Невзаємозамінні токени (NFT), які пройшли шлях від перспективної цифрової новації до головного провалу в криптогалузі, схоже, мають усі шанси повернути втрачені позиції. Та чи вдасться це їм?
Коли після серії скандалів у 2022 році ринок криптовалют обвалився, жодна його частина не зазнала більших втрат, ніж NFT. За даними CryptoSlam, світовий обсяг продажів NFT впав на 63% до $8,7 млрд у 2023-му, а багато активів практично повністю втратили цінність.
Тих, хто витратив величезні кошти на купівлю найпопулярніших токенів, висміювали, а деякі інвестори навіть подали до суду на відомих промоутерів NFT із заявами, що їх обдурили. Нині ж, на тлі суттєвого зростання біткоїна (його ціна вперше за два роки перевищила $60 тис), пов’язаного із запуском Bitcoin-ETF у США, NFT шукають способи розпочати нову успішну сторінку своєї історії.
Стартапи відроджують наративи про використання NFT в іграх, фінансах і мистецтві, стверджуючи, що вони засвоїли уроки з недалекого минулого. Вони хочуть, щоб токени розглядалися як щось більше, ніж просто дорогі фотографії профілю, призначені лише для багатих і відомих людей.
За даними CryptoSlam, у листопаді продажі NFT майже потроїлися до $918 млн порівняно з попереднім місяцем, а потім перевищили $1,7 млрд у грудні. Однак у січні обсяги впали на 33% до $1,2 млрд, що вказує на те, що відновлення NFT може бути складним. Скептицизм щодо ігор на блокчейні, невідомість навколо фінансових NFT і питання про те, чи може NFT мистецтво повернути колосальні продажі, — все це створює виклики для ринку.
Ігри
Автори Pudgy Penguins, однієї з найпопулярніших і найцінніших колекцій NFT, минулого року розробили лінійку м’яких іграшок з героями своєї колекції. За сім місяців було продано 750 000 одиниць, що принесло компанії $10 млн. В компанії зазначають, що їм необхідно було створити реальний потік доходу, який не залежатиме від волатильності ринку. Кожна іграшка має QR-код, який переносить власника в онлайн-гру Pudgy World, яка все ще знаходиться на етапі впровадження. Її планують повністю запустити протягом наступних 12-18 місяців.
Як і Pudgy Penguins, Yuga Labs, творці відомої колекції Bored Ape Yacht Club, хочуть використати успіх своїх NFT в іграх. Під час зростання криптовалют Yuga Labs зібрали $4 млрд, а також розпочали співпрацю з Adidas і роботу над короткометражним фільмом, яка зараз призупинена. Наразі Yuga зосереджена на створенні своєї гри Otherside, що пов’язана з однойменним цифровим метавсесвітом. Її планували запустити минулого року, однак досі дата запуску невідома.
Просуваючи NFT в ігри, Yuga Labs та Pudgy Penguins суттєво ризикують. Axie Infinity, одну з найвідоміших блокчейн-ігор, критикували за злом на $600 млн у 2022 році та поганий геймплей. Експерти кажуть, що зосереджуючись на зароблянні грошей, а не на створенні приємної гри – це те, що може завадити багатьом NFT проєктам досягти успіху в цій сфері.
Фінанси та мистецтво
Багато стартапів прагнуть використовувати NFT у фінансах. Зокрема популярність деяких колекцій зробила їх хорошою заставою для отримання кредиту.
Є й інші способи використання NFT у фінансах, наприклад, все більше компаній впроваджують токени, які представляють реальні активи в цифровому світі (облігації, товари або нерухомість). Облігації, зокрема, мають різні строки погашення, різну прибутковість, різні ціни, тож ця унікальна інформація повинна зберігатися на чомусь невзаємозамінному.
Але NFT, у тому числі ті, що пов’язані з фінансами, можуть викликати регулятивний контроль. У серпні минулого року комісія з цінних паперів та бірж США (SEC) звинуватила компанію Impact Theory з Лос-Анджелеса у тому, що продаж її NFT-колекції у 2021 році начебто був поширенням незареєстрованих цінних паперів. Компанія була змушена виплатити штраф у розмірі $6 млн.
Художні NFT, продажі яких стали рекордними в 2021 році (згадаймо хоча б художника Beeple, який продав картину “Перші пʼять тисяч днів” за $69 млн), досі є найефективнішою категорією невзаємозамінних токенів. Для деяких художників, які мають досвід кодування, використання технології блокчейн або генеративних мистецьких програм у творчому процесі є звичним.
Аукціонний дім Sotheby’s, який продає NFT з 2021 року, продовжує проявляти інтерес до токенів. Минулого року Sotheby’s продав NFT і твори цифрового мистецтва на суму понад $30 млн. Це на 50% більше, ніж у 2022 році, але все ще менше половини продажу NFT авторства Beeple у 2021 році. У січні 2024-го Sotheby’s продав Ordinals, схожі на NFT об’єкти на основі блокчейну біткоїна, на суму $1,6 млн, а також предмети цифрового мистецтва з колекції збанкрутілого криптохедж-фонду Three Arrows Capital на суму $1 млн.
Розбудова бренду на основі NFT може стати суттєвим драйвером впровадження Web3 у 2024 році. Невзаємозамінні токени здатні повернути собі втрачені позиції, проте нова хвиля успіху NFT-продуктів, ймовірно, виглядатиме зовсім інакше, ніж те, що ми бачили раніше. На думку експертів, замість того, щоб зосереджуватися на невеликій кількості цінних активів, компанії створюватимуть нові продукти у великій кількості і продаватимуть їх за більш доступними цінами, орієнтуючись на більш широкий споживчий ринок. Вони зосередяться на створенні цінності, а не на спекуляціях.
За матеріалами Bloomberg, CoinDesk