Євген Пилипець, інвестиційний експерт
Сьогодні акції Tesla переживають складний період. З моменту історичного максимуму в грудні 2024 року, коли ринкова капіталізація перевищила $1,5 трлн, вартість акцій обвалилася на понад 50%. Це падіння відображає серйозні виклики: зниження продажів у Європі, зростання конкуренції на ринку електромобілів та невизначеність навколо амбітних проєктів, як-от автономне керування та роботаксі. Додатковий фактор тиску — політична активність Ілона Маска, яка викликає змішані реакції серед інвесторів. Які є перспективи цінних паперів Tesla та чи варто їх купувати?
Падіння продажів у Європі: тривожний сигнал
Однією з головних причин падіння акцій стало різке скорочення попиту на автомобілі Tesla в Європі. У січні 2025 року продажі впали на 45% порівняно з аналогічним періодом торік — з 18 тис. до 9,9 тис. машин. Водночас частка компанії на ринку нових електромобілів знизилася з 1,8% до 1%. Експерти вказують на кілька факторів:
- Європейські споживачі дедалі частіше обирають доступніші моделі від місцевих виробників, як-от Volkswagen, BMW і Mercedes-Benz, а також китайських компаній, включно з BYD, які активно розширюють присутність у регіоні.
- Репутація Tesla постраждала через політичну активність Ілона Маска. Його підтримка ультраправої партії «Альтернатива для Німеччини» викликала негативну реакцію, зокрема в Німеччині, де розташований завод компанії.
Зниження продажів у Європі — це не просто тимчасове коливання, а індикатор глибших проблем. Tesla втрачає свою позицію лідера на ринку, як раніше, де конкуренція стає дедалі жорсткішою, а споживачі вимагають розмаїття й доступності.
Тиск на ринку електромобілів
Ринок електромобілів більше не належить виключно Tesla. Китайський автовиробник BYD уже випереджає її за обсягами продажів у 2024 році та пропонує технологічні та доступні моделі, як-от Dolphin Mini за ціною від $10 тисяч. Нещодавно BYD оголосила про плани додати в свої автомобілі системи допомоги водієві без додаткової плати, що ставить під загрозу одну з ключових «фішок» Tesla — технологію Full Self-Driving (FSD). Європейські автогіганти також посилюють конкуренцію: Volkswagen, Ford і General Motors активно розширюють свої лінійки електромобілів і роблять їх привабливішими за ціною й характеристиками.
Щоб утримати позиції, Tesla вимушена знижувати ціни, що вже вдарило по маржинальності. У США, Китаї та Європі компанія здешевила свої моделі в середньому на $2 тис., а вартість FSD за кілька місяців впала з $15 тис. до $8 тис. Ці кроки демонструють посилення тиску з боку конкурентів, але водночас ставлять під сумнів довгострокову прибутковість бізнесу.
Чи покращать ситуацію нові проєкти
Автономне кермування та проєкт роботаксі залишаються наріжним каменем довгострокової стратегії Tesla і ключовим драйвером оптимізму інвесторів. Ілон Маск неодноразово заявляв, що запуск сервісу роботаксі Cybercab розпочнеться в 2026 році з потенційним обсягом виробництва від 2 до 4 млн одиниць на рік. Аналітики RBC Capital оцінюють, що роботаксі становлять до 44% поточної вартості акцій Tesla, а технологія FSD — ще 33%. Кеті Вуд з Ark Invest навіть прогнозувала зростання акцій у 10 разів завдяки виходу на ринок автономних таксі, й оцінила цей сегмент у $8-10 трлн глобально.
Однак, реалізація цих планів стикається з серйозними перешкодами. Технологія Tesla досі не досягла 4-го або 5-го рівня автономності, необхідного для повністю безпілотних авто. Конкуренти, як-от Waymo (Alphabet) і Zoox (Amazon), уже проводять комерційні випробування роботаксі в США, в той час, як Tesla обмежується прототипами, зокрема Cybercab, які презентувала в жовтні 2024 року. Реакція інвесторів на презентацію була холодною: акції знизились на 7% через відсутність конкретики щодо термінів і регуляторних питань.
Регуляторні бар’єри також становлять значний ризик. У деяких штатах США, наприклад у Каліфорнії, для ліцензування роботаксі вимагають використання лідарів, від яких Tesla відмовилась на користь камер і ШІ. Маск сподівається на підтримку адміністрації Дональда Трампа для спрощення федеральних стандартів, але це поки що лише гіпотеза.
Вплив політичної діяльності Ілона Маска
Політична активність Ілона Маска стала двояким фактором для акцій Tesla. З одного боку, після перемоги Дональда Трампа на виборах у листопаді 2024 року акції компанії зросли на 39% за тиждень, а капіталізація перевищила $1 трлн. Інвестори сподівалися, що зв’язки Маска з Трампом і його роль у новій адміністрації як очільника департаменту ефективності держуправління DOGE принесуть Tesla пільги. Зокрема це могло б бути спрощення регулювання для автономного кермування або послаблення конкуренції через скасування податкових кредитів на електромобілі для інших виробників.
З іншого боку, ця ейфорія швидко згасла. До березня 2025 року акції розгубили все поствиборче зростання й повернулися до рівнів початку листопада 2024 року. Головна причина — негативна реакція на політичні кроки Маска. Особливо гостро реагують споживачі в Європі. Його підтримка «Альтернативи для Німеччини» та участь у передвиборчих заходах викликали протести й бойкоти Tesla. У США та Каліфорнії, де продажі падали п’ять кварталів поспіль, політична поляризація навколо Маска також відлякала частину ліберальних покупців, які традиційно становили ядро аудиторії Tesla. Аналітики JPMorgan і UBS знизили прогнози поставок на 2025 рік до 355 тис. автомобілів у 1 кварталі й посилаються на послаблення попиту й репутаційні ризики.
Невизначеність — це нова реальність
На тлі падіння акцій на 50% від історичного максимуму перспективи Tesla залишаються неоднозначними. Зниження продажів у Європі та посилення конкуренції підривають позиції компанії як лідера ринку електромобілів. Проєкти автономного кермування й роботаксі поки що залишаються радше обіцянками, ніж реальністю, а їхній успіх залежить від технологічних проривів і регуляторної підтримки. Крім цього, політична діяльність Ілона Маска додає волатильності. Вона може принести короткострокові вигоди, але в довгостроковій перспективі відштовхує ключові ринки та інвесторів.
Для відновлення довіри Tesla має продемонструвати конкретні результати, зокрема збільшення продажів завдяки новим моделям, як-от оновлена Model Y Juniper, просування в розробці автономних технологій і зниження репутаційних втрат від дій Маска. Наразі акції компанії знаходяться в зоні підвищеного ризику, а їхнє майбутнє залежить від того, чи зможе Tesla адаптуватися до нових умов ринку та виправдати високі очікування інвесторів.