Більшість членів Комітету з монетарної політики Національного банку підтримало зниження облікової ставки саме до 20% у вересні, дев’ять з одинадцяти членів КМП підтримали цю ідею. Водночас двоє членів КМП висловлювалися за суттєвіше зниження облікової ставки — до 19%.
Як зазначається на сайті регулятора, учасники дискусії, які підтримували ідею з 20%, вважали, що помірне зниження облікової ставки на 2 відсоткових пункти з 22% не створить загроз для привабливості гривневих заощаджень, а отже, і для курсової стійкості, сталого зниження інфляції та для подальшої реалізації стратегії НБУ. Водночас такий крок підтримає відновлення економіки.
На їх думку, стрімкіше зниження облікової ставки могло б створити загрози під час реалізації стратегії НБУ. Одразу кілька учасників дискусії погодилися, що Національному банку важливо залишатися консервативним, ураховуючи й часткове погіршення балансу ризиків.
Крім того, як зазначили кілька членів КМП, в умовах війни валютний ринок є доволі чутливим до новин, а привабливість гривневих активів значно залежить не лише від процентної ставки, але й динаміки обмінного курсу. Якщо курсові очікування суттєво погіршаться, стримати тиск на валютному ринку буде неможливо за незначної різниці між гривневими ставками та рівнем інфляції.
Один із учасників дискусії зауважив, що користь для економіки від стрімкішого зниження облікової ставки є неочевидною, адже кредитування стримується насамперед безпековими ризиками.
Крім того, кілька членів КМП зауважили, що, ураховуючи плани щодо подальшої реалізації стратегії та поточний рівень ризиків, НБУ краще знижувати облікову ставку відповідно до очікувань, зберігаючи максимально послідовну та передбачувану монетарну політику, що узгоджується з попередніми комунікаціями.
На думку цих учасників дискусії, жовтневе засідання КМП, коли буде оновлено макропрогноз і проведено ґрунтовніший аналіз змін у балансі ризиків, стане ліпшим моментом для переоцінки майбутньої траєкторії облікової ставки, якщо для цього будуть підстави.
Водночас двоє членів КМП висловилися за суттєвіше зниження облікової ставки – до 19% у вересні. Вони вважають, що тривале сповільнення інфляції швидше за прогноз НБУ свідчить про хронічну переоцінку інфляційних ризиків. Фактична макроекономічна ситуація виявилася значно кращою, ніж очікувалося ще на початку цього року. Заходи НБУ з підвищення привабливості гривневих активів спрацювали, їх ефекти тривають, тому НБУ може діяти сміливіше.
Один з цих членів КМП висловив упевненість, що інфляція і надалі перебуватиме на рівні менше ніж 10%, у тому числі й упродовж наступного року. Інший учасник дискусії додав, що, попри важливість збереження послідовності монетарної політики, варто і надалі гнучко адаптуватися до ситуації, що швидко змінюється.
Ці члени КМП також погодилися, що, попри певну невизначеність із міжнародним фінансуванням на наступний рік, фінансова підтримка зберігатиметься в достатніх обсягах, оскільки Україна виконуватиме свої зобов’язання перед партнерами. Учасники дискусії також висловилися за оптимізацію параметрів операційного дизайну монетарної політики з метою підтримання конкуренції банків за строкові кошти вкладників
Члени КМП відзначили ефективність неконвенційного операційного дизайну монетарної політики. Завдяки запровадженню у квітні тримісячних депозитних сертифікатів (ДС) із прив’язкою до успішності залучення банками строкових депозитів фізичних осіб і вищою ставкою порівняно з ДС овернайт НБУ вдалося значно посилити конкуренцію банків за вкладників, а отже, і монетарну трансмісію загалом. Цей інструмент суттєво посприяв зростанню обсягів строкових депозитів та їх частки в загальному портфелі гривневих коштів населення.
Додатково члени КМП висловилися за перегляд частки залишків строкових депозитів фізичних осіб, що враховується під час розрахунку ліміту вкладень банків у тримісячні ДС. Більшість підтримала зниження цього показника з 70% до 35%. Це спонукатиме банки нарощувати портфель нових строкових депозитів для вкладень у тримісячні ДС.
Усі члени КМП передбачають подальше зниження облікової ставки, однак їхні очікування щодо швидкості пом’якшення процентної політики дещо різняться. Більшість членів КМП очікують зниження облікової ставки до 18% на кінець року. Натомість кілька членів КМП бачать простір для суттєвішого зниження облікової ставки — до 16–17% наприкінці року.