На відміну від звичайних додатків, які роками створювалися для того, щоб добре виконувати одну функцію, так звані суперапи є багатофункціональними. Тренд супердодатків набирає обертів у технологічному світі, про цю ідею останнім часом говорили такі компанії, як Uber, Spotify, PayPal, Snap і Block Джека Дорсі. Навіть Ілон Маск заявив про плани перетворити Twitter у суперап після придбання соцмережі. Чому ж ця ідея так цікавить технолідерів?
Досі чіткого визначення “суперапів” немає, проте компанії найчастіше використовують цей термін для описання мобільного додатка, в якому доступно безліч можливостей та функцій – часто суміжних, але відмінних від основного призначення програми. Наприклад, платіжний суперап, який пропонує BNPL і криптовалюти, або соціальна мережа, що включає функціонал здійснення покупок.
Створюючи супердодатки, компанії шукають нові шляхи зростання, особливо в умовах економічних труднощів, та нові джерела доходу. Це також про те, щоб отримати перевагу в боротьбі з конкурентами і залучити якомога більше клієнтів.
Історія походження суперапів
Ідея супердодатка не нова. Першим і найвідомішим суперапом вважається WeChat, запущений у 2011 році китайським інтернет-гігантом Tencent. Він починався як щось середнє між додатком для обміну повідомленнями та соціальною мережею, але згодом функціонал суттєво розширився: від замовлення таксі та електронної комерції до мобільних платежів і навіть державних послуг. Сьогодні WeChat налічує 1,3 млрд користувачів, переважно в Китаї.
Насправді, WeChat не мав на меті перетворитися у супердодаток. Процес відбувався поступово, з додаванням кожної нової функції, починаючи з платежів. Згодом WeChat запустив платформу для “міні-додатків” у самому застосунку. Сьогодні WeChat займає нішу, схожу на Apple App Store або Google Play Store в решті світу. У WeChat доступно понад мільйон програм. Але на відміну від західних магазинів додатків, WeChat намагається зробити їх доступними лише тоді, коли вони потрібні користувачеві, а не легко доступними через єдиний пошуковий інтерфейс.
Іншими прикладами суперапів в Азії (хоча й не такими успішними) є Alipay у Китаї, Gojek і Grab у Південно-Східній Азії та Line у Японії.
Існує багато теорій про те, чому справжній супердодаток не виник на Заході. Найпоширенішою є думка, що на той час, коли такі компанії, як Tencent, почали створювати суперапи, на Заході вже була добре розвинена екосистема компаній і сервісів, які обслуговували різні потреби. Азійські супердодатки, у свою чергу, консолідували їх.
Крім того, багато з цих сервісів на Заході стартували на ПК. У Китаї ж більшість людей вперше стикалися з інтернетом на мобільному пристрої і прагнули закривати більшість потреб в одному додатку.
Мрії про суперап
За відсутності справжнього супердодатка на зразок WeChat керівники американських і європейських технологічних компаній останнім часом захопилися ідеєю перетворити свій додаток на суперап.
Зокрема під час розмови зі співробітниками Twitter у червні цього року Ілон Маск зазначив, що в його планах – перетворення соцмережі на супердодаток, як WeChat, можливо, через додавання платежів. Незабаром після цього виконавчий директор Snap Еван Шпігель назвав ідеї Маска про суперап “переконливими”. У травні виконавчий директор Block Нік Молнар повідомив інвесторам, що компанія планує об’єднати додаток Cash App і BNPL-сервіс Afterpay в супердодаток. А в липні минулого року про плани перетворити свій додаток у суперап заявили і керівники PayPal.
Є також ряд компаній, які не оголошували про свої плани стати WeChat західного світу, проте демонструють амбіції супердодатків. Meta Platforms агресивно додає функції в Instagram, щоб користувачі могли робити покупки в додатку, не виходячи з нього. Основний додаток Facebook також продовжує отримувати нові функції, зокрема Marketplace, Gaming, Dating і Podcasts. Насправді Meta ніколи не намагалася інтегрувати додатки, які купувала (Instagram, WhatsApp) в основну програму Facebook. Кожна з цих платформ продовжувала розвиватися. Це може свідчити про намір компанії створити не один, а багато суперапів.
Ще одна категорія технологічних компаній, що перетворюють свої додатки на супердодатки, – це сервіси з доставки та замовлення поїздок. Наприклад, Uber оголосила про намір запустити суперап у Великій Британії, додавши до основного сервісу квитки на потяги, автобуси і літаки, а також можливість взяти в оренду автомобіль.
Скорочення ринку реклами як фактор зростання супердодатків
Apple, Google і державні регулятори ускладнили технологічним компаніям відстеження користувачів у додатках і на веб-сайтах. Ефективність реклами знизилася, відповідно компанії, які продають рекламу, прагнуть утримувати користувачів завдяки розширеному функціоналу суперапа.
Зокрема, технологія Apple App Tracking Transparency завдасть удару по прибутку Meta у 2022 році приблизно на $10 млрд, заявила компанія. Google повідомила, що з 2024 року запровадить подібні зміни у власному магазині додатків. Щоб компенсувати ці втрати, Meta намагається утримувати користувачів у своїх програмах, пропонуючи їм більше контенту, більше функцій і можливість здійснювати покупки, не виходячи з додатка.
Отже, створення суперапів у країнах західного світу, зокрема США, є лише питанням часу, оскільки компанії повільно додають нові функції у свої додатки, а користувачі повільно звикають до них. Проте як тільки суперапи здобудуть популярність, історія додатків з обмеженим функціоналом завершиться.