У 2022 році світовий ринок необанкінгу оцінювався в $68,4 млрд, і за прогнозами, він зростатиме в середньому більш ніж на 30% щороку до 2028-го. Необанкам вдалося трансформувати традиційний та консервативний банківський сектор за допомогою цифрових інновацій і клієнтоорієнтованих підходів. Проте чи виклики, з якими вони стикаються, дозволять розвиватися активними темпами у найближчі роки?
Основні драйвери ринку
Ключовим рушієм зростаючого попиту на послуги необанків у світі з самого початку став зростаючий попит споживачів на зручні, доступні та ефективні банківські рішення. Це і можливість керувати рахунками в смартфоні, і зручні платежі (найчастіше без комісій), й інструменти для заощаджень та інвестицій, а також привабливі програми лояльності. Необанки зробили ставку на цифрову взаємодію в режимі 24/7, а не традиційне банківське обслуговування.
Друге – це використання технологічних інновацій. Поки традиційні банки використовували застарілі системи та процеси, необанки впроваджували хмарні технології, штучний інтелект, машинне навчання, зокрема для аналітики даних і надання персоналізованих фінансових рішень. Наприклад, чат-боти та віртуальні помічники на основі штучного інтелекту пропонують підтримку клієнтів у реальному часі та персоналізовані фінансові консультації. Алгоритми машинного навчання аналізують моделі витрат, щоб надати індивідуальні рекомендації щодо бюджету.
Ще одним фактором зростання необанків стала їхня гнучкість, що дозволяє швидко пристосовуватися до технологічного прогресу та мінливих уподобань клієнтів. Необанки по суті є фінтех-стартапами, що можуть експериментувати з новими функціями, послугами та бізнес-моделями без бюрократії, притаманної традиційним банкам.
Ну і, нарешті, регуляторна підтримка в багатьох регіонах сприяла розвитку необанкінгу. Зокрема, ініціативи з впровадження відкритого банкінгу, що вимагають від традиційних банків безпечного обміну даними клієнтів із авторизованими сторонніми постачальниками (якими є фінтех-стартапи), зіграли важливу роль у розвитку необанків. Доступ до цінних даних дозволяють необанкам пропонувати клієнтам інноваційні фінансові сервіси. Також в деяких юрисдикціях з’явилися регуляторні пісочниці та сприятливі режими ліцензування. Це дозволяє необанкам експериментувати зі спрощеними регуляторними бар’єрами.
Основні виклики ринку
Хоча регуляторна підтримка і стала в деяких регіонах драйвером ринку необанків, відповідність нормативним вимогам залишається одним із ключових викликів для цих компаній. Необанки зобов’язані забезпечити дотримання вимог щодо боротьби з відмиванням грошей (AML), правил перевірки клієнтів (KYC), законів про захист даних та інших норм. Виконання цих вимог має важливе значення не лише для дотримання законодавства, але й для зміцнення довіри клієнтів. Вони очікують, що фінансова установа працюватиме безпечно та етично, а їхні дані та гроші будуть в безпеці.
Окрім того, при міжнародній експансії необанки стикаються з різними регуляторними середовищами, кожен зі своїм набором правил і стандартів. Адаптація до цих регуляторних рамок потребує ресурсів і часу, а помилка може призвести до штрафів і шкоди для репутації.
Кібербезпека – ще один виклик, щоправда, він актуальний і для традиційних банків, особливо в останні роки. Фінустанови обробляють величезні обсяги конфіденційних фінансових і особистих даних, що робить їх привабливими цілями для кіберзлочинців. Тож необанки (як і традиційні банки) повинні інвестувати значні кошти в кібербезпеку та кіберстійкість.
Наступним викликом є залучення та утримання клієнтів. Витрати на це можуть бути надто високими, щоб охопити різні сегменти клієнтів. З цим пов’язаний ще один виклик – монетизація та прибутковість. Модель, яку обрали необанки з самого початку – низькі комісії або часто безкоштовні послуги – приваблює споживачів, але не забезпечує прибуток. На відміну від традиційних банків, які отримують дохід за допомогою різних складових комісії, необанки часто покладаються на альтернативні джерела доходу, такі як партнерство або підписка.
Чим нині живе ринок необанків?
Про це ми запитали у Христини Кармазіної, керівниці “Банку Власний Рахунок”. За її словами, з моменту появи перших необанків ринок значно еволюціонував, і драйвери, що спонукають цей розвиток, також пройшли певні зміни, особливо враховуючи вплив воєнного стану на фінансовий сектор та розвиток необанків у країні.
Так, цифрова адаптація під час війни суттєво прискорилася, зокрема у фінансовому секторі, оскільки необанки змушені були забезпечити надійні, безперебійні фінансові послуги, доступні онлайн навіть в умовах військових дій. Окрім того, напружена ситуація в країні змушує необанки приділяти підвищену увагу питанням кібербезпеки та стійкості своїх систем.
Щодо технологій, то, зазначає Христина, штучний інтелект, машинне навчання і передові аналітичні інструменти стали ключовими елементами, які дозволяють необанкам пропонувати персоналізовані фінансові рішення, оптимізувати внутрішні процеси та забезпечувати вищу безпеку транзакцій.
Окремо керівниця “Банку Власний Рахунок” відзначає зростання регуляторної підтримки та адаптацію законодавства до цифрових фінансових послуг як драйвер розвитку необанків. Це включає в себе впровадження “пісочниці” для тестування інноваційних продуктів в контрольованому середовищі та розширення можливостей для отримання ліцензій на ведення банківської діяльності.
За словами Христини, сучасні споживачі очікують від фінансових послуг не лише зручності та доступності, але й повної прозорості, персоналізації та наймаксимальнішої вигоди у повсякденних купівлях. Виходячи з цього, зараз увага необанків зосереджена на розвитку таких продуктів, як:
- продукти, які допомогають економити щодня – в першу чергу, кобренди з ритейлерами, в яких клієнт отримує від прямих знижок до кешбеку;
- продукти для заощаджень – валютні картки та депозити;
- продукти, щоб заробляти (ОВДП);
- якісна служба підтримки для створення позитивного досвіду клієнта;
- продукти для задоволення основних потреб: кредитування, розтермінування, оплата частинами, сервіси на кшталт “Зарплата Наперед”, що дозволяє отримати частину своєї зарплати раніше.
А як щодо викликів, найбільш актуальних для необанків у 2024 році? Для українських необанків, передусім, ключовим викликом є війна, яка впливає на економіку та життя кожного українця. Як зазначає Анна Тігіпко, співзасновниця izibank, ще одним викликом є нові норми та постанови, які продовжує впроваджувати регулятор та які пов’язані з кредитуванням, клієнтським досвідом та правами.
За словами Анни, всі рухаються до європейських стандартів, проте необхідні на цьому шляху нововведення ще потрібно втілити – і при цьому не втратити зручність для користувача.
Окрім того, каже засновниця izibank, постійно зростає відповідальність за аналіз клієнта, його платоспроможність та фінансову поведінку. “То ж найбільший челендж буде впровадити всі оновлення зручно для клієнта, та при цьому розвивати далі продукти і аналітику”, – каже Анна Тігіпко.
Ключові тенденції ринку
Основними тенденціями на ринку необанків є:
- розширення пропозиції фінансових послуг (перехід до моделі суперапів)
- партнерство та екосистеми (при чому як з фінансовими, так і нефінансовими компаніями)
- фокус на персоналізації послуг
- використання штучного інтелекту (для запобігання шахрайству, створення нових пропозицій, персональних асистентів тощо)
- ESG та ініціативи сталого розвитку
- глобальна експансія.