Історія розвитку технологій в Африці зводиться до історії фінтеху. Більшість африканських єдинорогів – це фінтех-бізнеси. А в 2021-2022 роках 40-60% венчурних інвестицій на континенті було спрямовано у фінтех.
Чи справді майбутнє фінтеху – в Африці? Нижче приводимо п’ять ключових підтверджень цьому.
1. Прихильне до технологій населення та зростання інвестицій у регіон
Сьогодні на африканському континенті проживає 1,2 мільярда людей, 70% з яких молодше 35 років, а понад 40% – молодше 15 років, свідчать дані ООН. До 2050 року 25% населення світу складатимуть африканці.
Згідно з дослідженням Ingressive Capital, в Африці рівень проникнення мобільного зв’язку становить понад 90%, а інтернету – 88%. При цьому, Африка на південь від Сахари має більше мобільних користувачів, ніж Сполучені Штати та Сполучене Королівство разом узяті. Африканці проводять третину свого повсякденного життя за телефонами.
Щодо інвестицій, то у той час як протягом 2022-2023 років венчурні інвестиції у всьому світі скоротилися, то в Африці вони зросли майже на 10%, згідно з дослідженням McKinsey.
Тож не дивно, що до 2030 року, за різними прогнозами, африканський ринок фінтеху досягне $65 млрд. Це 13-кратне зростання порівняно з 2021 роком.
2. Сплеск підприємництва
В Африці більше 10 єдинорогів. Це в 10 разів більше, ніж було десять років тому. І час, який знадобився місцевим стартапам для досягнення цієї віхи, різко скоротився. Наприклад, Interswitch, платформі для платежів та цифрової комерції, знадобилося 14 років, щоб стати єдинорогом. Andela (глобальна мережа працевлаштування для розробників ПО) змогла це зробити за сім років, а необанк Kuda – всього за три.
Ці компанії не просто розвиваються, вони формують нове покоління засновників, які знають, з чого почати та як масштабувати бізнес. Оскільки в місцевій екосистемі є венчурний капітал для інвестицій у стартапи на ранній стадії та досвідчені ментори, то бізнес у сфері фінансових технологій активно зростає.
3. Багато успішних ідей походять із Африки
Багато успішних ідей у сфері фінтеху народились в Африці та масштабувались глобально. Наприклад, відомий мобільний гаманець M-Pesa був заснований у Кенії, понад 75% ВВП країни надходять від роботи сервісу. Нині існує понад 300 сервісів мобільних грошей у 100 країнах – всі вони були натхненні африканською M-Pesa. Окрім того, M-Pesa стала платформою, на якій будуються інші сервіси.
Африканські фінтех-компанії також розширюються на міжнародному рівні. Зокрема, нігерійський фінтех Flutterwave оголосив про плани вийти на ринок Індії. Створюючи рішення, які працюють і локально, і в інших країнах, африканські компанії поглиблюють зв’язок між континентом та рештою світу, особливо з ключовими торговими партнерами.
4. Стартапи на ринках, що розвиваються, є реальними бізнесами
Африканські стартапи будують верблюдів замість єдинорогів, тобто створюють реальні працюючі бізнеси. Як наслідок, вони краще підготовлені до того, щоб переживати важкі часи, як-от падіння венчурного капіталу.
Окрім того, інвестори відзначають, що одним із найбільших ресурсів Африки є люди – талановиті, сильні та з величезним бажанням розвиватися.
5. Потреба в фінансовій інклюзії вимагає розвитку важливих технологій
Стартапи в Африці створюють важливі технології, що забезпечують доступ до їжі, води, фінансів. Технологічні інновації повинні робити життя зручнішим. І оскільки в Африці ця потреба є дуже гострою, то і досягнення африканських стартапів вражають.
Задача фінтеху в Африці полягає не в тому, щоб зробити щось швидшим чи дешевшим, а в тому, щоб надати реальну цінність клієнтам, а в деяких випадках буквально змінити їх життя.
За матеріалами колонки Алекса Лазарова, керуючого партнера венчурного фонду Fluent Ventures