У 2024 році в Україні зафіксовано зменшення кількості шахрайських операцій з платіжними картками. Загальна кількість незаконних дій знизилася на 1% – до 270 тисяч операцій. На кожен мільйон транзакцій припадало 31 шахрайське втручання, що на 8% менше порівняно з попереднім роком. Про це йдеться у звіті Національного банку України.
Однак, попри зменшення кількості випадків, сума збитків від шахрайства значно зросла. За минулий рік вони збільшилися на 37% і сягнули 1,1 млрд гривень. Середня сума однієї незаконної операції підвищилася на 39% – з 3 065 до 4 247 гривень. На кожен мільйон витрачених гривень припадало 176 гривень шахрайських збитків.
Розподіл за кількістю шахрайських операцій з використанням платіжних карток у розрізі місця проведення таких операцій уторік залишився незмінним:
- 83% від загальної кількості випадків шахрайських операцій сталося в інтернеті;
- 17% – через фізичні пристрої (торговельна мережа, банкомати, пристрої самообслуговування).
При цьому частка інтернет-шахрайства в загальній сумі збитків сягнула 93%. Середня сума інтернет-шахрайства зросла на 51% і становила 4 761 гривню. Основною причиною залишається соціальна інженерія – клієнти розголошують свої персональні дані.
“Показники збитків від шахрайства за 2024 рік демонструють, що в більшості випадків люди стають жертвами шахраїв через недотримання основних правил платіжної безпеки. Тому у 2025 році Національний банк планує продовжити практику підвищення рівня обізнаності громадян про правила безпечного використання платіжних карток та інтернет-банкінгу і повторно провести Всеукраїнську інформаційну кампанію з платіжної безпеки #ШахрайГудбай”, – повідомив заступник Голови Національного банку Олексій Шабан.
Національний банк України підкреслює критичну важливість дотримання правил безпеки при використанні платіжних карток. Головне – ніколи не повідомляти реквізитів картки стороннім особам, не переходити за сумнівними посиланнями та бути пильними при спілкуванні телефоном чи в месенджерах. У разі найменшої підозри фахівці рекомендують одразу телефонувати до банку або перевіряти інформацію у родичів чи знайомих.