Автор: Андрій Мельник, Fintech Marketer
Редактор: Валерія Разнатовська
Війна в Україні стала своєрідним лакмусовим папірцем, який перевірив компанії на доброчесність. Цей лакмусовий папірець, щоправда, надзвичайно дорого обійшовся Україні та українцям.
З початку війни понад 500 західних компаній — технологічні, бізнеси з індустрії розваг та спорту, медіа, фінансового ринку тощо — згорнули або повністю припинили діяльність в росії як протест проти російського вторгнення та злочинів на території України.
В той час як для одних бізнесів рішення про припинення співпраці з країною-агресором стало підтвердженням наявності морально-етичних цінностей, для декого — це вимушений крок, не піти на який означає приректи себе на світовий докір та бойкотування (в деяких випадках ще й на недотримання санкцій). Так було з McDonald’s і Coca-Cola, проте зрештою компанії також пішли з ринку.
Знаходяться також ті, хто напускає туману, жертвуючи кошти українським біженцям та водночас продовжуючи свою діяльність у росії у звичайному режимі.
В той же час ми спостерігаємо, як міжнародні компанії розгортають свою діяльність на українському ринку. Так, про свій запуск у березні оголосив PayPal. На черзі платіжний сервіс Stripe. Але як насправді їхня поява вплине на український ринок та економіку в цілому?
Що сталося?
1 квітня Мінцифри оголосило про перемовини з компанією Stripe щодо запуску її сервісу в Україні. Команда змінотворців також опублікувала посилання на петицію та закликала читачів у соцмережах долучатися до її підписання.
У тексті петиції сказано, що, запустивши свої послуги грошових переказів в Україні, Stripe «відкриє можливості для розвитку українського бізнесу, який бореться за економічну підтримку країни, і забезпечить доступ до міжнародної системи безпечних онлайн-платежів».
Також стало відомо, що Міністерство цифрової трансформації України веде переговори з компанією Stripe щодо роботи в Україні з 2020 року.
До потенційних клієнтів сервісу у петиції відносять юристів, консультантів, представників творчої індустрії, психотерапевтів та загалом всіх тих, хто продовжує працювати у воєнний час та співпрацюють як з українськими, так і з міжнародними проектами.
У Мінцифрі зауважують, що ці фахівці повинні отримати доступ до зручних та безпечних платіжних систем.
Stripe що?
Не думаємо, що він потребує представлення, якщо ви перейшли за лінком на цю статтю, проте все ж залишимо короткий опис.
Stripe — міжнародна платформа обробки платежів, яка найліпше підходить для сайтів електронної комерції, інтернет-магазинів, сайтів з підписками тощо. Вона постачається з великим набором інструментів для налаштування процесу прийому оплат та здійснення виплат.
Загалом Stripe вирішує всі проблеми, пов’язані з платежами картками, зокрема зберігання даних карток, стягнення періодичних платежів та виставлення рахунків.
Розробники Stripe характеризують свій продукт як платформу з високою швидкістю обробки платежів, високим рівнем безпеки, а також наявністю зручних способів інтеграції із сайтами.
У чому проблема?
Прихід великих міжнародних компаній на ринки, що розвиваються, – звичайне явище. Здається, що від цього виграють усі: компаніям-гігантам, що опановують нові ринки, це надає нові можливості для росту, місцевим споживачам – ширший вибір, а країнам, в яких вони з’явилися, – можливість опинитися на шпальтах відомих газет.
Проте звичне для когось явище для локальних компаній часто виявляється смертним вироком. І справа не завжди у тому, що вони не звикли до конкуренції чи поступаються функціональними перевагами. Буває, що великим та могутнім компаніям вони поступаються лише двома складовими — наявністю потужного міжнародного бренду та чисельної команди маркетингу.
Варто також пам’ятати про те, що умовному Apple не потрібно завойовувати споживачів на новому ринку — вони його й так люблять і чекають.
На ринку онлайн-платежів сформувалося кілька критеріїв, за якими оцінюється конкурентоспроможність компанії:
- витрати – сума, витрачена на інтеграцію та обслуговування;
- конфіденційність та безпека – забезпечення системою надійного зберігання особистої інформації клієнтів та даних про транзакції;
- якість та ефективність – технології, які використовує платіжний провайдер, та які впливають на якість обслуговування і швидкість обробки платежів;
- інновації – можливості, які дозволяють компанії досягти покращень у продажах.
Ці ж критерії стали невід’ємною складовою будь-якого сучасного платіжного рішення, причому не тільки глобального, а й українського. Зокрема кожна українська платіжна система відповідає двом важливим галузевим стандартам безпеки — PCI DSS і GDPR. Як PCI DSS, так і GDPR регламентують норми безпеки, згідно з якими мерчанти повинні приймати, обробляти та зберігати платіжні дані покупців. Різниця між ними полягає лиш в тому, що PCI DSS фокусується на даних платіжних карток та їхніх власників, а GDPR — на персональних даних мешканців Європи.
Крім того, всі наявні платіжки використовують протокол безпеки 3D Secure міжнародної платіжної системи Visa, а також можуть запропонувати власну антифрод-систему з індивідуальними налаштуваннями, яка допомагає запобігти шахрайським операціям. Аналогічний рівень безпеки пропонує й Stripe.
Базовими, з точки зору розповсюдженості, також стали наступні фічі:
- швидка інтеграція з будь-якою CMS;
- миттєвий прийом та повернення коштів;
- різноманіття методів оплати;
- рекурентні платежі;
- простий та швидкий запуск;
- підтримка валюти.
Середня українська платіжка обіцяє провести інтеграцію з будь-яким сайтом у термін до тижня, пропонує мінімум 6 методів оплати (карткою, Google Pay, Apple Pay, Telegram Pay, Visa Checkout, Masterpass тощо) і підтримку найбільш затребуваних валют (USD та EUR), з можливістю розширити список за необхідності.
Що стосується термінів для процедур надходження коштів на рахунок та їхнього виведення, вони є досить стандартними для всіх платіжок та залежать від умов банку.
І що тепер, не пускати міжнародні компанії на ринок?
Звісно пускати. Проте перш ніж «запрошувати» міжнародні компанії на ринок, потрібно ретельно його дослідити: його основних гравців, проаналізувати, чи привнесе компанія на ринок щось нове, і чи не може це реалізувати локальний бізнес, поговорити з тими, хто знаходиться в «епіцентрі».
У PayPal, наприклад, немає аналогів на українському ринку, тому поява цієї платіжної системи йде на користь Україні. Завдяки цьому наші платіжні системи отримають не тільки ще один метод оплати, а й збільшення потоку транзакцій, зокрема від іноземців, для яких оплата за українські продукти та послуги стане ще зручнішою. А чим більше транзакцій, тим краще для бізнесу (враховуючи, що з кожної транзакції стягується комісія), і тим краще для економіки країни.
Що стосується Stripe, то все, що він вміє, давно під силу українським платіжним системам. Обравши платіжне рішення Stripe, українські мерчанти не внесуть ніякої лепти у розвиток економіки нашої країни, оскільки лише збільшуватимуть прибуток іноземної компанії, а значить й іноземної економіки.
Тому так важливо створювати умови для розвитку власних бізнесів не тільки в межах країни, а й за кордоном. Заручившись підтримкою на батьківщині, бізнеси зможуть використовувати успіх «вдома», як можливість скласти гідну конкуренцію «заморським» гігантам та залучати інвестиції до власної країни.