Світова кіноіндустрія скоро зазнає удару з боку криптовалютних стартапів, які використовують силу блокчейну. Власне, наступ вже почався: у січні цього року акції Netflix після значного скорочення кількості підписників впали майже на 20%. Ветерани галузі, такі як продюсерські компанії Disney та HBO, успішно відвойовують втрачені позиції у Amazon Prime Video, Apple TV і Netflix, застосовуючи їхню ж зброю — потокову передачу відео. Імовірно, що скоро боротьба переміститься на новий фронт, де провідну роль гратимуть децентралізоване кіно та блокчейн.
Виробництво
Поява NFT, блокчейну та криптовалютних транзакцій загрожує світу кіномистецтва демонтажем традиційних структур. Аналітики прогнозують, що блокчейн сформує майбутнє того, як компанії будуть виробляти та розповсюджувати фільми, а ми — їх дивитися.
Крипто-стартапи, такі як Moviecoin.com, мають намір скласти конкуренцію Голівуду, пропонуючи кожному можливість інвестувати у виробництво фільмів і отримати частку прибутку завдяки смарт-контрактам на основі блокчейну. Довгострокова мета Moviecoin — підірвати владу продюсерських монополій шляхом децентралізації та демократизації фінансування галузі.
Для фінансування фільмів компанія пропонує власну криптовалюту MOVIE на блокчейні Ethereum. Також частку прибутку від прокату можна буде отримати, купивши пов’язані з фільмом NFT. В активі компанії вже є стрічки з Расселом Кроу, Реєм Вінстоном та Мелом Гібсоном у головних ролях.
Розповсюдження
Цей момент поки що викликає найбільше запитань. Незалежним виробникам фільмів може бути важко домогтися того, щоб великі платформи погодилися демонтрувати їхню продукцію, особливо якщо в ній не задіяні зірки першої величини. Проте це можливо, якщо великі сайти будуть зацікавлені в контенті нових виробників — перш за все фінансово. В такому разі гіганти індустрії можуть придбати ліцензію на розповсюдження фільмів для показу в кінотеатрах або на своїх стримінгових платформах.
Проте продаж ліцензії це ще не все. Браян Роуз, засновник London Real YouTube Channel, зміг зацікавити Netflix своїми повнометражними документальними фільмами, проте переговори з представниками компанії були надзвичайно складними. До того ж, Роуз не отримав жодної інформації про кількість переглядів його стрічок.
Розповсюдження фільмів за допомогою блокчейну дозволить відкрити ці дані для всіх, хто зробив внесок у створення стрічки. Це зробить фінансування прозорим, дозволить прослідкувати процес створення і дистриб’юції продукту від початку до кінця і проаналізувати витрати на кожному етапі. І зрештою — порівняти ці показники з вартістю випуску у традиційних виробників.
У децентралізованій кіноіндустрії управління цифровими правами та роялті можна було б прозоро відстежувати за допомогою смарт-контрактів. Вони уможливили б швидке і пряме надходження коштів від глядачів до суб’єктів інтелектуальної власності — режисерів, продюсерів і сценаристів. Смарт-контракти гарантуватимуть фіксацію прав власності за тими, хто безпосередньо залучений до створення продукту, і забезпечать відповідний розподіл грошей.
Перегляд
Децентралізована мережа майбутнього Web 3.0 якнайкраще надається для демонстрації фільмів, профінансованих, знятих і розповсюджених за допомогою нових технологій. Концентрація на пріоритеті володіння особистими даними та забезпеченні безперебійної взаємодії між різними акторами усуває небажаних посередників і створює ідеальну базу для спілкування у віртуальному світі — і для перегляду кіно також.
Moviecoin вже придбав ділянку в Sandbox, децентралізованому ігровому світі на основі блокчейну Ethereum. Там компанія планує побудувати цілодобовий віртуальний кінотеатр, де глядачі зможуть переглянути фільми за допомогою технологій віртуальної та доповненої реальності. У віртуальних кінотеатрах та галереях компанія надаватиме ексклюзивний платний контент, а майже весь дохід від перегляду направлятиме його творцям.
Ще одна проблема, яка може бути вирішена за допомогою нових технологій — деплатформінг або вилучення небажаного контенту. Доки він зберігається на серверах, що належать приватним корпораціям, саме вони вирішують, який контент просувати на своїх платформах, а який видаляти. Фактично не існує незалежної сторони, яка вирішувала б суперечки про видалення контенту. Наприклад, за законодавством США, соціальні мережі, включно з відеохостингами, не є публічними майданчиками, на яких держава зобов’язується гарантувати права користувачів на свободу слова.
Творча руйнація, спричинена блокчейном, досягла кіноіндустрії. Виживання традиційних гравців галузі залежить від того, чи здатні вони будуть відповісти на технологічні виклики, що їх породжує тенденція до децентралізації і звільнення від посередників. У будь-якому разі, від змін виграють ті, хто безпосередньо створює і споживає кінопродукцію, а значить, і ми з вами.