Нещодавнє загальнонаціональне опитування громадян, яке провів Фонд гарантування вкладів за підтримки Проєкту USAID «Інвестиції для стійкості бізнесу» у грудні 2023 року, показало, що більшість українців (64%) довіряють банкам. Цей показник збільшився з 56% порівняно з 2021-м роком. Обговорення результатів опитування відбулося сьогодні в інформаційному агентстві Укрінформ за участі представників Фонду гарантування вкладів, банків учасників Фонду та громадськості.
За даними дослідження, про Фонд гарантування вкладів фізичних осіб раніше чули більше половини опитаних – 52%. Цей показник збільшився на 18%, порівняно з 2021 роком. Водночас, про суму гарантованого відшкодування необхідно проводжувати інформувати населення. У зв’язку із запровадженням воєнного стану через повномасштабне вторгнення рф в Україну розмір гарантованої суми, що відшкодовується Фондом, змінився. З квітня 2022 року набрали чинності зміни до закону, якими було встановлено, що на час воєнного стану та три місяці після його завершення діють стовідсоткові гарантії за вкладами, а після завершення цього строку гарантована сума становитиме 600 тис. грн. Однак, частка респондентів, які правильно вказали гарантовану суму на період воєнного стану, становить 20%. Це значення є меншим, ніж у 2021 році – тоді свою обізнаність зазначили 44% опитаних.
Це можна пояснити суттєвими змінами в умовах гарантування, до 2022 року максимальна гарантована сума становила 200 тисяч. За цей час вкладники добре запам’ятали розмір гарантованого відшкодування, адже Фонд проводив інформаційні кампанії, а також банки ознайомлювали вкладників з довідкою про систему гарантування вкладів фізичних осіб із зазначенням суми гарантованого відшкодування.
Серед джерел інформації про фінансові і банківські послуги, яким більше всього довіряють українці, найчастіше зазначаються інтернет ресурси та інформація безпосередньо від банків. Порівняно з 2021 роком частка користувачів, які довіряють інформації, що надходить від банків зросла з 21% до 26%.
Заступник директора-розпорядника Фонду гарантування Андрій Оленчик наголосив: «За результатами проведеного опитування ми виділили для Фонду одне із ключових завдань – це підвищення рівня поінформованості українців. На прикладі питань щодо суми відшкодування ми бачимо, що у зв’язку зі змінами умов гарантування обізнаність знизилась. Отже, спільно з банками ми маємо спонукати користувачів цікавитись та поглиблювати знання у фінансовій сфері. Шлях до цього пролягає через надання якісної інформації і розвиток ініціатив для підвищення фінансової грамотності».