У грудні минулого року ПриватБанк у партнерстві з Visa запустили сервіс “Термінал”, що дозволяє перетворити звичайний смартфон на повноцінний POS-термінал. Рішення значно спрощує ведення бізнесу, оскільки дозволяє приймати безконтактну оплату в будь-який час та в будь-якому місці. Це особливо актуально в кризові часи, які зараз і переживає український бізнес на тлі повномасштабної війни. Чи підключаються мерчанти до сервісу “Термінал” протягом воєнних місяців? Які це бізнеси? Який функціонал сервісу їм доступний? Та чи всі термінали в майбутньому зрештою мігрують в смартфон? Про це та інше FinTech Insider дізнався у Сергія Макаренка, керівника напрямку торгового еквайрингу ПриватБанку.
Скільки всього підприємців підключились до сервісу “Термінал” з моменту запуску? В яких сферах працюють ці підприємці?
На сьогодні користувачів сервісу, тобто тих хто скачав застосунок та зареєстрував торгові точки, зареєстровано 3186 мерчантів: це товари загального призначення, продовольчі магазини, фастфуд, автозапчастини та аксесуари, клуби, заклади, які потребують членства та товари для дому.
Скільки клієнтів було втрачено з причини їх припинення діяльності через війну, а скільки підприємців було підключено починаючи з 24 лютого? Представники яких бізнесів підключались найчастіше у цей час, з яких регіонів?
У довоєнні часи середня кількість щоденно працюючих клієнтів складала 250 мерчантів. Наразі це 160 мерчантів на добу.
Із 24 лютого зареєстровано 750 нових мерчантів. Серед них роздрібна торгівля, включаючи магазини, які здійснюють продаж за каталогами, продовольчі магазин, автозапчастини та аксесуари, товари для дому та фастфуд. У топі регіонів по підключенню – Полтава, Кропивницький, Львів, Івано-Франківськ та Київ.
Яка загальна сума послуг та товарів, сплачених за допомогою сервісу “Термінал” з моменту його запуску в грудні 2021 року? Яка на сьогодні середня сума чеку?
Усього проведено 50 203 операцій на суму 24,75 млн грн. Розмір середнього чеку – 493 грн.
Як часто оновлюється застосунок? Які нові “фішки” з’явились нещодавно?
Застосунок у середньому оновлюється один раз на місяць. Перша версія застосунку, випущена в грудні 2021 року, містила в собі тільки мінімальний функціонал – це продаж та архів платежів. За чотири місяці існування сервісу застосунок оновився вже тричі. Нині він поповнився новим функціоналом:
- шерінг чеків на пошту, соціальні мережі та месенджери
- мультимерчант для можливості приймати платежі з одного телефону на різні магазини (підприємства)
- архів платежів – додано сортування та зручний пошук транзакцій
- звіти проміжні та при закритті зміни.
Наразі інший функціонал у процесі розробки, наприклад, фіскалізація транзакцій (ПРРО), QR-код, новий особистий кабінет для реєстрації, дашборд з продажу та інше.
Які умови підключення до сервісу – чи є плата за підключення і за користування, чи є комісія з кожної операції, чи є обмеження по мінімальному (максимальному) обороту підприємця, що хоче підключитися, по групі ФОП чи розміру підприємства і т.д.
Застосунок “Термінал” призначений для підприємств будь-якої форми власності. Усі відшкодування за транзакціями зараховуються лише на розрахунковий рахунок підприємства або ФОП, що може бути відкритим у будь-якому українському банку. Немає жодних обмежень: ні щодо суми транзакції, ні щодо загальної суми щомісячного обороту. Плати за підключення до сервісу також немає. Умови роботи застосунку для всіх клієнтів однакові та не залежать від розміру бізнесу.
Тарифна модель передбачає лише відсоток з кожної операції. В умовах воєнного стану ми підлаштовуємося під вимоги ринку та регулюємо цю комісію так само, як і комісії у звичайному еквайрингу. Наприклад, весь березень та квітень комісія взагалі не стягувалася.
Як бачимо, інші банки теж запускають аналогічні сервіси. Чи, теоретично, всі термінали в майбутньому зрештою мігрують в смартфон?
Можливо, колись це станеться, але точно не завтра і не з усіма підприємствами. Великий мережевий бізнес, якому необхідний розширений функціонал POS-терміналу (програми лояльності, кредитні сервіси, суміщення з касою і т.д.) залишатиметься на “залізних” POS-терміналах доти, доки технічні можливості телефонів не будуть такими, щоб в них могла працювати програма з таким функціоналом без шкоди для стабільності та швидкості обслуговування клієнтів.
ПриватБанк у різний час пропонував різні рішення з термінального обслуговування для МСБ, наприклад, міні-термінали. Чи застосунок Термінал замінить всі інші пропозиції?
Єдина причина, чому такі проєкти як “міні-термінал” досі існують – це можливість через них приймати картки, які не мають безконтактної технології, працюючи через магнітну смугу або чіп. Але з огляду на те, що майже всі банки-емітенти вже давно випускають виключно безконтактні картки, всі інші рішення, пов’язані з фізичним пристроєм (міні-термінал), скоро будуть витіснені застосунком.
Які основні переваги користування терміналом у смартфоні для малого бізнесу ви можете назвати?
По-перше, і головне – це мобільність. Пплатежі можна приймати в будь-якому місці і в будь-який час, не прив’язуючись до магазину.
По-друге, це доступність. Більшість телефонів, які випускаються останні п’ять років, вже мають функціонал NFC. Ніякого додаткового обладнання купувати не потрібно, а телефон завжди під рукою.
По-третє, це легкість використання сервісу. Сама реєстрація займе п’ять хвилин, після чого одразу можна приймати платежі за товари та послуги.
І не менш важливе – це прозорість та простота розрахунків. На сьогоднішній день сума відшкодування перераховується на наступний день, але в майбутніх релізах застосунку ми дамо вибір для підприємця: отримувати відшкодування на наступний день однією сумою або за кожну транзакційно окремо в онлайні.