4 квітня в Києві пройшла конференція Digital Lending 2024, на якій бізнес-лідери та експерти обговорили стратегії для відродження економіки України, а також поточний стан справ і перспективи споживчого та небанківського кредитування. Захід було організовано Українською асоціацією фінтех та інноваційних компаній за підтримки Проєкту USAID “Інвестиції для стійкості бізнесу”.
“Цифра” як ключовий елемент стратегії відновлення
В рамках першої панельної дискусії експерти обговорили інструмент з підтримки економічного розвитку та відновлення України Ukraine Facility загальним обсягом 50 млрд євро на 2024 – 2027 роки. Минулого місяця Кабінет Міністрів ухвалив план для програми Ukraine Facility, в якому закладено 69 напрямків реформ. За словами Руслана Співака (Райффайзен Банк), для отримання фінансування держава, бізнес і громадяни повинні стати єдиною екосистемою. А банки, на думку експерта, стануть ключовим елементом у цій екосистемі.
Учасники панельної дискусії обговорили також інклюзивність як один із ключових напрямків розвитку бізнесу. Зокрема, за словами Юрія Войчака (Ощадбанк), всі грантові програми нині ставлять вимогу щодо наявності жінок у бізнесі. Також у пріоритеті – ветеранський бізнес. Як зазначив представник Ощадбанку, банки повинні пропонувати не лише пільгові програми фінансування ветеранського бізнесу, а й надавати пільгові програми для компаній, які працевлаштовують ветеранів.
Експерти розповіли, що інструментів кредитування стартапів критично мало, цей напрям не розвинений у банків. А за словами Геннадія Хелемського (Укргазбанк), фінансувати стартапи повинні не банки – це не їх ключовий напрям.
Сергій Магдич (ПУМБ) наголосив, що зараз є нагальна потреба в інструментах страхування інвестицій від воєнних ризиків, і цьогоріч всі чекають на їх впровадження. За словами експерта, інструменти хеджування дадуть змогу підтримувати бізнес і сприятимуть економічному зростанню.
Роздрібне кредитування в Україні
Як розповіла Лідія Кулиба (CBR) у своїй презентації, серед українців зростає інтерес до споживчого кредитування, а найпопулярнішими інструментами є кредитна картка і розстрочка. За результатами дослідження CBR, при нестачі коштів основними джерелами у українців є кредитна картка в банку і безвідсоткова позика від знайомих або родичів.
У рамках другої панельної дискусії Дмитро Поліщук (ПУМБ) зазначив, що 30% кредитів станом на зараз ПУМБ обслуговує в “цифрі”, і основне зростання також відбувається в “цифрі”. Окрім того, банкір відзначив суттєве зростання споживчого кредитування в перші місяці року і особливо в березні.
Найпопулярнішими кредитними продуктами, за словами учасників дискусії, залишаються кредитна картка і розстрочка. Щодо кобрендових карток, то тут думки експертів розділилися. Якщо Sense Bank, за словами Інни Тютюн, активно розвиває цей напрямок, співпрацюючи з “Епіцентр” та АТБ, то Олег Клименко (ОТП Банк) і Дмитро Поліщук (ПУМБ) не вірять у кобрендові картки.
Поділились представники провідних банків і своїми планами. Так, ОТП Банк зараз працює над так званим “підкріпленням у розстрочку”, коли кредит можна буде взяти заздалегідь на якусь конкретну покупку або після спонтанної покупки. Також банк спільно з партнерами невдовзі представить маркетплейс вживаних автомобілів, які можна купити в кредит.
Sense Bank зараз працює спільно з двома фінтехами над BNPL – інструментом оплат частинами, який став дуже популярним у багатьох країнах. Вбачають перспективи у BNPL також у банку ПУМБ і, за словами Дмитра Поліщука, активно працюють у цьому напрямку.
Євген Мецгер (“Українська фінансова житлова компанія”) розповів про програму доступної іпотеки єОселя. За його словами, 98% виданих іпотечних кредитів в Україні зараз – це єОселя. В рамках програми вже видано 8672 кредити на загальну суму 13,3 млрд грн.
Небанківське кредитування в Україні
Поділились своїми планами із запуску нових продуктів і учасники третьої панельної дискусії, присвяченої небанківському кредитуванню. Так, компанія NovaPay вже влітку планує запустити кредитування для МСБ. Готують продукти для МСБ, зокрема і кредитні, також компанії UAPAY і RozetkaPay.
Не залишили експерти поза увагою й технологію штучного інтелекту, яка є нині однією з найтрендовіших у світі. Представники небанківських фінансових компаній підтвердили, що активно користуються ШІ для аналітики, скорингу, в роботі служби підтримки і т.д.
Як зазначив у своїй доповіді Петро Білик (Juscutum), більше 66% гравців банківського та фінансового сектору вже використовують штучний інтелект і бачать у цьому переваги.