Популярна мережа магазинів “АТБ-маркет” за доходами стала однією з найбільших компаній України у 2023 році. Та цікавий ритейлер також тим, що активно розвиває ряд проєктів у сфері фінансових технологій. Саме про них, а також про колаборацію з банками замість конкуренції, кобрендові картки та перспективні напрямки у фінтех ми запитали у Дениса Сапарбаєва, начальника відділу фінансових технологій компанії “АТБ-маркет”.
- Наприкінці минулого року АТБ анонсував запуск окремих проєктів у сфері фінансових технологій. Які саме напрямки розглядаєте?
АТБ орієнтує фінтех сервіси на посилення основного торгового бізнесу. Виходячи з цієї логіки всі проєкти спрямовані на надання найкращої ціни під час покупок карткою АТБ. Доступна послуга “Електронний чек” під час оплати покупки карткою будь-якого банку, покращуються умови для клієнтів за картками АТБ, включно зі спеціальними знижками й кешбеками від партнерів, зокрема під час купівлі ліків, плануємо запуск персональних пропозицій із врахуванням вподобань клієнта – власника картки АТБ. Працює сервіс зняття готівки з картки на касах магазинів, яким, до речі, користується близько 1 млн клієнтів щомісяця, найближчими тижнями стартує безвідсоткове поповнення карток АТБ на касах. Плануємо роботи з підвищення швидкості та зручності безготівкових оплат у магазинах (є потенціал зростання частки безготівкових оплат) та онлайн. Розвиваємо платіжні функції та пропозиції фінансових партнерів у додатку АТБ.
- Чи планує АТБ створити власний банк? Або ж ви націлені на співпрацю з банками замість конкуренції?
Планів створювати банк немає, ми сфокусовані на торговому бізнесі та колаборації з банками для надання найкращих послуг нашим спільним клієнтам.
- Щодо кобрендових карток. Скільки загалом уже випустили таких карток? Скільки людей активно ними користуються, яка це частка серед усіх клієнтів?
Випущено та активовано понад 3,5 млн карток АТБ, обіг за картками становить близько 10% від загального обігу мережі, включно з готівковими та безготівковими розрахунками, частка зростає.
Одна з цілей проєкту – зростання частки безготівкових розрахунків у мережі АТБ. Ми позитивно оцінюємо поточні результати проєкту і ставимо більш амбітні цілі – наростити частку карток АТБ у розрахунках до 20% від обороту мережі за наступні півтора року.
- Скільки банків є вашими партнерами з випуску карток АТБ? І скільки ще плануєте запартнерити?
Наразі в програмі беруть участь шість банків-партнерів: Райффайзен, Моно, А-Банк, Ощадбанк, Сенс Банк і Укргазбанк. Ми разом будуємо відкриту екосистему, в якій може працювати будь-який банк, що відповідає критеріям за часткою ринку і в якого є компетенції в розвитку карткових проєктів. Зрештою, ми разом створюємо інфраструктуру і стимулюємо розвиток безготівкових платежів в Україні.
- В Україні вже були кобрендові картки, але ці історії були не про успіх. Чому ви зробили ставку на цю стратегію?
Перевага нашого проєкту – розвинена мережа магазинів АТБ, висока довіра клієнтів до бренду АТБ, значний трафік – понад 3 млн покупців на день і вища частота покупок у продуктовому ритейлі порівняно з непродуктовим. Тому від самого початку проєкт мав перспективи розвитку, і ми пішли шляхом партнерства з банками замість побудови свого банку або фінансової компанії.
- Які плани щодо розвитку мобільного застосунку АТБ? Чи маєте стратегію перетворення у т.з. суперап?
Мобільний додаток – ключовий актив для будь-якого ритейлера, ми не виняток. Додаток АТБ зараз налічує понад 400 тисяч клієнтів, і ми плануємо розвиток як у частині нових зручних затребуваних сервісів АТБ (деталі повідомимо найближчим часом), так і в частині нових партнерств для надання клієнту максимального широкого набору товарів і сервісів на вигідних умовах. Як і у випадку проєкту кобренд карт, розвиваючи цей проєкт ми спираємося на експертизу та багаторічний досвід наших партнерів.
- Чи перспективним є для вас напрям кредитування? Наприклад, BNPL, що став популярним в багатьох країнах?
У майбутньому ми напевне розглянемо таку можливість, але в тісній взаємодії з банками. Зараз ми сконцентровані на розвитку сервісів, пов’язаних з основним бізнесом АТБ, зокрема – розвитку напрямку е-ком, який демонструє значне зростання.
- Чи стикнулися ви з труднощами в процесі співпраці з банками?
Історично склалося, що більшість наших партнерів є банками, але принципових відмінностей у частині взаємодії з ними ми не відмічаємо, бо ці фінустанови є об’єктом моніторингу з боку НБУ. Незначні відмінності скоріше зумовлені профілем спеціалістів, пріоритетами та практиками, що склалися в самих банках.
- Які фінансові технології, що популярні нині у світі, може взяти на озброєння український фінтех, зокрема АТБ?
Як зазначив на початку нашої розмови, ключове для АТБ – висока швидкість і зручність обслуговування клієнта як у магазині, так і в онлайн. Найближчі проєкти будуть пов’язані з поліпшенням якості обслуговування в частині оплат, рекомендацій, простоти для клієнтів. Зокрема, підвищення частки оплат токенізованими картками, отримання найвигідніших умов і персональних пропозицій, у тому числі від партнерів. Конкретні деталі поки що розкрити не можу.
- Які фінтех новинки очікувати від АТБ цьогоріч?
Цікаві новини будуть влітку 2024 року, поки що без подробиць.