Українські банки висловлюють серйозне занепокоєння щодо законопроєкту №13018-д про створення банків фінансової інклюзії, який зараз готується до другого читання у Верховній Раді. Особливе занепокоєння викликає положення, що дозволяє новоствореним банкам надавати послуги поза межами відділень – безпосередньо вдома у клієнтів або на вулицях.
Про це у своєму Telegram-каналі розповіла народна депутатка, член Податкового комітету ВР Ніна Южаніна.
Щоб запобігти потенційним шахрайським схемам, банківська спільнота подала поправки до законопроєкту перед другим читанням. Вони пропонують зобов’язати банки фінансової інклюзії обслуговувати клієнтів виключно у приміщеннях банку або у приміщеннях їхніх комерційних агентів, наприклад, у поштових відділеннях.
Виконавчий директор Незалежної асоціації банків України Роман Гриценко попереджає, що нововведення може створити сприятливе середовище для шахраїв. “Банки вже зараз розуміють, що поза межами відділення не існує ефективного способу перевірити, чи дійсно перед вами стоїть уповноважений працівник банку”, – наголошує він.
За словами Гриценка, легалізація такої форми обслуговування може бути швидко використана зловмисниками для обману найбільш незахищених верств населення, особливо під виглядом приймання коштів за комунальні послуги чи розміщення депозитів.
Раніше, 21 березня, Комітет з питань фінансів, податкової та митної політики рекомендував прийняти цей законопроєкт. Згідно з документом, нові банки працюватимуть на основі обмеженої банківської ліцензії та обслуговуватимуть громадян України (зокрема соціально вразливі групи), мікропідприємства, громадські та благодійні організації, а також органи державної влади та місцевого самоврядування.
Передбачається, що першим банком фінансової інклюзії стане Укрпошта, яка нещодавно отримала контрольний пакет акцій Pinbank за рішенням уряду. Планується, що понад 6000 відділень і 25 000 точок присутності Укрпошти зможуть надавати банківські послуги. Але банківська спільнота наполягає: безпека клієнтів, особливо найбільш вразливих категорій населення, має бути в пріоритеті, а обслуговування поза спеціалізованими приміщеннями створює серйозні ризики для громадян.