Сьогодні від компаній, що ведуть активну діяльність із залучення фінансування no та просування своєї продукції на міжнародних ринках, очікують формування стратегічного бачення в галузі ESG та реалізації відповідних проєктів. Що це та чому компаніям з кожним роком все важливіше дотримуватися цих принципів?
Що таке ESG та чому це актуально
ESG (англ. environmental, social, governance – “довкілля”, “соціальна сфера”, “корпоративне управління”) – зусилля компанії по кожному з цих напрямків заради сталого розвитку.
Ці критерії враховують інвестори та фінансові інститути при прийнятті рішень про інвестиції та кредитування, а також контрагенти та постачальники в рамках комерційної діяльності.
У сучасному вигляді ESG-принципи вперше сформулював колишній генеральний секретар ООН Кофі Аннан. Він запропонував управлінцям великих світових компаній включити ці принципи до своїх стратегій, насамперед для боротьби зі зміною клімату. Явище стало популярним в останні роки, особливо в країнах Заходу. На початку 2000-х років у США налічувалося лише 20 компаній із ESG-рейтингом. До 2020 року їхня кількість зросла майже до 800.
Бізнес, який претендує на хорошу ESG-оцінку, має відповідати стандартам розвитку у трьох категоріях: соціальній, управлінській та екологічній.
Екологічні принципи визначають, наскільки компанія дбає про навколишнє середовище і як намагається скоротити збитки, які завдаються екології.
Соціальні принципи показують ставлення компанії до персоналу, постачальників, клієнтів, партнерів та споживачів. Щоб відповідати стандартам, бізнес повинен працювати над якістю умов праці, стежити за гендерним балансом та інвестувати у соціальні проєкти.
Управлінські принципи стосуються якості управління компаніями: прозорість звітності, зарплати менеджменту, здорова обстановка в офісах, відносини з акціонерами, антикорупційні заходи.
Через тиск інвесторів і банків сучасним компаніям невигідно мати низький ESG-рейтинг. У 2020 році компанія EY провела опитування серед інституційних інвесторів. В результаті 98% опитаних заявили, що суворо відстежують ESG-рейтинг компаній, які розглядаються для інвестування.
Приклади ESG-стратегій серед технологічних та фінансових компаній у світі
Mastercard
У листопаді минулого року Mastercard зобов’язалася досягти нульового рівня викидів вуглецю до 2040 року (раніше ціль була поставлена до 2050 року). Компанія також досягла прогресу в скороченні гендерного розриву в оплаті праці: співробітниці тепер заробляють 93 центи за кожен долар, зароблений працівниками в середньому, порівняно з 92,4 центами у 2020 році. А нещодавно глобальна платіжна система заявила про плани прив’язати бонуси співробітників до ініціатив у галузі екологічного, соціального та корпоративного управління (ESG).
PayPal
Фінтех-компанія розробила ESG-стратегію, що базується на чотирьох стовпах: підтримка корпоративної культури, побудова інклюзивної глобальної економіки, зменшення впливу на навколишнє середовище та відповідальне і етичне ведення бізнесу.
Apple
Технологічний гігант заявив, що в 2021 році 20% усіх матеріалів, які застосовувались в продуктах Apple, були переробленими. Також з 2015 року Apple зменшила кількість пластику в упаковці на 75% та планує повністю вилучити пластик зі своєї упаковки до 2025 року.
Bank of America
Один із найбільших американських банків минулого року заявив про виділення $1 трлн на підтримку зеленого фінансування до 2030 року. Також банк планує досягти нульового викиду вуглецю до 2050 року.
ESG в Україні
Професійна асоціація корпоративного управління (ПАКУ) та Центр «Розвиток КСВ» за підтримки Центру міжнародного приватного підприємництва (CIPE) провели оцінку українських компаній за показниками прозорості в системі корпоративного управління та корпоративної соціальної відповідальності. На основі проведеного дослідження було презентовано ESG Індекс прозорості компаній України 2020.
При оцінці компаній аналізувались результати їхньої діяльності у таких сферах, як корпоративне управління, права людини, трудові відносини, довкілля, відносини зі споживачами, чесні операційні практики, робота із громадами, звітність компанії, навігація сайту та його доступність.
До першої десятки потрапили: «ВФ Україна» (мобільний оператор Vodafone), «Перший український міжнародний банк», група «ДТЕК», «Укргазбанк», «Кока-Кола Беверіджиз Україна Лімітед», НАЕК «Енергоатом», «МХП», НЕК «Укргідроенерго», «Укрзалізниця» та НАК «Нафтогаз України».
Сталий розвиток компаній, тобто ведення діяльності з урахуванням інтересів майбутніх поколінь, це не тренд одного дня чи року. Це обов’язок кожної сучасної компанії, яка має намір зайняти своє місце на ринку та працювати з довгостроковою перспективою. Актуальність ESG-принципів постійно зростає, і це необхідно враховувати при створенні стратегії будь-якої компанії.