Міжнародний валютний фонд опублікував робочий документ, який проливає світло на складні проблеми, пов’язані зі збором податків у сфері криптовалют. Звіт звертає увагу на те, що уряди досі не знайшли способу оподаткування криптовалют, а сума незібраних податків може сягати десятків мільярдів доларів.
Як зазначається у документі МВФ, це питання стає ще складнішим через “напіванонімність” криптовалют, їхню подвійну природу як інвестиційного засобу та засобу платежу, а також через їхню високу волатильність.
Ще немає консенсусу щодо способу оподаткування криптовалют — як доходу, капітального прибутку (найпоширеніший) або грального захоплення. Також ускладнює ситуацію те, що податкові системи були розроблені до появи технології блокчейну, яка породила ряд активів, що потребують окремого підходу.
Доповідь стверджує, що криптовалюта не є особливо ефективним засобом ухилення від сплати податків через високі комісії та волатильність. Однак, якщо потенціал збору податків на криптовалюту можна було б використовувати, “корекційне” оподаткування могло б допомогти компенсувати небажаний вплив криптовалюти на макроекономічні показники, а також сприяти екологічним цілям. У доповіді зазначено, що вивчається можливість застосування “зеленого” оподаткування, але потрібно розглянути більше механізмів.
У доповіді наведено дослідження, яке моніторить криптовалютні транзакції відносно заяв податкових органів у США. Воно показало, що ринок реагує на рекомендації податкових органів, іноді вказуючи на нові спроби ухилення від сплати податків.
Попри те, що великі обсяги даних доступні щодо транзакцій з криптовалютами, наразі існує досить мало аналітичної роботи. Популярність криптовалют у економіках, де технології збору податків можуть бути обмеженими, також є недоліком. Навіть коли криптовалюта конфісковується, наприклад, Федеральним бюро розслідувань США, спосіб цього процесу залишається нез’ясованим.
Крім того, крипторинок поділяється на великих і малих учасників, що також може потребувати окремого підходу.
Зазначається, що важливо правильно спроектувати систему оподаткування. Наприклад, можна встановити податок за фіксованою ставкою на анонімні транзакції. Однак викликом не є анонімність, а технологія: у блокчейні податкові органи не можуть “вставитися” в ланцюг.
Згідно з доповіддю, централізовані біржі можуть надавати більше можливостей для забезпечення податкової дотриманості, ніж децентралізовані біржі, хоча для їх впровадження потрібно буде виконати певну роботу. Обов’язкові заходи проти відмивання грошей та впровадження процедур знання свого клієнта називаються в МВФ недостатніми.
У МВФ закликають уряди приділити більше уваги розробці ефективних систем оподаткування криптовалют. Значні суми податків не збираються через складнощі з оподаткуванням криптовалют, а також через недостатність наявних податкових систем, які не передбачали виникнення технології блокчейну. Для досягнення успіху у цій галузі потрібна гармонізація підходів до оподаткування криптовалют та врахування їх особливостей, а також залучення нових механізмів, які допоможуть покращити збір податків та забезпечити дотримання податкових обов’язків.