Promova — платформа для вивчення мов з українським корінням, яка має понад 17 мільйонів завантажень та 1,8 мільйонів активних користувачів щомісяця по всьому світу. У 2023 році Promova увійшла до списку 25 найперспективніших стартапів України за версією Forbes, а CEO та співзасновник стартапу Андрій Скрипник двома роками раніше потрапив у список 30 до 30 від Forbes Україна.
FinTech Insider поспілкувався з Андрієм на конференції Web Summit про те, як вдалося за короткий термін розвинутися від застосунку з флеш-картками до великої персоналізованої платформи з вивчення мов, чим стартап конкурує з такими відомими компаніями як Duolingo, про участь у проєкті Future Perfect, ініційованому Мінцифри, майбутнє штучного інтелекту та про те, яка нині ситуація на ринку EdTech.
- Андрію, розкажіть, будь ласка, з чого почалася історія Promova, на чому зараз фокусуєтесь та якими цифрами можете поділитися?
Ми заснували Promova 1 квітня 2019 року. Це платформа з вивчення мов. Ринок вивчення мов дуже насичений – і зараз, і був у 2019-му. Але ми все одно вирішили робити щось нове, щось змінювати, щось створювати.
Коли ми подивились на цей дуже конкурентний ринок, то побачили не red flag, а навпаки, безліч можливостей. Вже тоді було зрозуміло, що багато людей вивчають іноземні мови та користуються різними застосунками для цього. Це як ресторанна сфера – ринок насичений, проте люди постійно потребують їжі. Так само люди потребують комунікації і знання мов, і це буде актуальним завжди. Можна робити застосунок як простий трейнер слів і граматики, можна створювати комьюніті з вивчення мов, офлайн-школи, університети. Тобто, є багато можливостей змінювати цю індустрію.
Окрім того, ми віримо, що революція, з точки зору швидкості вивчення мови і якості, ще відбудеться. Тож бути на ринку і намагатися інвестувати в розвиток технологій, щоб теж долучитися до цієї революції, нам здалося цікавою ідеєю.
Наразі в Promova ми будуємо адаптивну платформу з вивчення мов, з фокусом на гіперперсоналізацію під користувача, під його потреби, під його запити, під його цілі. Ми надаємо навчання на 12 різних курсах, але поступово рухаємось від просто вивчення іноземних мов до більш широкого навчання. Наприклад, цього року ми додали American Sign Language Course – курс із невербального спілкування.
Найпопулярніший наш курс – це вивчення англійської з поясненнями. Ми віримо в те, що найефективніший спосіб вчити мови – це зануритися в контекст, зануритися в мовне середовище. І в Promova ми намагаємося створювати і будувати якраз таке безпечне середовище, де люди не хвилюються робити помилки. Бо помиляючись, ти вчишся ефективніше.
Тож на цих курсах людина вивчає мову через контекст, через асоціативні картки, культурні картки, в яких ми пояснюємо на тільки значення слів, а й культурний контекст. Також у нас є комьюніті, розмовні клуби.
У нас більше 17 мільйонів завантажень застосунку з моменту заснування компанії. Майже 2 мільйони активних користувачів на місяць. Понад 5 мільйонів підписників в соцмережах та пів мільйона відгуків в соціальних сторінках Apple Store, Google Play і Trustpilot, а середній рейтинг 4,6.
- Вражає. На вашу думку, чим ви краще за конкурентів? Адже ви самі сказали, що ринок насичений, при цьому озвучені цифри дуже серйозні. Як вдається конкурувати з такими гігантами, як Duolingo?
Ми робимо багато речей навпаки – протилежно від того, що робить ринок. На такому дуже насиченому ринку більшість компаній робить приблизно одне і те саме. І якщо наслідувати їхній приклад, то максимум, чого ти можеш досягти, це бути другим після першого. Наблизитися, але не перемогти. І темпи зростання у тебе будуть такими ж, як у конкурентів.
Ми подумали і вирішили, що будемо притримуватись протилежної стратегії, тобто рухатимемось, в якомусь сенсі, в інший бік від конкурентів. І ця інаковість, стратегія робити не так, як звикли на цьому ринку, допомогли отримати першу хвилю, на якій ми доволі довго зростали і розвивались. Лише після цього ми почали додавати більш традиційні методики залучення користувачів.
Тож наша стратегія – мікс традиційних підходів і підходів «навпаки». Що значить навпаки? Ну, наприклад, в 2021 році, коли ми замислились щодо ребрендингу, то дуже багато мовних застосунків мали маскота – персонажа, включно з нами. Тоді ми вирішили, що далі ми хочемо рухатися іншим шляхом – відмовитися від кота-маскота і спробувати новий дизайн, новий бренд, нове ім ‘я.
Ми також почали частіше, ніж конкуренти, використовувати соцмережі як спосіб залучення користувачів. Тестували з моделлю підписки – у всіх були безкоштовні пробні підписки, а ми зробили дешеву, але платну пробну версію. Багато таких речей дали нам можливість зростати.
- Ви розвивалися від флеш-карток до персоналізованої платформи з вивчення мов. Це просто слідування тренду чи ви вбачаєте в персоналізації свою місію?
Ми з першого дня бачили наш проєкт як масштабну велику платформу з вивчення мов. Не просто окремих слів, а саме комплексне рішення для вивчення мов. Але робити одразу велику платформу, не протестувавши маркетинг і залучення користувачів, нерозумно. В усіх книжках пишуть, що спочатку треба тестувати MVP, гіпотезу. Власне, ми таки і зробили. Ми почали тестувати гіпотезу, що на цьому ринку все ще можна робити якісь нові рішення і показувати користувачам альтернативний спосіб навчання. Ми вирішили перевірити, чи будуть люди зацікавлені в цьому. Більше того, ми вирішили це протестувати за два тижні. Так і вийшло – від нульового дня до моменту релізу першої версії застосунку на Android та iOS минуло два тижні. І вже менше ніж за місяць ми мали дві версії в магазинах застосунків, тестували маркетинг, залучення користувачів, економіку. Найоптимальнішим і найшвидшим варіантом, який в таких умовах можна було запропонувати користувачам, були флеш-картки – на слайдах користувачу показують заданий список слів, з яких він обирає ті слова, які йому подобаються, після чого йому треба виконати прості вправи на запам ‘ятовування слів. Ми побачили, що ми цікаві ринку, користувачам, ми почали додавати ітерації, і продукт почав розвиватися органічно і швидко. Після слів ми додали фрази, потім побачили, що людям потрібна граматика і так далі.
Стосовно персоналізації – для нас це не хайп. Ми завжди розуміли, що персоналізація – це важливо. Питання лише в технологічних викликах, щоб це зробити масштабно. Такі технології, як LLM – Large Language Models – прискорили розробку продуктів, які можуть персоналізовувати досвід. Ми завжди тримали руку на пульсі, постійно перевіряли різні моделі, тестували. Але як тільки якість і технологічність LLM дійшли до певного рівня, коли з них можна було робити продукти для навчання, ми їх імплементували, додали на платформу як один із інструментів навчання.
У нас є також власні технології для тренування акценту, технологія, яка допомагає людям покращувати вимову і тренувати акцент для британської, австралійської та американської англійської, а також іспанської мови. Окрім цього, ми використовуємо API OpenAI для тренування граматики і практикування розмови в різноманітних ситуаціях, від банальних, як-от замовити каву чи квиток в аеропорту, до складніших – посперечатися зі своїм сусідом щодо паркомісця біля будинку, або з полісменом, або уточнити питання у лікаря. І це не про хайп, це процес адаптації технологій. І ми якраз знаходимося на стадії адаптації технологій для більш широкого сегменту користувачів.
- Скільки країн охоплює Promova?
Один із фактів, яким ми дуже пишаємося – Promova користувалися у всіх країнах і на всіх континентах світу, в тому числі в Антарктиді. Але зазначу, що після початку повномасштабного вторгнення ми недоступні в Росії і Білорусі.
Найбільші ринки для нас – це Сполучені Штати, Канада, Велика Британія, Австралія, Мексика, Бразилія, Європа.
- Тобто, країни різні, а підхід до вивчення мови єдиний?
І так, і ні. По-перше, у нас є різні курси. Є курси англійською, іспанською, французькою, німецькою. Методологія в них однакова, але контент адаптований під конкретні курси. Ми навіть намагаємося адаптувати одні й ті самі курси в залежності від країни. Наприклад, я вчив іспанську в нашому застосунку, коли був у Аргентині. При цьому пояснення було як для користувача у Мексиці. Я відразу подумав, що це не дуже окей, адже це інший культурний контекст. Тож зараз ми розвиваємо власну технологію, яка зможе вирішувати питання адаптації курсів в залежності від країни, і це сприятиме персоналізації.
- Наскільки я знаю, для вас дуже важливим фокусом є інклюзивність освіти. Які виклики на цьому шляху ви вбачаєте?
Дійсно, стратегічно важливою частиною розвитку компанії Promova є доступне навчання. Доступне – це не безкоштовне, це про те, щоб люди з особливими потребами могли користуватися нашою платформою. Ми були першим застосунком з вивчення мов, який додав спеціальний режим для людей з дислексією. Почали з того, що додали спеціальний шрифт, покращили контрастність, покращили картинки, трішки адаптували контекст та пояснення. Минулого року ми випустили це в перший реліз, а цього року покращили, додали ще більше можливостей в цей режим, як-от білий шум для концентрації.
Дуже великий виклик – це робити застосунок доступним для людей з вадами зору. Адаптовувати такі платформи, особливо з вивчення мов, складно, довго, дорого. І тут ми підходимо до питання бізнесу. Ми вважаємо, що етично і правильно робити це безкоштовно, тож ми надаємо безкоштовний доступ до такого функціоналу. Проте розробити такий функціонал і підтримувати його постійно – доволі дорого в комерційних продуктах. Тому питання лише в тому, чи ти готовий у це інвестувати. Тож головні виклики – мати бажання це робити, і друге – це фінансувати такі проєкти. Дякуємо нашим підписникам, які користуються преміум-доступом, бо це дозволяє нам реінвестувати ці гроші і давати можливість вчитися всім.
- Ви раніше казали, що Promova є не зовсім стартапом. Можете розповісти трохи детальніше про позиціювання на ринку?
Це питання більше про філософію. Uber, навіть коли заробляв мільярди доларів, все ще називав себе стартапом. Facebook всередині компанії каже, що все ще знаходиться на самому старті – так званий “day zero”. Тобто, деякі компанії з багаторічною історією мають підхід такий, що вони все ще на порозі дійсно великих відкриттів та інновацій.
Так само і Promova. Ми оперуємо як бізнес, ми працюємо над тим, щоб бути ефективними, заробляти гроші, ми маємо довгострокову стратегію. Ми тут не для того, щоб наростити метрики завдяки інвестиціям і продати компанію – ми граємо в довгу. Але з точки зору філософії, з точки зору культури ми, звісно, є стартапом. Так, у нас мільйонні доходи, десятки мільйонів користувачів, але ми молода компанія. Якщо порівнювати з Babbel, GO1, Oxford, Cambridge School і рештою, то нам ще зростати і зростати. В сенсі швидкості, підходів, гнучкості ми є стартапом. Окрім того, бізнес орієнтований на максимізацію прибутків, а стартап – на зростання. Практично все, що ми заробляємо, ми реінвестуємо, як класичний стартап.
- Ви вже частково згадували про штучний інтелект та його застосування на практиці. Як у сучасному світі притримуватись балансу між ШІ та людським ресурсом? І які сфери, на вашу думку, може найбільше змінити штучний інтелект?
Я не певен, що можу додати тут щось нове, до мене про це вже говорили багато. Але відповім, як відчуваю. Штучний інтелект з нами надовго, він нікуди не зникне. Це як смартфони. Якщо хтось боїться, що ми будемо залежні від ШІ настільки, що потім не зможемо від нього відмовитись, то треба йому запропонувати відмовитись від телефонів і комп’ютерів. Це неможливо. Так само і ШІ.
Щодо страхів. На телефоні та комп’ютері можна робити шкідливі речі, але більшість людей використовують ці технології для розвитку, саморозвитку, для корисних речей. Аналогічно і зі штучним інтелектом – більшість людей будуть його використовувати для корисних цілей, і це допоможе людству покращити рівень життя.
Чи замінить ШІ людей? Сто років тому не було автоматичних ліфтів. Була спеціальна професія – ліфтери, які відповідали за переміщення людей ліфтами. Потім технології автоматизації дозволили зробити ліфти безпечними і зручно користуватись ними за допомогою кнопок. Важко уявити, що зараз, в наш час, нам потрібен був би ліфтер у кожен ліфт. Це дуже неефективно. Людство не зникло через автоматизацію ліфтів, а ліфтери перевчилися на інші професії.
Так само з появою та розвитком штучного інтелекту зникнуть деякі професії. Але людство від цього лише виграє. Люди розвиватимуться і придумають корисне застосування свого розуму та навичок. Наприклад, таксі будуть автономними – таксисти зможуть робити щось більш корисне для свого здоров’я. Зараз вони сидячи за кермом втомлюються та створюють ДТП, на жаль. Професій, які покращаться за допомогою ШІ, є дуже багато. Штучний інтелект – це інструмент для людей і науки в процесі створення чогось нового.
Якщо говорити про нашу індустрію, то я впевнений, що ШІ забере на себе автоматизацію, персоналізацію та дозволить зробити процес навчання більш креативним, але не замінить вивчення мов.
- Розкажіть, будь ласка, про вашу участь у національній програмі «Future Perfect».
Ця програма була запущена за ініціативи Президента України Володимира Зеленського як ідея покращити і підвищити рівень знання іноземних мов, зокрема англійської, в Україні. Ми побачили після повномасштабного вторгнення, як важливо мати підтримку і партнерські зв’язки з західним світом, розмовляти однією мовою, щоб нас чули і щоб ми чули.
В рамках цієї програми ми надаємо безкоштовний доступ до всіх своїх преміум-сервісів українцям. Авторизуватись можна через Дію. Мільйони людей вже ознайомилися з програмою, і сотні тисяч українців безкоштовно доєдналися до наших сервісів. Відмічу, що ми не отримали від держави жодних коштів у рамках проєкту і самі фінансуємо нашу участь. Безкоштовний доступ до самостійного вивчення англійської через Promova ми надаємо на три роки, починаючи з 2023 року. А також надаємо знижки на навчання з вчителями.
- Якщо говорити про Україну, як ви думаєте, напрямок EdTech у нас досить розвинений чи лише на початку шляху?
Якщо порівнювати з більшістю розвинених країн, то ми точно не пасемо задніх. Звісно, є куди зростати, але цей ринок в Україні розвинений. У нас велика кількість EdTech-компаній, зокрема глобальні Preply, Promova, Headway, All Right. Окрім того, в Україні університети – це потужні навчальні інституції.
Наша СМО Катерина Боровська увійшла до EdTech Комітету Асоціації “IT Ukraine”. Тож ми долучаємося до ініціативи розвитку EdTech в Україні різними способами, і щиро віримо в його перспективи.