Олена Подолян, HRD фінтех компанії LEO
Покоління Z є наймолодшою складовою робочої сили після покоління міленіалів. Вони народилися наприкінці 1990 – на початку 2010, причому старшому з iGeneration зараз близько 27-29 років. Очікується, що у 2031 році вони становитимуть 58% робочої сили в усьому світі. Для такої країни, як Уганда, де 75% населення молодше 30 років, iGen значною мірою становить людський капітал. Це покоління готове змінити підхід до організації робочих місць. Чому? Ну, скажімо, вони не задоволені застарілим підходом. Вони пропонують свіжі ідеї та здорову дозу гумору.
На власному прикладі — фінтех компанії LEO — ми бачимо, як пост-міленіали зайняли кожне третє робоче місце. На сьогодні це 58 працівник, що становить 37.8% від усього колективу. Що стосується відділів, то цікаво відзначити, що iGen, здається, має слабке місце — ІТ та маркетинг. Маємо таку статистику:

Але не забуваймо, що кожне покоління формується подіями, які відбуваються в роки його становлення. Наприклад, Велике покоління, народжене під час Другої світової війни, розвинуло сильне почуття патріотизму та ощадливості. На хвилі патріотизму велика кількість жінок приєдналася до робочої сили, пішла працювати на військові заводи, на цивільне виробництво. Це значно вплинуло на розвиток ринку праці, створивши умови полегшеного працевлаштування для майбутніх поколінь жінок.
Для iGen саме пандемія формує їхній світогляд. Оскільки деякі компанії призупинили найм, а інші були змушені звільнити людей, той період був важким для всіх. І погодьтеся, втома від Zoom — це реальність. Але якщо хтось може впоратися з невизначеністю нової норми, так це ці технічно підковані молоді люди. Вони практично виросли на мемах і викликах!
Якщо говорити про плюси/мінуси, то для мене робота з Generation Z — це шлейф позитиву. Вони гнучкі, адаптивні, зі свіжими, крутими ідеями. Як показала практика, розробники до 20 років швидше навчаються та набагато вмотивованіші, ніж старші.
Зокрема, це покоління не боїться втрат, викликів. І що дуже важливо, це покоління любить свободу. Свобода викликає свої складнощі. І ці складнощі не безпосередньо для покоління, а для взаємодії з ним. Більшість співробітників у цій віковій категорії норовливі. Вони готові йти до кінця, відстоювати свої позиції. Але з іншої сторони, їм швидко набридає, і вони вимагають нових викликів.
Робота саме з цією частиною команди створює умови, у яких ти, як роботодавець, рухаєшся швидше, щоб задовольняти потреби кадрів.
В Україні, окрім Covid-19, на покоління Z, звичайно, вплинула війна. Не відновившись після пандемії, війна завдала удару по ринку праці. Збільшилася категорія світчерів. Це люди, які побачили потребу в ІТ-фахівцях і швидко перекваліфікувалися, щоб заповнити прогалину. Вони втратили роботу в фінансах, бухгалтерії чи сфері обслуговування, але вони отримали нові навички та новий старт у світі технологій. Варто зазначити, що експорт IT послуг, навіть попри обстріли, за воєнні 10 місяців 2022-го виріс на 9.9% у порівнянні з 2021.

Що ж, згідно з DOU, ІТ-індустрія повна молоді. Саме так, середній вік стажерів і джунів становить лише 24-25 років. Навіть людям середньої ланки все ще до тридцяти. Але не хвилюйтеся, старші та керівники команд трохи досвідченіші у віці 31 року. А технічне керівництво, менеджери практично “літні” людив, їм 32-34 роки.
Роботодавці мають пам’ятати про цей контекст. Отже, готуйтеся до захоплення iGen, адже вони тут, щоб залишитися. І хто знає, можливо, вони нарешті навчать старших користуватися всіма новомодними програмами та гаджетами. Зрештою, нам усім потрібна невелика допомога з танцями в TikTok, чи не так?