Протягом декількох останніх років найбільші банки Європейського Союзу працювали над новим способом оплати, який би дозволив клієнтам відмовитися від карток Visa та Mastercard. Чому фінустанови прагнуть витіснити платіжних гігантів з регіону та чи вдасться їм це?
Як пише Bloomberg, проєкт під назвою Wero наразі розгортається в більшій частині Західної Європи. Її підтримують 16 великих банків та процесингових компаній, включаючи BNP Paribas, Deutsche Bank і Worldline. Невдовзі перевагами системи першими зможуть скористатися німецькі клієнти – наприклад, оплачуючи готель у Франції зі свого банківського рахунку в німецькому банку, замість використання картки Visa або Mastercard.
Здавалося б, скласти конкуренцію таким технологічним гігантам – не проста задача. Але якщо банкам все вдасться, це може коштувати Visa та Mastercard мільярдів доларів комісій, які вони отримують від європейських торговців щоразу, коли споживачі використовують одну зі своїх карток під час оплати.
Але основна причина – Європа не хоче залежати від США (чи іншої країни) щодо ключових елементів інфраструктури, зокрема фінансової. Visa та Mastercard настільки великі, що зосередили в своїх руках суттєвий контроль над ринком, зазначають в European Payments Initiative (EPI), компанії, що стоїть за Wero. Тож ідея полягає в тому, щоб створити “альтернативу міжнародним рішенням та запропонувати європейським гравцям і споживачам європейський вибір”.
Звісно, у Wero попереду довгий шлях до конкуренції з Visa та Mastercard, які разом обробляють десятки трильйонів доларів платежів у всьому світі щороку, а також з новим поколінням цифрових платіжних компаній з переказу коштів, які запекло конкурують за споживачів. Проте однією з переваг є наявність готової мільйонної клієнтської бази банків-учасників.
Європейський платіжний ландшафт
За останні роки з’явилося багато національних сервісів-челенджерів, таких як Swish у Швеції, Twint у Швейцарії та iDeal у Нідерландах. Але жоден із них не є настільки повсюдним, як Visa чи Mastercard. Наприклад, iDeal обслуговує 70% онлайн-торгівлі в Нідерландах, але наразі не дозволяє споживачам здійснювати платежі в офлайн магазинах. Часто європейці не можуть використовувати ці інструменти в сусідніх країнах, тому змушені віддавати перевагу карткам американських платіжних гігантів.
Як розповідають представники банків-учасників, Wero, яка минулого року придбала нідерландську платіжну систему iDeal, а також люксембурзьку компанію Payconiq, прагне усунути ці прогалини. Її послуги будуть доступні як через власний застосунок, так і через платформи банків-учасників. Наприклад, французький платіжний сервіс Paylib, розроблений декількома французькими банками, включаючи BNP Paribas, що налічує 35 мільйонів користувачів, буде інтегрований у Wero.
Щоправда, попередні спроби Європи створити конкурента Visa та Mastercard зазнали невдачі. Проєкт Monnet мав на меті запустити пан’європейський картковий бренд, але був закритий більше десяти років тому через розбіжності щодо бізнес-моделі. Європейська платіжна ініціатива (EPI), яка і стоїть за Wero, розпочала реалізовувати схожу ідею у 2020 році, але була змушена звузити сферу діяльності, оскільки іспанські банки вийшли з проєкту.
Цього разу було вирішено почати з платежів з рахунку на рахунок (A2A), оскільки так простіше та дешевше інтегруватися банкам-учасникам. Положення ЄС щодо миттєвих платежів, які зобов’язують банки обробляти грошові перекази протягом десяти секунд, зробили цей напрям ще більш актуальним. У наступному році Wero планує розширитись на сферу електронної комерції та запропонувати оплату в роздрібних магазинах по всьому континенту.
Нові альтернативи МПС
Visa і Mastercard минулого року обробили платежів на $14,8 трлн і близько $9 трлн відповідно, отримуючи комісію за обробку транзакцій. Обидві компанії неодноразово зазнавали критики з боку регулюючих органів, клієнтів і законодавців у всьому світі через комісії, які вони стягують.
Тож у пошуках більш дешевої альтернативи почали з’являтися численні регіональні конкуренти. Сім великих банків США, включаючи JPMorgan Chase і Wells Fargo, об’єдналися навколо Zelle, системи, яка пропонує швидкі перекази між рахунками. До минулого року вона зросла до 120 мільйонів облікових записів і конкурує з такими компаніями, як PayPal.
У Бразилії система миттєвих платежів центрального банку Pix розвивалася разом із сплеском онлайн-шопінгу, викликаним пандемією, і тепер орієнтована на бразильських туристів у Європі. У свою чергу, уніфікований платіжний інтерфейс (UPI), який підтримується урядом Індії, перетнув позначку в 100 мільярдів транзакцій у 2023 році після восьми років роботи. А в Азії цього року Банк міжнародних розрахунків розпочав роботу над проєктом Nexus для миттєвих транскордонних платежів між Малайзією, Філіппінами, Сингапуром, Таїландом та Індією.
В Україні також навесні цього року презентували проєкт миттєвих платежів «Прозора Мережа», ініційований Незалежною асоціацією банків України. Це об’єднання банків, які зацікавлені в швидкому зростанні власного бізнесу та української економіки в цілому за рахунок дешевих миттєвих транзакцій для клієнтів. Ключові переваги «Прозорої Мережі» – відсутність посередників, а значить нижча ціна для мерчантів.
Що кажуть у відповідь на всі ці ініціативи, зокрема Wero, платіжні гіганти Visa і Mastercard? “Я дивлюся на EPI як на ще одне рішення на ринку, і ми вітаємо його появу”, — сказав генеральний директор Mastercard Майкл Мібах в інтерв’ю. “У той же час ми хочемо запропонувати такі платіжні рішення Mastercard, які дадуть споживачеві підстави вибрати наш продукт, а не інший”. Він також додав, що конкуренція є “корисною для європейського платіжного ландшафту”.
Цю думку поділяють і керівники Visa. “Конкурентний ландшафт у Європі ще ніколи не був таким багатим, і для мене EPI є одним із таких рішень”, — каже Шарлотта Хогг, яка очолює бізнес Visa в регіоні. За її словами, низка регулятивних змін були спеціально внесені близько десяти років тому, щоб сприяти здоровій конкуренції на ринку.