Цифрова ера спростила збір коштів для бізнес-ідеї, благодійної справи чи особистих потреб за допомогою онлайн-платформ краудфандингу. На сьогоднішній день люди зібрали понад 34 мільярди доларів у всьому світі за допомогою цих платформ. Як працює краудфандинг? Чи розвивається він в Україні? Та як цей інструмент може сприяти післявоєнному відновленню українського бізнесу? Про це детальніше в статті.
Що таке краудфандинг та як він працює?
Краудфандинг – це інструмент залучення капіталу від великої кількості осіб для фінансування нових проєктів і бізнесу. Краудфандинг-платформи в інтернеті об’єднують інвесторів і підприємців, надаючи першим можливість вкладати гроші й отримувати винагороду, або ж просто підтримувати цінну ідею, а другим – доступ до альтернативного фінансування.
Як видно з визначення, автори ідей, засновники стартапів або власники бізнесу публікують інформацію про свій проєкт на спеціальних майданчиках, а індивідуальні інвестори можуть прийняти рішення долучитися до конкретного проєкту фінансово. Тож ключовими перевагами краудфандингу для компанії чи підприємця є доступ до великої та різноманітної групи інвесторів, і можливість отримати фінансування, альтернативне банківському кредиту, за простою процедурою. Для інвесторів, у свою чергу, краудфандинг дозволяє вкладати кошти в перспективні (або благодійні) проєкти, з можливістю отримати частку в бізнесі, фінансову чи нефінансову винагороду, частину майбутніх доходів.
Одним із найцікавіших прикладів можливостей краудфандингу є залучення фінансування підприємцем, який хотів створити новий рецепт картопляного салату. Його метою було зібрати $10, натомість він зібрав понад $55 000 від 6911 інвесторів.
Види краудфандингу
Залежно від цілей компанії виділяють декілька видів краудфандингу:
- благодійний: використовується для некомерційних проєктів, благодійники не отримують за свої пожертви нічого;
- за винагороду: винагородою інвесторам може бути як якийсь подарунок, так і довгостроковий доступ до товару чи послуги компанії;
- кредитний або Peer-to-Peer (P2P): по факту, це позика з подальшим отриманням додаткових відсотків інвесторами;
- на основі капіталу: можливість інвестору придбати частку в капіталі компанії.
Найвідомішими у світі краудфандинговими платформами є Indiegogo, Kickstarter, GoFundMe, Patreon, SeedInvest Technology.
Краудфандинг в Україні
В Україні за період повномасштабної війни найбільшу популярність здобув благодійний краудфандинг. Українці навчилися спрямовувати гнів, стрес і хвилювання на матеріальну підтримку збройних сил і людей, що найбільше постраждали від агресії росії.
Проте в нашій державі існує потреба в краудфандингу як альтернативному інструменті фінансування стартапів та малого бізнесу. Але законодавчої бази для цього наразі немає. Як розповів в інтерв’ю FinTech Insider Руслан Магомедов, голова Національної комісії з цінних паперів та фондового ринку, на виконання євроімплементації Комісія разом з НБУ буде розробляти відповідний законопроєкт на основі європейської директиви.
На думку Максима Боярчукова, керуючого партнера юридичної компанії “Максим Боярчуков та Партнери”, до якого ми звернулися за коментарем, прийняття закону, що регулюватиме краудфандинг, однозначно дозволить залучити більше інвесторів та донорів, що в свою чергу відкриє можливості для підприємців, винахідників та благодійних організацій.
“Для подальшого активного розвитку краудфандингу в Україні надзвичайно необхідне законодавче поле, що скерує діяльність таких платформ у правову площину та забезпечить необхідний рівень безпеки всіх зацікавлених сторін”, – каже юрист.
Ми також запитали у Максима, чи легально працюють українські краудфандингові платформи, зважаючи на відсутність спеціального закону. За його словами, існуючі українські краудфандингові платформи не заборонені і можуть функціонувати. Наразі вони працюють в рамках загальних норм законодавства. Проєкти зазвичай розміщують на спеціально створеній краудфандинговій платформі, вебсайті чи фейсбук сторінці автора проєкту.
Як розповів Максим Боярчуков, юридичне оформлення такої платформи передбачає оформлення правил платформи, укладення договору між краудфандинговою платформою та автором проєкту, укладення договору між краудфандинговую платформою та користувачем, укладення договору здійснення приймання платежів, укладення угоди про конфіденційність, а в разі спрямованості на європейський ринок – GDPR комплаєнс.
Експерт зазначає, що автори проєктів, в залежності від типу краудфандингу, реєструють юридичну особу і виступають як її представники або як фізичні особи-підприємці.
Щодо оподаткування, оскільки внески від інвесторів не є доходом автора проєкту, їх потрібно розглядати як “дарунки” в розумінні Податкового Кодексу України, і такі дарунки підлягають оподаткуванню за ставкою 5% вартості будь-якого подарунка від резидента та 18% від нерезидента, а також військовий збір за ставкою 1,5%.
Як краудфандинг може допомогти у післявоєнному відновленні українського бізнесу?
Формат співпраці, що пропонує краудфандинг, коли люди добровільно об’єднуються і спільно направляють гроші чи інші ресурси на підтримку зусиль інших людей або організацій, може бути дуже дієвим у післявоєнному відновленні українського бізнесу. Про це FinTech Insider розповів Ілля Кошелєв, керівник проєктів та програм фінансової компанії Activitis.
За його словами, краудфандингові платформи дозволятимуть малому та середньому бізнесу презентувати свої бізнес-плани широкій аудиторії та отримати мікрофінансову підтримку до 50 тисяч доларів в обмін на винагороду у вигляді акцій чи продукту для інвесторів. “Перевагою є те, що краудфандинг – це не тільки фінансування, а й нетворкінг. Учасники краудфандингової платформи зацікавлені в успішності бізнесу, тому виступатимуть активним промоутером перспективних продуктів. Бізнесу ж варто будувати зрозумілу комунікацію, привертати увагу медіа та встановлювати обґрунтовані маркетингові цілі”, – каже експерт.
Для власників бізнесу, які не забажають продавати акції своєї компанії або не матимуть відповідного продукту, який можна запропонувати в якості винагороди, існує краудфандинг на основі боргових зобов’язань. Він дозволяє малому і середньому бізнесу отримувати позики серед інвесторів, оминаючи складнощі з традиційним банківським фінансуванням. Таким чином, бізнес зможе отримати фінансування у кредит і підвищити зацікавленість інвестора у вигляді сплати відсотків за користування капіталом.
Підсумовуючи, варто зазначити, що ринок краудфандингу в Україні дуже перспективний. Але для подальшого активного розвитку життєво необхідне законодавче поле. У разі прийняття відповідного закону краудфандинг може стати затребуваним інструментом фінансування стартапів та бізнесу, а також сприяти післявоєнній відбудові України.