Віталія Кавецька, Менеджер по роботі з Клієнтами аутсорсингової компанії Accountor Ukraine
Економічна ситуація для стартапів і до війни була не занадто сприятливою, адже багато факторів були перепоною для їх розвитку. Зараз тим більше ситуація вимагає оперативного реагування від власників бізнесу. Найперше, що потрібно зробити – зберегти функціонування компаній, бо подальше відновлення робочих процесів в динамічно-змінюючихся умовах буде надзвичайно складним.
Проведені незалежні опитуванням показали, що на сьогоднішній день за кордон повністю виїхав всього 1% стартапів, тобто майже 100% або повністю залишилися в Україні, або лише частково переїхали за кордон. Багато з них виявило бажання допомагати ЗСУ і це є неоціненною підтримкою для нашої армії. При цьому українські стартапи продовжують активно закликати міжнародних партнерів про підтримку та додаткові інвестиції.
Релокація бізнесу в мирний час
Якщо розглядати питання релокації бізнесу для України в цілому, то, звісно, для нас це не найкращий варіант, адже кошти, які б могли перераховуватись в державний бюджет, будуть наповнювати бюджети інших країн. В мене, особисто, це асоціюється з інтелектуальною еміграцією (так звана «витік мізків»), коли з України виїжджали в пошуках кращої долі вчені, конструктори космічної і авіасфери, лікарі і багато інших людей доволі складних і нетривіальних професій. З одного боку зрозуміло, що кожен в першу чергу думає про власний рівень достатку і піклується про благополуччя своєї сім’ї. З іншого боку хочеться, щоб була втілена Українська мрія – процвітання і розвиток саме своєї рідної землі. Талановиті спеціалісти, впевнена, можуть знайти або придумати найрізноманітніші шляхи розвитку свого бізнесу саме у себе вдома. Кмітливості нашій нації точно не потрібно позичати.
Якщо говорити про іншу сторону медалі для бажаючих перевезти свій бізнес за кордон, то багато стартапів в інших країнах зіштовхуються з проблемами місцевого оподаткування і законодавства. У своїй країні, все ж таки, подібні питання можна вирішити простіше. Як в умовах воєнного часу буде працювати такий релокейт важко передбачити. Але точно складнощів не уникнути.
Варто зазначити, що великим поштовхом для розвитку ІТ сфери в Україні було запровадження нової правової моделі Diia.City. Зроблений правильний крок для розвитку ІТ-компаній – як вже існуючих, так і нових. Правила вступу суворі, але й ризики, виходячи з цього, мінімальні. Вірю, що після завершення війни ми не будемо збавляти темпи і запровадження нових моделей, що сприятимуть розвитку будь-якого бізнесу, будуть для нас константою.
Релокація стартапів у воєнний час
Релокація – процес складний для бізнесу в будь-який час, але в умовах війни необхідний. Ні для кого не секрет, що після закінчення війни всім нам потрібно буде прикласти багато зусиль, щоб допомогти підняти економіку і відбудувати зруйновані міста і села. Саме тому кожна навіть невелика фірма чи підприємство на рахунку. Чим більше ТОВ чи ФОП функціонує, тим більше людей матимуть дохід, тим більше буде надходжень в бюджет зі сторони роботодавця і працівників, і, відповідно, тим швидше ми зможемо подолати економічну кризу.
Не варто також забувати, що ринок праці в умовах воєнного часу істотно зменшився, багато компаній скорочують або звільнюють своїх працівників. Пошук нової роботи перетворився у надзвичайно складний квест. Є навіть випадки, коли працівникам роботодавці не виплатили заробітну плату за два зимні місяці. Нам критично важливо, щоб бізнес не простоював. Релокація стартапу означає наявність робочих місць, сплату податків. Навіть в такий важкий час ми повинні допомагати країні пережити цей складний період.
Радує той факт, що держава і окремі установи сприяють релокації бізнесу. Так ДП “Прозорро.Продажі” за ініціативи Мінекономіки, за підтримки Мінцифри та Дія.Бізнес запускають платформу, яка допомагає перемістити бізнес із зони бойових дій, щоб продовжити діяльність у більш безпечному місці. Також Google запускає фонд підтримки для українських стартапів, виділивши для цього загальний бюджет в розмірі 5 мільйонів доларів.
Допомога міжнародних компаній своїм працівникам
Дуже багато міжнародних компаній на час війни забрали всіх охочих співробітників з України до себе. Це дозволяє українським філіям не припиняти свою діяльність і працювати у штатному режимі. Карантин нас привчив до віддаленої роботи і в цьому є великий плюс.