовуватись до продавців у містах з населенням понад 25 тисяч осіб, а поступово з 2024 по 2026 рік до них приєднаються торговці і в решті населених пунктів, включаючи ФОПів першої групи.
Разом із тим, змінюються платіжні звички українців – вони все частіше надають перевагу безготівковим розрахункам. Тож як наслідок зростає кількість POS-терміналів у торговельній та сервісній мережах (зокрема, станом на червень зростання склало понад 8% порівняно з січнем 2023) і пунктів продажу та надання послуг, які приймають платіжні картки. Які ще зміни відбуваються на ринку POS-терміналів України? Та якими є ключові тенденції як на локальному ринку, так і у світі? Про це детальніше в статті.
Глобальні тренди в POS-терміналах
Спосіб, у який споживачі здійснюють платежі на касі, змінюється під впливом технологічних інновацій. Компанії диджиталізуються та хочуть покращити клієнтський досвід. На які глобальні тренди їм варто звернути увагу, коли йдеться про POS-термінали?
Мобільні POS-термінали
Використання смартфонів або планшетів як універсальних POS-терміналів стрімко набирає популярності у світі. Роздрібні продавці, ресторани, кур’єри та інші підприємці називають основними перевагами таких POS-систем доступність, гнучкість і покращену взаємодію з клієнтами. Їм більше не потрібно встановлювати стаціонарні пристрої – можна бути мобільними, надаючи при цьому клієнтам можливість здійснювати безконтактні платежі.
Хмарні POS-системи
Ці системи зберігають дані та програмне забезпечення в хмарі, пропонуючи підприємствам кілька переваг: віддалений доступ до даних про продажі, що дозволяє власникам бізнесу контролювати операції з будь-якого місця, де є підключення до інтернету; автоматичне оновлення програмного забезпечення; масштабованість. Хмарні POS-системи дозволяють оптимізувати роботу та зменшити витрати на технічне обслуговування ІТ, а також створюють безшовний досвід покупок для клієнтів тих компаній, які мають як фізичні, так і цифрові вітрини.
Голосове управління POS-терміналом
Оскільки технологія розпізнавання голосу продовжує розвиватися, трендом можуть стати POS-системи з голосовою активацією. Ці системи дозволяють обробляти замовлення та здійснювати платежі без використання рук, що зручно як для клієнтів, так і для компаній.
Біометрична автентифікація в POS-терміналах
Безпека платежів у POS-терміналах значно підвищиться завдяки інтеграції методів біометричної автентифікації, таких як сканування відбитків пальців і розпізнавання обличчя. Ці технології знижують ризик шахрайських операцій і підвищують довіру клієнтів. Це ще й дуже зручно – споживачі можуть авторизувати транзакції одним дотиком або поглядом, усуваючи потребу в PIN-кодах або підписах.
Штучний інтелект в POS-системах
Штучний інтелект (ШІ) і аналіз даних можуть зробити революцію в платіжних терміналах. ШІ-алгоритми аналізуватимуть дані транзакцій у режимі реального часу, надаючи компаніям цінну інформацію про поведінку клієнтів, тенденції продажів та управління запасами. Цей підхід дозволить підприємцям приймати обґрунтовані рішення, персоналізувати процес покупок і підвищити загальну якість послуг.
Використання блокчейн для безпеки
Зростання занепокоєння щодо безпеки даних призвело до вивчення потенціалу використання технології блокчейн в POS-системах. Блокчейн пропонує децентралізовану та захищену від втручання технологію зберігання інформації, яка дозволить перевіряти цілісність транзакцій і запобігати шахрайству.
Ринок POS-терміналів в Україні
Український ринок платіжних терміналів розвивається як під впливом глобальних трендів, так і локальних. Зокрема, популярності набирають мобільні застосунки, що дозволяють перетворити звичайний смартфон на POS-термінал. Це зручно, швидко, економно, особливо для малих та мікропідприємств. Такі рішення пропонують ПриватБанк, Ощадбанк, Райффайзен Банк. А нещодавно Україна стала третьою країною в Європі та сьомою у світі, в якій з’явилася функція Tap to Pay від Apple. Вона дозволяє підприємцям використовувати iPhone як повноцінний платіжний термінал. Першим таку можливість надав своїм клієнтам державний ПриватБанк.
Окрім зобов’язання приймати безготівкові платежі, підприємці повинні встановлювати РРО/ПРРО. Тож вигідним варіантом для них є програмні рішення, що об’єднують в собі POS-термінал, РРО, касовий апарат та ін.
Станом на 1 вересня цього року безперечним лідером ринку платіжних терміналів був ПриватБанк, нараховуючи загалом 262 702 пристрої в мережі (це більше ніж 50% ринку). На другому місці – державний Ощадбанк із 72 671 POS-терміналом, на третьому – Райффайзен Банк (29 583). Також у п’ятірку входять націоналізований улітку Сенс Банк (8745) і ПУМБ (8399).
Зазначимо, що наприкінці жовтня цього року фінансова компанія NovaPay, що входить до групи компаній Нова Пошта, почала встановлювати власні POS-термінали у відділеннях материнського приватного поштовика. Компанія відзвітувала про перші 500 POS-терміналів, встановлених у відділеннях Київщини, Львівщини, Одещини та Дніпровщини.
Ключові тенденції та перспективи ринку очима учасників
FinTech Insider розпитав у ключових гравців ринку платіжних терміналів про те, як вони оцінюють його перспективи, та які тренди вважають найважливішими. Нижче ділимось їхніми думками.
Володимир Москаленко, директор департаменту електронної комерції та платіжних засобів Ощадбанку, розповів, що у сегменті великого ритейлу платіжні POS-термінали фізично навряд чи суттєво зміняться найближчим часом. Зміни можуть торкнутися технології обслуговування клієнтів за допомогою цих пристроїв – з’являться повністю автономні магазини самообслуговування, розширяться існуючі зони самообслуговування, відбудеться заміна паперових чеків на електронні в застосунках ритейлу чи банків. Також популярності набуває кур’єрська доставка з оплатою через смартфон та мобільний застосунок торговця з технологією Tap to Phone.
Щодо сегмента роздрібного ритейлу, то тут термінал як фізичний пристрій проведення платежів втратить свої позиції, зазначає представник держбанку. “Зі зростанням кількості безконтактних карток смартфони та інші пристрої з NFC як засіб приймання платежів набуватимуть більшої популярності. Це не лише зручний, безпечний та швидкий спосіб обробки платежів, а й засіб ведення бізнесу та фіскалізації транзакцій”, – каже Володимир Москаленко.
Ще одним трендом, на його думку, є повна відмова від POS-терміналів, проведення платежів безпосередньо між платником та торговцем (директ-платежі між учасниками з використанням технологій СЕП) або використання технологій e-com для офлайнових точок продажу (зокрема QR-платежі).
“Найближчим часом банки будуть вдосконалювати та популяризувати технології оплати через смартфони з NFC, POS-термінали Android із фіскалізацією, а також QR-платежі. Протягом наступного року будуть реалізовані проекти директ-платежів між учасниками без використання традиційних технологій платіжних систем. Але їхня популярність залежатиме від швидкості та зручності платежів та фінансової зацікавленості учасників. Лідерські позиції матимуть установи, які запропонують більше способів здійснення платежів, швидкий та зручний онбординг на послугу та додаткову цінність ведення бізнесу”, – розповів Володимир Москаленко.
Як розповів Антон Зайонц, керівник напрямку розвитку платіжних рішень в банку ПУМБ, цьогорічним трендом є термінали з ПРРО. Передумовою цього стали вимоги обов’язкової фіскалізації певних груп платників податків. “Новітні Android POS термінали в поєднанні з програмними РРО дозволяють як виконати зобов’язання регулятора, так і задовільнити потребу покупця в можливості прийняття оплати з банківської картки та видачі клієнту фіскального чеку”, – каже експерт. Такі POS-термінали надає і ПУМБ, що, за словами Антона, дозволяє клієнтам суттєво економити час та гроші на придбанні та реєстрації архаїчних касових апаратів.
Антон Зайонц зазначає, що війна сформувала для бізнесу нові виклики, серед яких необхідність бути мобільним та максимально ефективним. Тому, зокрема, сервіс QR-оплати від ПУМБ набув надзвичайної популярності у підприємців: від кінотеатрів, будівельних магазинів, кафе, клінік до громадського транспорту. “Все більше клієнтів мікробізнесу долучається до прийому оплат з банківських карток, але вони потребують дешевого та ефективного рішення для цієї потреби. Ми переконані, що попит на альтернативні рішення буде зростати дуже стрімко та впевнено займе своє місце на рівні з POS терміналами”, – каже експерт та додає, що ПУМБ продовжує розвивати інструменти та вже наступного року поповнить лінійку альтернативних платіжних рішень.
Нещодавно націоналізований Sense Bank вибрав стратегію не заміни POS-терміналу іншим рішенням, а розширення лінійки інноваційних сервісів та їх можливостей. Зокрема банк пропонує своїм клієнтам можливість безготівкової оплати чайових, видачі готівки та оформлення розстрочки через POS, а також POS-термінал на Android, що об’єднує прийом карток, касу і фіскалізацію.
“Термін «POS-термінал» вже сьогодні – це не просто пристрій для прийому карток, а комплексне рішення для клієнта, яке в змозі задовольнити безліч безготівкових потреб торговця”, – каже Інна Тютюн, членкиня правління та директорка блоків IT та роздрібного бізнесу Sense Bank і додає: “Щороку на ринку України з’являються технології, що дозволяють приймати картки без встановлення POS-терміналу, але ще жоден з них не став повноцінною заміною фізичного POS. Альтернативні рішення покривають лише малу частину потреб торговця та його покупців”.
За прогнозами Інни Тютюн, щороку нові якісні сервіси будуть доповнювати та збагачувати базовий POS-термінал. Це будуть як нові інноваційні продукти, так і синергія вже існуючих платіжних рішень на ринку.
Також членкиня правління Sense Bank дала декілька порад торговцям МСБ при виборі банку для торгового еквайрингу. Так, за словами Тютюн, необхідно звертати увагу на комплекс факторів: надійність банку, наявність власного процесингового центру, стан обладнання (терміналів), що надається, час та якість реагування банку на запити клієнтів, а також швидкість зарахування коштів на рахунки торговців.
Павло Хорошко, головний менеджер з розвитку еквайрингу Райффайзен Банку, розповів, що термінал стає все більше інтегрованим в екосистему ритейлу і в найближчі кілька років ця тенденція лише посилиться. “Якщо раніше термінал був окремим пристроєм для розрахунку картками, потім він був під’єднаний лише до каси ритейлера, то зараз це вже і частина системи лояльності торговця, і засіб комунікації з покупцем, і пристрій для проведення готівкових операцій, і ще багато іншого”, – каже експерт. За його словами, такі потреби ринку диктують і технічні вимоги до виробників терміналів: найсвіжіші моделі вже побудовано на базі операційної системи Android, що дозволяє адаптувати та завантажити на них будь-який додаток. “А це надає ширші можливості, ніж «звичайне» приймання карток. Хоча ця потреба також збережеться в найближчі 3-5 років”, – прогнозує Павло Хорошко.
Також представник Райффайзен Банку зазначив, що нещодавні події в Україні показали вразливість POS-терміналів від зовнішніх факторів: наявність зв’язку, електроенергії, фізичне обслуговування терміналів тощо. Тому ще один тренд, за словами Хорошка, що спостерігається на ринку, – це розвиток та популяризація можливості розрахунку картками без терміналів, а саме розрахунки через мобільні додатки, QR-код та інші технології, що дозволять не використовувати POS-термінали.
Як зазначалося вище, NovaPay нещодавно встановила перші 500 власних POS-терміналів у відділеннях Нової Пошти. За словами Олексія Рубана, директора з інновацій NovaPay, POS-термінал як пристрій потроху стає архаїчним. “Дуже скоро він заміниться вбудованим платіжним модулем зі спеціальною картинкою, яка позначатиме «місце, куди треба прикласти картку для оплати»”, – каже Олексій. Такі символи дійсно можна побачити на паркінгах, у метро, є вони в деяких кавомашинах тощо. Директор з інновацій NovaPay зазначає, що частково за цим символом вже ховається не класичний термінал зі звичними кольоровими кнопками та чеком, а більш сучасні та технологічні пристрої, які іноді важко назвати POS-терміналами.
NovaPay стала першою компанією, яка впровадила технологію Tap to Phone у логістиці – кур’єри компанії користуються звичайним смартфоном для приймання платежів. Окрім зростання популярності Tap to Phone у ритейлі, одним із найперспективніших трендів Олексій Рубан називає появу вбудованих девайсів для безконтактної оплати у тих місцях, де раніше платили готівкою – в транспорті, паркоматах тощо. “І лідерами тут будуть ті, хто відчує цей тренд та запропонує ринку сервіси та технології, що відповідають йому”, – додає експерт.