Український фонд стартапів у партнерстві з TechUkraine, Міністерством цифрової трансформації України, Emerging Europe, Tech Emerging Europe Advocates, Global Tech Advocates та TA Ventures представив результати онлайн-дослідження стартап-екосистеми України в умовах війни – “The country at war: The voice of Ukrainian Startups”. Опитування мало на меті зрозуміти вплив російського вторгнення на українські стартапи після місяців героїчного опору, проаналізувати динаміку сектору та знайти найефективніші способи підтримки.
Дослідження охоплює наступні теми:
- переміщення стартапів та команд внаслідок російського вторгнення;
- фінансове становище;
- розвиток сектору та ринку;
- отримання підтримки після початку війни;
- короткострокові та довгострокові плани.
Основні висновки дослідження
Незважаючи на повномасштабну війну, що триває вже майже шість місяців, українські стартапи, як і ІТ-сектор країни, демонструють стійкість. Підприємці продовжують бізнес діяльність і навіть у надскладних обставинах залишаються переконаними в успіху.
Деякі українські стартапи переїхали, але переважна більшість залишають принаймні частину своїх операцій або команди в Україні. Крім того, ті стартапи, які не переїхали, наразі не планують цього робити. І більше половини продовжують свою діяльність виключно з України.
З початку російського вторгнення більше ніж кожен десятий новоспечений співробітник був змушений залишити свою компанію. Однак не всі стартапи зазнали скорочення команди. Понад чотири з десяти стартапів не відчули жодних змін.
Дев’ять із десяти стартапів підтверджують необхідність фінансової підтримки для продовження діяльності та/або розширення. Але є й невеликий відсоток тих, хто каже, що їм така допомога не потрібна.
Незалежно від того, чи потрібна їм фінансова підтримка чи ні, більше половини всіх опитаних стартапів стверджує, що очікує розширення своєї діяльності в короткостроковій перспективі. Кожен четвертий стартап каже, що збереже статус-кво. Лише чотири відсотки стартапів вважають, що їхні операції можуть бути скорочені.
Релокація:
- 95% стартапів заявили, що принаймні частково залишаються в Україні, тоді як 55,7% продовжують свою діяльність виключно з України.
- Найпопулярнішими зарубіжними напрямками є країни Європейського Союзу (38,6%) і США (10%).
- У той час як 44% стартапів вже переїхали, 56% залишаються на своєму попередньому місці.
- 78% тих стартапів, які не переїхали, зараз не розглядають переїзд, а лише 12% думають про це.
- Ще 10% ще не вирішили, переїжджатимуть чи ні.
Ринки:
- Україна залишається ключовим ринком для 60% стартапів країни, за нею йдуть європейський ринок (ЄС та Європейська Економічна Зона; 46,4%) та Північна Америка (Сполучені Штати 34,3%, Канада 9,3%).
- Кожен п’ятий український стартап головною ціллю вважає світовий ринок.
Команда:
- З початку війни українські стартапи втратили близько 12,7% співробітників.
- Водночас 43,2% заявили, що не відчули жодних змін у кількості працівників.
- Більше половини стартапів, які не релокувались, повідомили, що війна не вплинула на склад їхніх команд.
- 37,4% команд стартапів зазнали скорочення, при цьому кожен п’ятий заявив про розширення команди. Для переміщених команд цей показник ще вищий – чверть команд збільшилася.
- Загалом команди, у яких до війни було до 10 працівників, показали більшу стійкість, ніж ті, де працювало 11 і більше людей.
Фінансовий стан:
- Очевидно, фінансовий стан українських стартапів є нестабільним, причому майже половина з них працює в парадигмі від одного до трьох місяців.
- 13% переміщених команд кажуть, що вони впораються з подальшою діяльністю, тоді як серед нерелокованих стартапів цей показник досягає лише 3,2%.
Інвестиції:
- Згідно з опитуванням, понад 48% стартапів заявили, що протягом наступних трьох місяців їм знадобляться доходи або нові інвестиції, щоб вони могли продовжувати роботу на поточному рівні.
- Ще третина стартапів заявили, що зіштовхнулися з викликами протягом останніх шести місяців.
Огляд екосистеми
Незважаючи на несприятливі умови, спричинені вторгненням росії та жорстокою війною, український ІТ-сектор продемонстрував зростання в лютому 2022 року – показник експорту за один місяць склав 839 мільйонів доларів США, що на 31 % вище, ніж у січні 2022 року, на 45 % більше, ніж середньомісячне значення за 2021 рік і на 75 % вище порівняно з лютим 2021 року.
Незважаючи на війну, до списку українських єдинорогів приєдналися дві українські технологічні компанії — airSlate і Unstoppable Domains (базуються в США, але засновані українцями). Тим часом українська Preply залучила 50 мільйонів доларів США для глобального розширення.
Прогноз розвитку ІТ-сектору в Україні на другу половину 2022 року залишається позитивним, оскільки сектор адаптує процеси та повертається до операційної діяльності, продовжуючи забезпечувати економічну безпеку країни через стабілізацію надходжень експортної виручки.
Повний текст звіту доступний за посиланням.