За останні кілька років сфера платежів суттєво змінилася – підприємці приймають оплату за допомогою лише смартфону, споживачі прагнуть платити в один клік, а не вводити щоразу персональні дані, фінансові установи досліджують блокчейн, а використання штучного інтелекту стає критично важливим для фінансових установ.
Платіжний гігант Mastercard проаналізував 10 тенденцій, які, на думку, лідерів компанії, вплинуть на сферу платежів у 2025 році.
ШІ у боротьбі з шахраями, які використовують…ШІ
Кіберзлочинці використовують генеративний штучний інтелект для створення дипфейк-відео та гіперперсоналізованих фішингових повідомлень, націлених на викрадення грошей або даних. Прогнозується, що втрати від кіберзлочинності зростуть до $10 трлн на рік у 2025 році.
Проте штучний інтелект використовується не лише самими шахраями, але й у боротьбі з ними. Компанії навчають моделі ШІ для прогнозування та нейтралізації загроз у реальному часі. Зокрема, Decision Intelligence Pro від Mastercard використовує генеративний штучний інтелект для сканування 1 трильйона даних, щоб передбачити менш ніж за 50 мілісекунд, чи справжньою є транзакція, підвищуючи рівень захисту від шахрайства в середньому на 20%, а в деяких випадках – на 300%.
Платформи цифрових інструментів для розвитку малого бізнесу
Малі підприємства швидше за інших впроваджують електронні платежі та розвивають електронну комерцію. Це необхідна умова для їх розвитку. Нині малий бізнес отримує доступ до цифрових інструментів і послуг швидше та зручніше через централізовані платформи, адаптовані до потреб МСБ. Якщо раніше ці інструменти були розкидані серед великої кількості різних платформ, що ускладнювало керування ними, то зараз підприємці отримали можливість автоматизувати адміністративні задачі та створювати персоналізовані маркетингові кампанії та програми лояльності, керуючись даними, зібраними в одному місці.
Цифрові гаманці – нова ера цифрової інклюзії
На ринках, що розвиваються, цифрові гаманці все частіше відіграють роль банківського рахунку та набирають популярність серед більшості споживачів і компаній. Цифрові гаманці спрямовані на людей, які не користуються банківськими послугами, надаючи їм прості, зручні та доступні способи оплати.
Експерти вважають, що цифрові гаманці продовжуватимуть трансформуватися у комплексні платформи, що об’єднуватимуть платежі, ідентифікацію, лояльність і навіть охорону здоров’я, ставши важливим інструментом у повсякденному житті людей. А лідерами будуть ті, хто створюватиме інтуїтивно зрозумілі та інтероперабельні екосистеми.
Цифрова ідентифікація як основа цифрової економіки
Цифрова ідентифікація через зручні та надійні інструменти є основою цифрової економіки. Вона дозволяє людям взаємодіяти тоді й де вони хочуть з цілковитою впевненістю. Біометрія, машинне навчання та аналіз ідентифікаційної інформації активно використовуються для автентифікації на всьому шляху клієнта.
У 2025 році набере обертів процес автентифікації без пароля, що базується на біометричних даних користувачів. Особливо помітним стане використання цифрової ідентифікації у сфері охорони здоров’я, освіти та державних послуг – люди зможуть ділитися своєю ідентичністю швидко, зручно та безпечно.
Вбудоване фінансування та його переваги для бізнесу
Вбудовуючи платежі в програмне забезпечення для планування ресурсів підприємства, компанії можуть здійснювати платежі в реальному часі, запобігати шахрайству та ефективніше керувати витратами. За прогнозами, для малого бізнесу ринок вбудованого фінансування може досягти оцінки в $124 млрд у 2025 році.
Можливості для цих підприємств включають застосунки для лояльності клієнтів, цифрові гаманці, ПЗ для бухгалтерського обліку тощо.
Платежі в один дотик
Технологія безконтактних платежів, забезпечуючи швидку та безпечну оплату, назавжди змінила клієнтський досвід. Нині безконтактні платежі становлять більше двох з кожних трьох покупок у мережі Mastercard.
Новий крок у розвитку цифрових платежів – технологія Tap on Phone, яка перетворює будь-який пристрій на термінал для прийому платежів. Вона спрощує приймання оплат для продавців, від індивідуальних до великих роздрібних торговців, зменшуючи потребу в складній інфраструктурі оформлення замовлення та скорочуючи час очікування для покупця.
Платежі в режимі реального часу
Миттєві платежі зараз доступні більш ніж у 100 країнах, а до 2028 року очікується 575 мільярдів транзакцій у режимі реального часу, що становить 27% усіх електронних платежів у світі.
У міру того, як країни розвиватимуть свої власні системи миттєвих платежів, транскордонні перекази стануть більш безперебійними. А сумісність між платежами в реальному часі та іншими формами платежів, такими як цифрові валюти центробанку та цифрові активи, ще більше спростить здійснення транзакцій.
Розвиток партнерських екосистем
Експерти впевнені – технології розвиваються настільки швидко, що успіху не можна досягнути самотужки. Партнерство здатне розвивати нові рішення та проскорити широкомасштабні інновації. Фінансові установи, великі корпорації, фінтехи та уряди створюватимуть партнерські екосистеми, які не лише надаватимуть доступ до нових технологій та інтегрованих інструментів, а й забезпечать довіру до фінансового сектору та розширюватимуть переваги цифрової економіки.
Банкінг на блокчейні
Розвиток блокчейну та цифрових активів за останні роки довів, що технологія має потенціал для покращення глобальних фінансових і комерційних систем. Експерти наголошують, що в 2025 році фінансовим установам треба зробити ставку на технологію блокчейн для підвищення швидкості, безпеки та ефективності, особливо коли йдеться про B2B та комерційні платежі. Це вимагатиме заключення стратегічного партнерства як з криптогравцями, так і з іншими фінансовими установами для створення більш ефективних і безпечних платіжних рішень.
Економіка токенів
Токенізація – ключовий елемент стратегії Mastercard щодо усунення ручного введення реквізитів карток до 2030 року. Окрім того, ця технологія сприяє розвитку вбудованих платежів, зокрема в автомобілях. Проте потенціал токенізації не обмежується цим. Вона дозволяє споживачам ділитися своїми купівельними звичками та вподобаннями з продавцями на цифрових платформах, щоб отримати доступ до кращих пропозицій і знижок, не розкриваючи своїх особистих даних. А токенізація активів за допомогою технології блокчейн може оцифрувати й оптимізувати будь-яку економічну діяльність — від ринків капіталу та фінансування торгівлі до обміну правами власності на землю чи вуглецевими кредитами.