1 серпня 2022 року в Україні набув чинності закон “Про платіжні послуги”. А вже за три роки – з 1 серпня 2025-го – почне діяти розділ про відкритий банкінг. В рамках конференції Ukrainian Open Banking Summit, що була організована Українською асоціацією фінтех та інноваційних компаній, експерти обговорили особливості впровадження принципів відкритого банкінгу в Україні та переваги, які отримають споживачі, бізнес та учасники ринку фінансових послуг.
Особливості впровадження
Учасники двох панельних дискусій зазначили, що попереду три роки важкої праці щодо впровадження принципів відкритого банкінгу в Україні – як для регулятора, так і для всіх гравців фінансового ринку.
Як зазначила Заріна Одінаєва, регіональний керівник програм розвитку цифрових фінансів та кредитної інфраструктури в Європі та Центральній Азії в IFC, найважливіша роль регулятора полягає у створенні пропорційного нагляду і врахуванні інтересів усіх учасників процесу.
За словами Олени Коробкової, голови ради НАБУ, фундаментом впровадження відкритого банкінгу в Україні є:
- належна стандартизація API;
- безпека транзакцій і даних;
- комерційна привабливість моделі OpenAPI для банків.
Засновниця та СЕО izibank Анна Тігіпко вважає, що якщо найбільші та ключові гравці фінансового ринку не прийматимуть участь у реалізації концепції відкритого банкінгу, то бажаного результату не буде. А бажаний результат – це нові сервіси, нижчі ціни на них, новий клієнтський досвід та рівні умови конкуренції на ринку.
Міжнародний досвід
Як зазначив Арсен Макарчук, директор департаменту стратегії та розвитку НБУ, український фінансовий ринок є унікальним. З одного боку, ми знаходимось у позиції того, хто наздоганяє, адже багато країн знаходяться на крок попереду нас у реалізації принципів відкритого банкінгу. З іншого боку, ми можемо це використати, щоб проаналізувати ті помилки, які допускали інші країни, для власного досвіду.
За словами Заріни Одінаєвої, найкращий досвід із впровадження Open Banking – у Великої Британії. Проте в IFC радять враховувати специфіку ринку і брати до уваги окремі елементи впровадження з різних країн.
Олена Коробкова, в свою чергу, вважає, що Україні потрібно орієнтуватися на досвід ЄС. “Було б ідеально, якби банки домовились використовувати єдині стандарти на єдиній платформі. Такий підхід забезпечив би захист інформації та клієнтів”, – зазначила голова ради НАБУ.
Переваги та ризики
Андрій Кривошапко, генеральний директор NovaPay, зазначив, що найбільше переваг від впровадження відкритого банкінгу в Україні отримає кінцевий споживач. Це кращий сервіс, нижчі ціни, більший вибір інноваційних фінансових інструментів.
Зокрема, за словами Катерини Данильченко, СЕО МБКІ, в Україні завдяки Open Banking фінансові сервіси зможуть пропонувати страхові та бухгалтерські компанії, медичні компанії та представники так званої sharing economy. Із впровадженням відкритого банкінгу будуть розвиватись також wealth management, управління інвестиціями тощо.
Отримає суттєві переваги і малий бізнес, упевнена Олена Кузьмічова, СЕО BJet. Серед них – нові сервіси фінансування і ведення звітності, запуск платформ, які пропонують all-in-one рішення для МСБ, включаючи бухгалтерський облік, процесинг платежів та ін.
Щодо ризиків, то представник регулятора назвав такі основні, як побоювання банків втратити зв’язок із клієнтами (проте гравцям треба пам’ятати, що можливості перевищують ризики), а також технічні ризики, пов’язані з обробкою даних клієнта і кібербезпекою.