Після масованих ракетних ударів російських терористів по об’єктам інфраструктури України підприємства та споживачі зіткнулися з регулярними відключеннями електроенергії, а також перебоями з мобільним зв’язком та інтернетом. FinTech Insider запитав у кількох компаній, як відключення світла впливають на їхню роботу, та чи готуються вони до, ймовірно, важкої зими.
Банки з відділеннями
Хто й був готовий до перебоїв з електроенергією – так це українські банки. Як розповіла Наталія Косенко, заступниця Голови Правління ПУМБ, банк вже давно використовує енергозберігаючі прилади та обладнання, закупив потужні генератори, налагодив роботу незалежних ЦОДів (Центрів обробки даних) та вже декілька років поспіль ефективно впроваджує програму енергозбереження, яка допомагає країні у енергетичній боротьбі.
ПУМБ — один із провідних українських банків. Його мережа по всій Україні нараховує 172 відділення, а головний офіс знаходиться в Києві. Безперебійна робота відділень банку забезпечується незалежними ЦОДами та потужними дизель-генераторами. Немає проблем і з роботою дистанційних каналів обслуговування (додаток ПУМБ Online та онлайн банкінг), платежі та усі фінансові операції проводяться в режимі 24/7.
Як розповіла пані Косенко, з 2011 року в ПУМБ функціонує Система забезпечення безперервної діяльності, що передбачає детальне відпрацювання усіх можливих ризиків, в тому числі і блекаутів. Крім того, згідно з вимогами НБУ, банк щороку проводить стрес-тестування форс-мажорних ситуацій.
“Цьогорічне тестування показало, що банк спроможний забезпечити неперервність роботи усіх сервісів. Головне, аби з боку клієнта було світло та інтернет. З боку банку всі операції проводяться вчасно”, – зазначила Наталія.
Єдиний нюанс – у разі повного знеструмлення міст виникають перебої із роботою банкоматів та POS-терміналів, які розташовані за межами відділень банку та підключені до електричних мереж інших будівель. У цьому випадку працездатність банкоматів та POS-терміналів залежить від роботи комунальних служб міст, зазначила заступниця Голови Правління ПУМБ.
Підтвердили готовність банків до форс-мажорних ситуацій і в IBOX BANK. За словами Анни Артеменко, заступниці Голови Правління IBOX BANK, кожен банк розробив для себе стратегію забезпечення безперебійності діяльності, що в тому числі передбачає як резервні канали зв’язку, включаючи інтернет, так і резервні джерела електропостачання.
“Авжеж відключення електроенергії та перебої з інтернетом завдають клопоту як пересічним громадянам, так і банківським установам. Але банки, як критична інфраструктура, повинні забезпечувати безперебійну роботу та надання послуг”, – зазначила пані Артеменко.
Як розповіла заступниця Голови Правління IBOX BANK, графік роботи відділень та головного офісу банку не змінився. Щодо команди, то ті, хто працює у віддаленому режимі, взаємозамінні та встановлюють графік роботи в залежності від наявності електроенергії та інтернету в місцях свого розташування.
У пресслужбі Альфа-Банку Україна поділились, що відключення світла впливають на банк, як і на кожного з нас. Для мінімізації цього впливу банк розробив план реагування на аварійні та планові відключення електропостачання, забезпечуючи регіони необхідною кількістю резервних джерел живлення – дизельними та бензиновими генераторами. Проте, як зазначили в банку, фізично неможливо забезпечити всі відділення генераторами. Також триває закупівля павербанків для відділень, а від зовнішнього освітлення Альфа-Банк відмовився.
Крім того, банк ухвалив рішення з 1 листопада скоротити роботу більшості відділень на 1 годину, до 17:00. Причин для такого рішення там назвали декілька, зокрема переведення годинників на зимовий час, планова економія електроенергії у відділеннях, а також безпека співробітників при поверненні додому у вечірній час.
Особливості роботи цифрових банків
В умовах перебоїв з електрикою українські необанки мають суттєву перевагу – їм не потрібно забезпечувати безперебійну роботу відділень. Та чи змінилась робота команди в нових умовах?
Як розповіла засновниця та CEO izibank Анна Тігіпко, команда справляється з плановими відключеннями, адже адаптуватися до нових реалій довелося ще за часів карантину.
За словами Анни, вся важлива інформація зберігається на серверах, до яких підключений віддалений доступ. Тому працівники, які виконують роботу з дому, мають доступ до всієї необхідної інформації та підлаштовують свій графік під графік відключень. А ті, хто в офісі, у разі відключення електроенергії підключаються до резервного живлення. Тому, зокрема, працівники кол-центру завжди знаходяться на зв’язку з клієнтами.
“Ми швидко приймаємо рішення та адаптовуємось до нових реалій”, – зазначає засновниця izibank.
Схожа ситуація і в sportbank. За словами Юрія Криворучка, HR-директора sportbank, останні три роки навчили команду швидко реагувати на будь-які непередбачувані обставини та оперативно мінімізувати негативний вплив на робочий процес.
Оскільки команда банку працює віддалено з різних куточків України та світу, ризики відключення електроенергії у більшості команди одночасно є незначними. Крім того, за словами Юрія, співробітники готові в будь-який час підстрахувати колегу, який залишився без світла чи інтернету, та підхопити термінову задачу.
Як щодо платіжних сервісів?
Ми запитали про вплив ситуації з електроенергією та зв’язком і у компанії Fondy. Це міжнародний платіжний сервіс для підприємців із усього світу. Як зазначив Максим Козенко, CTO Fondy, віялові відключення вплинули й на роботу компанії, й на трафік платежів.
За його словами, розробники та тестувальники змушені зміщувати графік на вечірній час, коли відключень немає або принаймні їх менше. “Але виходить не у всіх, тому помітно, що періодично деякі задачі випадають із графіку і виконуються повільніше”, – розповів Максим.
Також він зазначив, що динаміка платежів найбільше просіла 10 жовтня під час наймасовішої атаки — на 50%. Загалом трафік зменшився на 5-8% в жовтні через атаки та віялові відключення.
Чи готуються компанії до зими?
Як зазначалося вище, великі традиційні українські банки готові до будь-яких викликів завдяки розробленим раніше стратегіям забезпечення безперебійності діяльності. Цього вимагає регулятор.
Щодо необанків, то в izibank розглядають закупівлю супутникового інтернету від Starlink та портативні зарядні станції. Проте, як зауважила Анна Тігіпко, поки що для ключових співробітників це не є гострою необхідністю.
У sportbank активно займаються вдосконаленням офісу в Києві та забезпеченням робочих місць електричними генераторами та додатковими акумуляторами. Також, за словами Юрія Криворучка, банк розглядає можливість купівлі абонементів для співробітників у коворкінги у різних містах України.
Очевидно, масові відключення електроенергії у тій чи іншій мірі впливають на роботу бізнесу, громадян та підприємств. А мінімізація цього впливу часто вимагає додаткових інвестицій. Проте український фінансовий фронт вкотре демонструє стабільність та здатність адаптуватися до будь-яких змін і викликів сьогодення.