Національний банк спільно з Державною службою спеціального зв’язку та захисту інформації України із 30 травня запускає Всеукраїнську інформаційну кампанію з платіжної безпеки під гештегом #КібербезпекаФінансів. Метою кампанії є підвищення обізнаності громадян про платіжну безпеку та захист фінансових даних.
Як зазначається у релізі НБУ, у кампанії регулятору допоможуть трохи більш як десять урядових організацій та компаній, які виступають генеральними партнерами, а також кілька десятків компаній і банків, що виступають інформаційними партнерами.
Під час кампанії НБУ спільно з партнерами роз’яснюватиме споживачам фінансових послуг базові елементи кібербезпеки. Мова йтиме про захисти облікових записів та пристроїв від зовнішнього втручання, складні та унікальні паролі, багатофакторну автентифікацію, перевірку сайтів перед введенням платіжних даних та застосунків перед завантаженням, правила користування публічними й домашніми Wi-Fi-мережами, а також про інші правила безпечної поведінки у віртуальному просторі.
Інформаційна кампанія триватиме до кінця вересня 2024 року у всіх регіонах України. В межах кампанії Нацбанк запускає спеціальну вебсторінку “Кібербезпека фінансів” із детальною інформацією про кампанію та правила поведінки у віртуальному просторі.
Наприкінці минулого року Нацбанк за підтримки Проєкту USAID “Інвестиції для стійкості бізнесу” провів перше загальнонаціональне репрезентативне опитування населення України щодо правил платіжної безпеки та протидії шахраям. Його метою було визначення рівня знань українців у сфері платіжної безпеки та виявлення прогалин у цьому питанні.
Результати дослідження НБУ використовує для розроблення освітніх продуктів для різних вікових категорій та підвищення ефективності інформаційних кампаній з протидії платіжному та кібершахрайству. Регулятор підкреслив, що не публікує результати опитування з метою уникнення ймовірності використання шахраями.
Найпопулярнішим методом шахрайства з платіжними картками в Україні, як і у світі, традиційно залишається соціальна інженерія. Водночас значна кількість кібершахрайства минулого року була пов’язана з фішингом. За словами заступника голови Нацбанку Олексія Шабана, майже чверть користувачів фінансових послуг (26%) стикалася зі спробами платіжного шахрайства, а 3% користувачів втратили гроші.
Застосовуючи фішингові ресурси, стилізовані під урядові портали та інформаційні ресурси українських банків і платіжних сервісів, та ошукуючи громадян, зловмисники намагалися отримати доступ до їхніх персональних даних, інформації про їхні платіжні інструменти, фінансові номери телефонів та кошти на рахунках. Тому поліпшення знань та навичок громадян у цій сфері дасть їм можливість обачніше користуватися безготівковими розрахунками та уберегтися від шахрайських схем і пасток у віртуальному просторі.