Cashless залишається сталою звичкою українців попри всі виклики повномасштабної війни, а популярність безконтактних оплат за допомогою смартфона чи інших гаджетів з NFC помітно зросла. Про це йдеться у результатах дослідження платіжних вподобань українців MasterIndex, проведеного компанією Mastercard.
Незламний cashless
Найбільш помітно частота безготівкових оплат впродовж року зросла у таких категоріях: комунальні послуги – де 75% опитаних здійснювали оплати у безготівковій формі завжди або найчастіше, ліки (61%), квитки на потяг, міжміські автобуси та літаки (47%), одяг та взуття (46%), а також проїзд у міському громадському транспорті (26%).
При розрахунках у фізичних торгових точках 59% українців обирають саме безготівкові оплати, а 8% взагалі уникають магазинів, де можливість оплати карткою відсутня. При цьому особливо зростає інтерес до українських брендів. Так, 58% опитаних зазначають, що протягом року частіше купували товари українського виробництва.
Серед платіжних сервісів, які набули актуальності під час війни, особливої уваги заслуговує послуга “Готівка на касі”, що дозволяє знімати готівку безпосередньо на касах магазинів, АЗС, аптек та інших торговельних точок при оплаті покупок карткою. Цим сервісом минулого року скористалися 37% опитаних українців.
“Попри всі виклики повномасштабної війни, український фінансовий фронт тримає стійкість, забезпечуючи безперебійну роботу платіжної інфраструктури та критично важливий доступ українців до фінансових послуг. Навіть за таких безпрецедентних обставин Україна стабільно залишається однією з передових країн з точки зору розвитку цифрових рішень, зокрема оплат цифровими картками. Разом із партнерами ми продовжуємо впроваджувати інноваційні платіжні рішення, що відкривають ще більше можливостей українцям – від розвитку технологічних платформ для грошових переказів та соціальних платіжних сервісів до криптовалютних карток та інших цифрових рішень”, – зазначила Інга Андреєва, генеральна директорка Mastercard в Україні та Молдові.
У 2022 році українці купували онлайн з такою ж частотою, як і в довоєнний рік: 88% мали досвід онлайн-замовлень, при цьому 64% опитаних робили покупки онлайн від одного до кількох разів на місяць. Дослідження показало, що в онлайн-оплатах українців помітно зросло використання цифрових гаманців (Apple Pay, Google Pay та ін.): 37% опитаних, що на 17 вп більше ніж роком раніше, вказали такий варіант оплати як один із найчастіших. Водночас знижується кількість людей, які оплачують онлайн-замовлення готівкою при отриманні товару: якщо у 2021 році таких було 39%, то минулого року їхня кількість зменшилася до 28%.
Допомога – без готівки
Благодійність стала важливою частиною життя українців. Так, згідно з дослідженням MasterIndex, дві третини (66%) українців донатили безготівково протягом року.
Серед усіх українців, що отримували грошову допомогу від міжнародних організацій чи фондів у 2022-му році – 90% отримували її на банківську картку.
Операції з криптовалютами
Українці продемонстрували у 2022 році все більше зацікавлення криптовалютою. 30% респондентів здійснювали або планують здійснити операції з криптою: 13% вже мали такий досвід, що вдвічі більше ніж роком раніше, а 17% – планують здійснити криптооперації упродовж цього року.
Сервіси Mastercard, що стали особливо актуальними протягом останнього воєнного року:
- програма Digital First – дозволяє оформити цифрову картку в банківському мобільному застосунку й одразу використовувати її для оплат;
- “Готівка на касі” – можливість отримати доступ до коштів на карткових рахунках на касах десятків торговельних мереж;
- платформа Mastercard Send – швидкі грошові перекази, донати, виплати допомоги від міжнародних організацій;
- перша криптовалютна картка, запущена разом з Weld Money і Unex Bank.
