У 2009 році троє українців заснували компанію Grammarly, що використовує штучний інтелект для перевірки і виправлення письмової англійської. Сьогодні її ринкова вартість складає $13 млрд, а завдяки зростанню за час пандемії вона принесла двом засновникам по $2,4 млрд. 600 співробітників підтримують роботу продукту, яким щодня користуються 30 мільйонів людей у всьому світі. І це не межа, адже для більшості людей, які користуються англійською, ця мова не є рідною.
Бред Гувер, колишній венчурний капіталіст, а тепер головний виконавчий директор Grammarly, бажав би, щоб у світі краще писали англійською — граматично правильно, без орфографічних помилок і без плагіату. Він говорить, що перехід на роботу з дому під час пандемії надав поштовх бізнесу в той час, коли чимало компаній зазнали збитків або змушені були закритися.
У листопаді 2021 року Grammarly залучила $200 млн і стала одним із найбільших єдинорогів світу. Попередній раунд фінансування у 2019 році приніс стартапу понад $2 млрд. Минуло кілька місяців — і мільйони офісних працівників були замкнені у своїх домівках. Проте необхідність писати ділові листи та спілкуватися з колегами, які до того сиділи за сусіднім столом, залишилася.
Grammarly долучилася до когорти технологічних компаній світового рівня, заснованих українцями. Принаймні двоє співзасновників Grammarly — Максим Литвин та Олексій Шевченко — стали мільярдерами з $2,4 млрд кожен. Третій співзасновник, Дмитро Лідер, не розкриває своїх статків.
Литвин і Шевченко стали друзями, коли вивчали управління бізнесом у Міжнародному християнському університеті в Києві. Згодом вони переїхали до США та Канади, де здобували ступінь магістра. За словами Шевченка, до створення компанії їх підштовхнув власний досвід і труднощі з англійською, а сам бізнес виріс на основі проєкту для перевірки текстів на плагіат. Литвин каже, що пріоритетом компанії з перших днів існування був клієнтський сервіс. Він згадує, що розпитував клієнтів про продукт, аж доки вони не кидали слухавку.
Компанія здійснила прорив у 2014 році, коли запропонувала користувачам безкоштовну програму з базовими функціями та можливістю розширити їх після оплати. Наступного року з’явилося безплатне розширення для браузера, що принесло стартапу лояльних клієнтів і схвальні відгуки від великих компаній.
Бред Гувер згадує, що дізнався про Grammarly, коли йому самому знадобилася допомога в написанні тексту. Він був вражений продуктом і командою: попри те, що фірма не залучала кошти, аж доки їй не виповнилося 8 років, прибутковою вона була з самого початку.
Компанії неодноразово закидали заміщення “автентичної” комунікації технологіями. Grammarly також впливає на процес вивчення англійської. Після критики з боку викладачів через те, що студенти нібито можуть більше не докладати зусиль при виконанні домашніх завдань, якщо користуються Grammarly, компанія додала навчальні функції. Гувер говорить, що вони воліють реагувати на потреби клієнтів, а не просто автоматизувати процес створення тексту.
Останнім часом активізувалися і конкуренти, серед яких потужний Microsoft Editor, що також застосовує можливості штучного інтелекту. Щоб утримати лідерство, Grammarly розробляє нові продукти для ПК, запустила Grammarly for Developers і співпрацює з Samsung. Згідно з дослідженням Harris Poll, проведеним на замовлення Grammarly та опублікованим минулого місяця, недоліки в комунікації можуть коштувати компаніям зі США $1.2 трильйонів на рік. В компанії очікують, що перехід на більш гнучкі форми зайнятості та умови роботи зробить їхній продукт особливо корисним і популярним.