Юлія Федосюк, СЕО національного платіжного сервісу UAPAY
Я сиджу в невеликій черзі. Переді мною адміністратор завершує оформлення замовлення. “Картка чи готівка?” — уточнює вона в клієнта. “Картка, звісно, це ж який клопіт: стільки готівки із собою носити” — відповідає чоловік і підносить телефон до термінала. Коли справа доходить до мене, процес відбувається ще швидше: моє передзамовлення вже сплачено заздалегідь онлайн і за кілька секунд я вже отримаю послугу, на яку очікувала, без затримок. Виходжу, тішачись від почутого. Адже, на жаль, спостерігаю навкруги багато протилежних кейсів, так чи інакше пов’язаних із багаторічною звичкою до розрахунків готівкою та недовірою до кешлес-платежів.
І я розумію, чого ми всі боїмося. Готівка — це щось звичне і стабільне. Щоправда, чітко до того моменту, доки вона є в гаманці (чи є сам гаманець із собою в принципі). Безготівковий платіж, особливо ще якщо це передплата в інтернеті — це часто страшно:
- гроші спишуться, продавець щезне;
- мої дані або дані моєї картки потраплять до злочинців;
- я не зможу повернути гроші, якщо мене не влаштовує послуга чи товар.
Це лише частина моментів, що хвилює споживачів і змушує їх особисто йти кудись, щоб здійснити платіж. Вистояти в чергах, перевірити, чи правильно оператор увів платіжні дані, нервувати, якщо щось пішло не так і витрачати ще дорогоцінний час на з’ясування… Зі зрозумілих причин (звичка, страх перед чимось новим, на “Ви” із сучасними технологіями) такі дії притаманні більш старшому поколінню. Але дивно бачити в чергах і юнаків та юнок з останніми моделями смартфонів у руках.
Що ж, кожен із нас колись вчився читати, писати й рахувати. Потім більш складним речам. Наразі — час знайомитися ближче з культурою безготівкових платежів. Тим паче в перспективі вступ України до ЄС, де кешлес є чимось звичним і рутинним, на кшталт ранкової кави чи щоденної пробіжки. За прогнозами, уже за три роки кількість користувачів цифровими гаманцями (а отже, людей, що переважно робитимуть оплати онлайн) зросте майже вдвічі — до 5,2 млрд проти 3,4 млрд у 2022 р. І Україна наразі робить, на мою думку, вдалі перші кроки в цьому напрямку.
Ми в UAPAY з 2017 року працюємо над подоланням одних із найбільших страхів споживачів щодо онлайн-передплат: недобросовісності продавця та неможливості повернути свої гроші. Так з’явився сервіс, розроблений спеціально для платформи онлайн-оголошень OLX “Безпечна доставка”, що наразі відомий споживачам під назвою “OLX Доставка”. Суть рішення в тому, що UAPAY як фінансовий партнер блокує суму, надіслану покупцем продавцеві до моменту, доки покупець не підтвердить своє бажання придбати товар. У разі відмови покупця чи скасуванні угоди продавцем, гроші повертаються на картку покупця. З моменту запуску рішення ним скористалися майже 7 млн. клієнтів OLX.
Схоже рішення ми реалізували для ще одного нашого партнера — сервісу поїздок на таксі. Якщо клієнт вибирає опцію оплати прив’язаною до застосунку карткою, коли автомобіль знайдено, сума вартості поїздки не списується відразу, а резервується. У разі скасування замовлення клієнтом до прибуття авто, кошти знову будуть доступні на рахунку протягом лічених хвилин.
Як щодо оплат онлайн краденою карткою? Усі гравці ринку фінтеху активно працюють над питанням безпеки платіжних операцій для клієнтів. І захист є одним з пріоритетних факторів. Тож усе більше сайтів приймають оплати з допомогою платіжних сервісів, що запитують додаткове підтвердження операції шляхом надсилання push-повідомлення в мобільний застосунок або, на вибір клієнта, SMS чи дзвінка від банку. Без підтвердження від клієнта платіж не буде проведено, відповідно, ризик втрати коштів зведено до мінімуму.
Ще один страх споживачів щодо витоку персональних та/або фінансових даних вирішується низкою гарантій із боку платіжного сервісу. Це, насамперед, дотримання регламенту про захист персональних даних GDPR. Також це використання міжнародного стандарту безпеки PCI DSS, який був розроблений Радою за стандартами безпеки індустрії платіжних карток (Payment Card Industry Security Standards Council, PCI SSC). І наявність чинної ліцензії НБУ, яка дає змогу компанії здійснювати та продовжувати свою діяльність у якості платіжної установи.
Платіжні сторінки — зручний сервіс не тільки для клієнтів, але і для бізнесів, що надають послуги та/або продають товари. Звісно, пропозицій просто здійснити грошовий переказ “на картку Приват/Моно” ще забагато. Тішить, що все більше підприємців пропонує своїм клієнтам цивілізований варіант розрахунку із переходом на сторінку безпечної оплати, що має потрібні протоколи захисту й необхідні етапи верифікації платежу. Сам власник бізнесу отримує повну прозорість системи з необхідним йому доступом до інформації, від кого надійшла оплата. Це дозволяє зекономити час, готуючи замовлення до відправки чи видачі клієнтові; або оперативно повернути кошти замовникові, якщо в цьому виникла потреба.
За роки співпраці нам вдалося інтегрувати рішення не тільки для численних приватних бізнесів, але і для низки державних установ. Наприклад, скористатися безпечними онлайн-оплатами можуть користувачі електронного кабінету водія на порталі МВС України. Або ж, сплативши карткою державне мито, отримати різноманітні витяги із реєстрів Мін’юсту без необхідності їхати кудись — що є особливо важливим наразі, коли такої можливості фізично просто може не бути.
Онлайн-оплати через сторінки оплати — це не просто кілька кліків мишкою чи торкань екрану. З боку бізнесу чи сервісу це сигнал, що він працює із дотриманням законодавства України, несе відповідальність за свої дії та дає певні гарантії клієнтові. А для клієнта ж це просто зручно: наприклад, оплатити зі смартфона умовну комуналку просто зі сховища під час чергової повітряної тривоги. І не витрачати згодом на це час, який треба присвятити нагальним справам, до цього вимушено поставленим на паузу.